عصر خودرو

بورس‌های آسیایی سبزپوش شدند

عصر بازار- بازارهای آسیایی در پی سیاست غیرمنتظره بانک مرکزی ژاپن که سرمایه‌گذاران را شوکه کرد، ماه جدید را با احتیاط آغاز کردند با این همه نشانه‌های ضعف اقتصادی چین فعالان بازار را همچنان گوش به زنگ نگه داشته است.

بورس‌های آسیایی سبزپوش شدند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن که در ماه ژانویه هشت درصد سقوط کرد، نخستین روز فوریه را با 0.2 درصد صعود آغاز کرد.

    بازارهای سهام چین در پی انتشار آمار ضعیف تولید داخلی، افت کردند در حالیکه بازار ژاپن بدنبال اقدام بانک مرکزی این کشور در منفی کردن نرخهای بهره برای تقویت وام دهی و رشد اقتصادی، به روند صعودی ادامه داد.

    شاخص نیک‌کی 225 ژاپن با 2.1 درصد افزایش، به 17883.66 واحد رسید و کسپی کره جنوبی با 0.3 درصد افزایش، در 1916.78 واحد ایستاد. هانگ سنگ هنگ کنگ 0.6 درصد نزول کرد و به 19567.54.17 واحد رسید و شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 1.5 درصد عقب نشینی کرد و در 2696.99 واحد قرار گرفت. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا با 0.8 درصد افزایش، به 5043.60 واحد رسید. بازارها در تایوان و آسیای جنوب شرقی هم در سطح پایین‌تری ایستادند.

    بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، طبق تحلیل روزانه بانک میزوهو، با در نظر گرفتن آمار تولید اخیر چین که گواهی بر وخامت بیشتر اوضاع است، سرمایه‌گذاران انتظار دارند اقدامات محرک مالی بیشتری از سوی پکن معرفی شود. تحلیلگران می‌گویند پس از اینکه ژاپن نرخ بهره منفی را اعلام کرد، بانکهای مرکزی سایر کشورها ممکن است بر اقدامات محرک مالی خود اضافه کنند یا نسبت به تحکیم سیاست پولی با احتیاط بیشتری عمل کنند.

    در وال استریت شاخصهای بزرگ سهام روز جمعه بزرگترین افزایش روزانه را در حدود پنج ماه گذشته داشتند با این همه ژانویه را با کاهش به پایان رساندند. روز جمعه شاخص استاندارد اند پورز 500 با 2.5 درصد افزایش، به 1940.24 واحد رسید. داوجونز اینداستریال اوریج با 2.5 درصد افزایش، در 16466.30 واحد بسته شد و نزدک کامپوزیت با 2.4 درصد افزایش، به 4613.95 واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز 1.8 درصد، نزدک 0.5 درصد و داوجونز 2.3 درصد افزایش برای کل هفته نشان دادند.

    افت یک ماهه قیمت نفت، ابهام درباره شدت کندی اقتصادی چین و نگرانی‌ها نسبت به احتمال گسترش آن به آمریکا و همچنین محدود ماندن نرخ رشد اقتصاد آمریکا از ابتدای سال نو بازارهای سهام را با ریزشهای سریالی روبرو کرد به طوریکه با وجود صعود روز جمعه، بازارهای بزرگ در ژانویه با کاهش ماهانه روبرو شدند. با این همه سیاستگذاران در پی بدترین شروع سالی که بازارهای سهام جهان از زمان بحران مالی سال 2009 شاهد بودند، دست بکار شدند و با معرفی اقدامات لازم، کمک کردند در نیمه دوم ماه ژانویه ریزش چشمگیری که بیش از پنج تریلیون دلار از ارزش بازارها کاسته بود، کمتر شود. تحلیلگران هشدار داده‌اند شرایطی که به نوسانات اخیر بازارها منتهی شده بود همچنان وجود دارند.

    قیمت نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار بورس کالای نیویورک با 48 سنت کاهش، به 33.15 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت که مبنای معاملات بین المللی است، در بازار لندن با 61 سنت کاهش، 35.38 دلار در هر بشکه معامله شد.

    دلار از گسترش سیاستهای تسهیل مقداری پول در اروپا و آسیا در مقابل تحکیم سیاست پولی آمریکا سود می‌برد و تصمیم اخیر بانک مرکزی ژاپن در معرفی نرخهای بهره منفی، از ارز آمریکا پشتیبانی کرده است.

    در بازارهای ارزی، دلار از 121.12 ین در معاملات روز جمعه، به 121.33 ین افزایش یافت. یورو از 1.0831 دلار به 1.0848 دلار صعود کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها