عصر خودرو

آمریکا مدعی شد

خط لوله گاز ۶ میلیارد دلاری روسیه به سرانجام نمی‌رسد

عصر بازار- وزیر انرژی آمریکا در اظهاراتی اعلام کرد مطمئن است روسیه قادر نخواهد بود خط لوله گازی نورد استریم ۲ در دریای بالتیک را کامل کند و واشنگتن به مخالفت با این پروژه ادامه خواهد داد.

خط لوله گاز ۶ میلیارد دلاری روسیه به سرانجام نمی‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دن برویت در خصوص تلاشهای روسیه برای دور زدن تحریمهای آمریکا علیه خط لوله نورد استریم و تکمیل آن به تنهایی، گفت: آنها نمی‌توانند و این ادعا که گازپروم که این پروژه را در دست اجرا دارد با یک تاخیر کوتاه روبرو خواهد بود را رد کرد.

    وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: این یک تاخیر طولانی خواهد بود زیرا روسیه از فناوری تکمیل این پروژه برخوردار نیست و اگر آنها این پروژه را به تنهایی بسازند خواهیم دید چه کاری انجام می دهند. اما تصور نمی‌کنم به همین سادگی باشد که آنها می‌گویند پروژه را خودمان کامل می‌کنیم.

    خط لوله نورد استریم 2 که سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از میادین سیبری به آلمان منتقل خواهد کرد، در مرکز تنشهای ژئوپلیتیکی میان آمریکا و روسیه قرار گرفته است. ترامپ از آلمان برای دادن میلیاردها دلار به روسیه برای گاز و در عین حال استفاده از حمایت آمریکا انتقاد کرده است.

    مالکان نورد استریم 2 تا ماه مه سال 2019 حدود 5.8 میلیارد یورو (6.3 میلیارد دلار) در این پروژه سرمایه گذاری کرده‌اند.

    تحریمهای آمریکا در دسامبر شرکت سوییسی Allseas Group که عملیات احداث لوله‌ها در بستر دریا را برعهده داشت، را وادار کرد کار در این پروژه را متوقف کند و روند ادامه ساخت این پروژه مختل شود. آمریکا اعلام کرده که اروپا باید وابستگی خود به روسیه برای گاز را کاهش داده و در عوض محموله‌های LNG آمریکا را خریداری کند.

    دن برویت گفت: برای آمریکایی‌ها نگران کننده است که مشاهده کنند آلمان به خصوص و اروپا به طور کلی به روس‌ها تا این حد وابسته باشند.

    با وجود اظهارات وزیر انرژی آمریکا، نشانه‌ها حاکی از تلاش شرکت گازپروم برای تکمیل پروژه نورد استریم 2 است. یک کشتی مخصوص احداث لوله روز یکشنبه از سواحل اقیانوسیه روسیه حرکت کرد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه سال میلادی گذشته این کشتی را یکی از گزینه‌های کشورش برای تکمیل خط لوله در آبهای دانمارک ذکر کرده بود. آمار رهگیری کشتی نشان می‌دهد که این کشتی در 22 فوریه به سنگاپور خواهد رسید.

    کشتی احداث لوله آکادمیک چرسکی به تازگی حرکتش را آغاز و سنگاپور را به عنوان مقصد بعدی خود مشخص کرده است.

    در حالی که روسیه اعلام کرده است گزینه‌های تکمیل خط لوله نورد استریم 2 را بررسی می‌کند اما هیچ جزییاتی درباره کشتی که این کار را انجام خواهد داد، ارایه نکرده است. شرکت نفت و گاز اتریشی OMV که یکی از حامیان مالی این پروژه است، پیش بینی کرده است که روسیه پروژه مذکور را تکمیل خواهد کرد.

    مدیرعامل شرکت OMV به بلومبرگ گفت: از نقطه نظر من روس‌ها راه‌کاری پیدا خواهند کرد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، هنگامی که تحریمهای آمریکا عملیات ساخت نورد استریم 2 را متوقف کرد، این خط لوله چند هفته تا تکمیل فاصله داشت و 94 درصد آن ساخته شده بود. بخش کوچکی در آبهای دانمارک وجود دارد که باید تکمیل شود. پیش از توقف پروژه، این امید وجود داشت که نورد استریم 2 تا پایان سال 2019 یا در چند ماه نخست امسال تکمیل شود و تا زمستان 2021-2020 تحویل گاز به اروپا مستقیما انجام گیرد.

    بجز شرکت OMV، رویال داچ شل، یونی‌پر، انژی و وینترشال از دیگر حامیان اروپایی نورد استریم 2 بوده‌اند.

    برچسب ها