عصر خودرو

عربستان به‌زودی گاز صادر می‌کند

عصر بازار- وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد این کشور قصد دارد گاز و محصولات پتروشیمی را به صادرات خود اضافه کند.

عربستان به‌زودی گاز صادر می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، وزیر نفت عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت خام دنیا، اعلام کرد این کشور قصد دارد گاز و محصولات پتروشیمی را به صادرات خود اضافه کند.

    شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «به‌زودی خبرهایی در مورد توانایی کشور در مورد صادرات گاز و محصولات پتروشیمی خواهید شنید». وی جزئیات بیشتری ارائه نداد.

    عربستان سعودی مدت‌هاست اکتشاف گاز را افزایش داده است تا آن را جایگزین نفت خام در تولید برق کند. وزیر نفت این کشور  قبلاً اعلام کرده بود عربستان قصد دارد 70 درصد برق خود را از گاز و 30 درصد آن را از انرژی تجدیدپذیر به دست آورد. در حال حاضر این کشور برای تولید برق، نفت می‌سوزاند.

    خالد الفالح، وزیر نفت سابق عربستان ماه گذشته کشف مقادیر بالای گاز را در دریای سرخ اعلام کرد ولی رقم دقیقی را مشخص نکرد.

    شرکت آرامکوی عربستان که بزرگترین شرکت تولید نفت دنیا است، در 2018، 8.9 میلیارد فوت‌مکعب در روز گاز طبیعی  و یک میلیارد فوت‌مکعب در روز اتان تولید کرد.

    آرامکو همچنین قصد دارد کنترل سابیک، بزرگترین شرکت پتروشیمی خاورمیانه را در اختیار بگیرد. آرامکو اعلام کرد سال گذشته قراردادی برای به دست آوردن 70 درصد سهام این شرکت مستقر در ریاض به‌ارزش 69 میلیارد دلار بسته شده است.

    کل تولید سالانه سابیک در پایان 2018، 75.3 میلیون تن بود که شامل 61.8 میلیون تن محصولات پتروشیمی می‌شد.

    عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک است و در ماه ژانویه 9.74 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. صادرات عربستان ثابت بوده ولی فعالیت‌های پالایشگاهی آن کاهش یافته است. عربستان برای اجرای اصلاحات اقتصادی خود به قیمت بالاتر نفت نیاز دارد.

    برچسب ها