عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

سرمایه گذاری در بورس هیچ اثر تورمی ندارد

عصر بازار- هجوم نقدینگی به بازار سرمایه، نشان دهنده این است که نه تنها سرمایه گذاری در این بازار، اثر تورمی ندارد بلکه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه بسیار پویاتر از سیستم بانکی است.

سرمایه گذاری در بورس هیچ اثر تورمی ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمد کفاش پنجه شاهی، مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام بیان داشت: روند معاملات و رفتار بازار در سال های 96 و 97 تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بود اما این روند در سال جاری با ورود بی سابقه سهامداران حقیقی تغییر و توجه عموم را به خود جلب کرد.

    وی افزود: رفتار هیجانی سهامداران خرد مکانیزم بازار را در دست گرفته است اما ورود حجم بالای نقدینگی منجر به کنترل رفتار آنها در معاملات شده است. از آنجایی که بازارهایی مانند طلا، ارز، مسکن یا خودرو با قوانین جدید، با رکود و گرانی همراه شدند برخی از سرمایه گذاران این بازارها راهی بورس شدند. اما از آنجایی که این بازار اصول حرفه ای نیاز دارد، این دسته از سهامداران با هر رخداد تاثیرگذار بر فعالیت بازار، واکنش شدیدی نشان می دهند.

    مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام ادامه داد: البته که ورود بی سابقه سهامداران خرد یک نکته مثبت دارد آن هم آشنایی با بازار سرمایه و برگزاری دوره های آموزشی در شهرهای مختلف است، طی چند سال گذشته برنامه های آموزشی زیادی در راستا با آشنایی بازار سرمایه برگزار شده است و به همین دلیل بورس به محلی برای رقابت سالم و بازدهی مناسب تبدیل شد. از همین رو به طور ناخودآگاه استقبال مردم از این بازار بیش از قبل شده است.

    وی با انتقاد از کانال ورودی پول به بازار سرمایه بیان کرد: به عقیده بنده نقدینگی که وارد بازار شد بیشتر به سمت بازار پایه و سهم شرکت های کوچک رفت و قیمت آنها را چندین برابر کرد ، از طرفی سهم های بنیادی و بزرگ با استقبال کمتری روبرو شدند، اما استقبال از بازار سرمایه به حدی مثبت و مهم بود که این موضوعات اهمیت چندانی ندارد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: چشم انداز برای فعالیت بورس در سال آینده نیز مثبت است و اگر حمایت از این بازار کماکان ادامه یابد قطعا شکوفایی و رونقی رکورد شکن را شاهد خواهیم بود، البته اگر چندین شرکت بزرگ بنیادی عرضه های اولیه را راهی بازار کنند کمی عطش سرمایه گذاری کاسته می شود و توزیع پول بهتری را در بازار شاهد خواهیم بود.

    مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام همه صنایع را پربازده عنوان کرد و گفت: اکثر صنایع وضعیت خوب با بازدهی مناسب دارند اما شرکت های کوچک در صنایع مختلف عملکرد بهتری نسبت به دیگر شرکت های بنیادی داشتند، در این بین گروه بانکی با رشد نرخ سهم روبرو بودند اما هنوز با ایده آل خود فاصله دارند.

    برچسب ها