عصر خودرو

معظمی پیشنهاد داد

تعیین خوراک گاز نیروگاه‌ها به قیمت بین‌المللی

عصر بازار- عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه وضعیت راندمان نیروگاه های برقی کشور اتلاف سرمایه ملی است، گفت:برای داشتن بازار رقابتی در این زمینه باید قیمت خوراک گازی نیروگاه‌ها به قیمت بین المللی گاز باشد.

تعیین خوراک گاز نیروگاه‌ها به قیمت بین‌المللی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، منصور معظمی با بیان اینکه در بخش انرژی در کشور یک پراکندگی وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی است که وزارت نفت اگرچه حدود 95 درصد تامین انرژی کشور را در دست دارد اما وزارت نیرو نیز متولی انرژی الکترونیکی است و به این ترتیب هر کدام از این دو وزارتخانه سلیقه خود را اعمال می کنند و دو دستگی و اختلاف فکری بینشان وجود دارد.

    وی با تاکید بر اینکه از نظر کارشناسی حرکت بیشتر به سمت صادرات گاز توجیه اقتصادی بالایی دارد، به ایجاد امنیت از طریق صادرات گاز اشاره و عنوان کرد: اگر بتوانیم گاز را به کشور های همسایه صادر کنیم آن ها به این موضوع وابسته شده و ناچار می شوند از نظر سیاسی و اقتصادی خود را با ما هماهنگ کنند.

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت ادامه داد: بنابراین اینکه گاز را به این صورت در کشور مصرف کنیم هنر نیست چراکه مصرف زمستانی گاز ما نسبت به تابستان 300 میلیون متر مکعب بیشتر است و این به معنای هدر رفت ظرفیت گازی زیادی است.

    معظمی در ادامه با اشاره به راه‌های مختلف صادرات گاز تصریح کرد: ما به هر روشی که بتوانیم گاز را صادر کنیم از جمله تبدیل به برق،استفاده از خط لوله و یا LNG هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند اگرچه از نظر ارزش افزوده با یکدیگر متفاوت هستند.

    وی با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس با صادرات گاز موافق بوده و بر آن تاکید دارد،خاطر نشان کرد: در همین راستا لازم است مجلس در برنامه ششم توسعه تصمیم جدی برای ادغام نفت و نیرو و تشکیل وزارت انرژی بگیرد.

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت در ادامه درباره نحوه تعیین نرخ خوراک گازی نیروگاه ها، قیمت بین المللی گاز را مناسب دانست و افزود: راندمان نیروگاه های ما 23 درصد است در حالی که متوسط راندمان جهانی بالای 60 درصد است و این به معنای اتلاف سرمایه ملی کشور است.

    معظمی اظهار کرد: نیروگاه ها نیز باید مانند سایر مصرف کنندگان قیمت گازی را که مصرف می کنند بپردازند، کاری که تاکنون انجام نداده اند و پول خوراک مصرفی خود را نمی دهند.

    وی با ابراز مخالفت نسبت به هرگونه رانت دهی در بحث انرژی تصریح کرد: من معتقدم رفتارهایی که تاکنون به اقتصاد کشور صدمه زده است باید خاتمه یابد.

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت در این خصوص عنوان کرد: همین که قیمت های خوراک واقعی نیست،راندمان نیروگاه ها پایین است،خلاف مبانی اقتصاد مقاومتی است،کجای اقتصاد راندمان پایین و فروش محصول به قیمت کمتر از قیمت تمام شده را توجیه می کنند و با این شرایط چطور می توانیم انتظار اجرای اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها