عصر خودرو

۳۱ روز پر التهاب در بازارهای جهانی:

ژانویه ۲۰۱۶، کابوسی برای بازارهای آمریکا

عصر بازار- با پشت سرگذاشتن نخستین ماه از سال ۲۰۱۶ میلادی، روند یک ماهه اخیر بازارهای جهانی توسط مجلسه فوربس مورد بررسی قرار گرفت.

ژانویه ۲۰۱۶، کابوسی برای بازارهای آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، بازار سهام ایالات متحده نخستین ماه سال جاری میلادی را با ریزش‌های پی در پی پشت سر گذاشته است.

    این بازار در ماه ژانویه شاهد افت سهام شرکت های بزرگ و کوچک بود که این رقم در هفته پایانی به بیش از 2 درصد رسید. این ارقام نشان دهنده ضرر و زیان‌های قابل توجهی است که به سهامداران وارد آمده است.

    براساس گزارش های رسمی؛ ماه ژانویه بدترین ماه برای شاخص داوجونز در بیش از 5 سال اخیر بوده است اما در این میان، شرکت‌ هایی مانند امریکن اکسپرس (AXP) با رشد 1.89 درصدی قیمت سهام همراه بود، سهام دوپونت و بوئینگ  BAبا افزایشی 1.67 درصدی به کار خود در بازار سرمایه ادامه دادند.

    در این بازارها، بدترین عملکرد را از شاخص بلو-چیپ (blue-chip) شاهد بودیم که افتی به بزرگی  7.8 درصد را تجربه کرده است. براساس آمار بلومبرگ، میانگین ماهانه شاخص داوجونز تا کنون حدود 5.50 درصد افت داشته است که این رقم در مقیاس سالانه در حدود 4.07 درصد کاهش را نشان می دهد.

    طبق آمارها؛ شاخص اس اند پی 500 ماه ژانویه را با اوضاع بهتری به پایان رسانده است و در کل افتی به اندازه 5.1 درصد را از آن خود کرده است. در حالی که شاخص نزدک در پی افت شدید قیمت سهام شرکت های اپل و آمازون، شکست سنگین 7.9 درصدی را در این ماه متحمل شده است.

    روند یک ساله اخیر شاخص اس اند پی 500 از افت 2.74 درصدی حکایت دارد، در همین حال این رقم برای شاخص نزدک در حدود 0.46 درصد به ثبت رسیده است.

    با این حال، روند آخرین روز معاملاتی در ماه ژانویه در بازارهای آمریکا بسیار مثبت و افزایشی بود. در این میان، شاخص داوجونز با افزایش 2.47 درصدی معادل 396 واحد تا مرز 16 هزار و 466  رشد کرد. در همین حال، شاخص اس اند پی 500 افزایشی 2.48 درصدی را پشت سر گذاشت و به رقم 1 هزار و 940 رسید و شاخص نزدک نیز همچون سایرین، 2.38 درصد معادل 107 واحد رشد را تجربه کرد .

    بسیاری از تحلیلگران بازار ایالات متحده بر این باور هستند که این ریزش های پی در پی، تحت تاثیر موج نگرانی‌ها و اضطراب ایجاد شده در خارج از این کشور رخ داده است، از لغزش های صورت گرفته در اقتصاد شکننده چین گرفته تا تعهد بانک مرکزی اروپا برای اتخاذ تصمیمات تهاجمی در راستای ایجاد محرک‌های مالی.

    به عقیده این گروه، از آغاز ماه ژانویه تا کنون هیچگونه کمبود و نگرانی قابل توجهی در خصوص اقتصاد کلان در ایالات متحده در کانون اهمیت قرار نداشته که بتواند بازارهای سهام را تحت تاثیر قرار دهد.

    این در حالی است که، با آغاز ماه فوریه و فصل کسب درآمد، سرمایه گذاران و تحلیل گران توجه خود را بر روی نشانه هایی از افت تقاضا در بازارهای خاص و به طور عمده چین و نیز اثرات منفی نوسانات شدید بازار ارز بر بازده شرکت‌ها متمرکز ساخته اند.

    نشست فدرال رزرو نیز که دائما با گمانه زنی ها و پیش بینی های مختلفی همراه می شود از جمله عوامل مهمی است که از نظر این دسته از افراد دور نمی ماند. پر واضح است که روند پیش روی بازار جهانی نفت نیز از جمله مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر بازارهای سهام و کالایی خواهد بود. باید دید طی روزهای و هفته های آتی مسیر قیمتی این بازار به کدام سو خواهد رفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو