عصر خودرو

تورم "دلار" ۱۶۸ درصد ریخت+نمودار

عصر بازار- تغییرات نرخ دلار در چهار سال گذشته حاکی از کاهش ۱۶۸ درصدی دامنه نوسان این ارز در بازار آزاد است.

تورم "دلار" ۱۶۸ درصد ریخت+نمودار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در چند سال گذشته از دهه 1390 ، یکی دوسال ابتدایی از خبرسازترین و پرتنش‌ترین دوران برای دلار محسوب می‌شود به طوری که به فاصله یک سال از 1390 تا 1391 به یکباره قیمت با جهش قابل توجهی همراه می‌شود.

    آخرین آمار منتشره بانک مرکزی از تحولات بازار ارز نشان می‌دهد که دلار بین دو سال اول دهه جاری دامنه نوسانی در حدود 173 درصد داشته که در نوع خود یک رکورد به شمار می رود.

    با وجود اینکه نوسان و تغییر در بازار به دلایلی از جمله افزایش دوره‌ای تقاضا، هیجان و جو روانی که گاها بر بازار حاکم می شود و همچنین نوسان در میزان درآمدهای ارزی، جزئی جدانشدنی از بازار ارز است، اما از اواخر سال 1392 تا پایان 9 ماهه امسال از شدت رشد قیمت دلار نسبت به اوایل دوره کاسته شده است.

    آمارها حاکی از آن است که آهنگ رشد دلار در بازار آزاد از 173 درصد در سال 1391 به سه درصد در سال 1393 و پنج درصد در 9 ماهه اول امسال رسیده است.

    عمده رشد پنج درصدی دامنه نوسان دلار در 9 ماهه امسال می تواند نشات گرفته از رشد قابل توجه نرخ دلار در چندماه اخیر باشد که قیمت ها در طول شش ماهه اول از حدود 3200 تومان به مرز 3700 تومان هم رسید که محاسبات بانک مرکزی در تخمین متوسط رشد در 9 ماهه ابتدایی سال جاری بیانگر دامنه پنج درصدی تغییر در نرخ این ارز است.

    این در حالی است که مقامات بانک مرکزی نیز کاهش شدید قیمت جهانی نفت به عنوان جزو اصلی درآمدهای ارزی کشور از یک سو و افزایش ارزش جهانی دلار، افزایش تقاضا و هیجانات کاذب در بازار را به عنوان عوامل اصلی تاثیرگذار در رشد نرخ ارز و به تبع آن افزایش دامنه نوسان آن در چندماه اخیر اعلام کردند.

    افزایش نرخ برابری دلار با ریال طی 7 سال

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها