عصر خودرو

مس در بازار داخلی بیش از ۵۰۰ تومان افزایش قیمت یافت

روزهای خاکستری فلز سرخ

عصر بازار- تغییر مسیر نا‌گهانی قیمت مس در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران رشد ۵/ ۳ درصدی را برای این فلز نسبت به آخرین معامله در هفته قبل به همراه داشت.

روزهای خاکستری فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که قیمت فلز سرخ در بازارهای جهانی طی جمعه گذشته 26/ 0درصد نسبت به روز پنج‌شنبه کاهش یافت و به 4 هزار و 541 دلار در هر تن رسید. از طرفی به گفته فعالان آگاه تقاضا برای فلز سرخ چه در بازارهای داخلی و چه بازارهای جهانی نسبت به ماه‌های گذشته بهبود یافته است، به‌طوری که مهم‌ترین عامل رشد بیش از 500 تومانی این فلز در بورس کالا و بازار داخلی نسبت به هفته گذشته علاوه بر افزایش میانگین قیمتی هفتگی این فلز در بورس لندن، افزایش خرید چین و کاهش موجودی انبارهای لندن بوده است. بر همین اساس با وجود اینکه نرخ ارز در بازار داخلی روند تقریبا ثابتی را در پیش‌گرفته، اما همین اتفاق و پیش‌بینی از افزایش قیمت‌ها در هفته آتی میزان تقاضا را در این بازار معاملاتی افزایش داد.

    به گفته یکی از فروشندگان بازار آزاد مس حتی شنیده‌ شده در بازار غیر‌رسمی این محصولات برخی فروشندگان در این روز از فروش محصولات خود اجتناب کرده‌اند تا طی هفته‌های آتی با فروش محصولات خود در قیمت‌های بالا سود بیشتری به‌دست آورند.بر اساس این گزارش، روز یکشنبه 11 بهمن ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله حدود 245 هزار تن انواع کالا بود که در این میان دو هزار و500 تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران در تالار محصولات صنعتی عرضه شد. این شرکت همچنین دو هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 10 هزار تن مس کم‌عیار و 17 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این روز روی تابلوی معاملات رفت.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 15 هزار و 991 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 561 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2 هزار و 500 تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 680 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 16 هزار و 771 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد 569 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول دو هزار تن بود، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 600 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 16 هزار و 826 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، افزایش 569 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود، در حالی که تقاضا‌کنندگان خواستار 250 تن از این محصول بوده‌اند از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار آزاد با قیمت 17 هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به شنبه گذشته افزایش 300 تومانی داشته است.

    از طرفی در بازار آزاد اگرچه در مقایسه با هفته‌های گذشته قیمت‌ها با رشد به ثبت رسید، اما همچنان تجار سعی در تداوم روند رو به رشد قیمت‌ها دارند، به‌طوری که با وجود فراز و فرودهای نرخ این محصولات در بازارهای جهانی همچنان تلاش برای رشد قیمت‌ها در بازار غیررسمی دیده می‌شود. در این میان قوی‌ترین پیش‌بینی این است که اگر ثبات قیمت ارز در روزهای آتی ادامه پیدا کند، احتمال دارد روند مثبت قیمت‌ها با توجه به رشد بهای فلزات در بازار جهانی و کاهش موجودی انبارها، به‌صورت مقطعی ادامه‌دار باشد، چرا‌که در هر صورت بخشی از نوسانات بازار جنبه روانی خواهد داشت، اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان قیمت نفت را هم صعودی پیش‌بینی می‌کنند.

    از سوی دیگر آمار منتشر‌شده در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن در کنار کاهش واردات چین بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است، زیرا اگرچه با افت‌و‌خیز پی‌در‌پی قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزایش قیمت‌های داخلی را دامن زده است که این مساله بر بازارهای جهانی هم موثر خواهد بود، البته در کنار این موارد شاهد افزایش حجم مصرف مواد اولیه نیز هستیم که این موارد حکایت از افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دارد، با این حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر می‌دهد، چرا‌که با توجه به دورنمای نرخ ارز قدرت تاثیر‌گذاری این عامل، بیشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه‌مدت پیش‌بینی ثبات روند نرخ ارز نیز وجود دارد. در این بین مهم‌تر از همه این موارد آن است که پیش‌بینی می‌شود چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات پایه در جهان با رشد تقاضا برای خرید انواع فلزات در نیمه دوم سال 2016 میلادی روبه‌رو خواهد شد.


    در بازار سایر فلزات رنگی چه گذشت؟

    روند معاملات سایر فلزات اساسی همچون آلومینیوم، قلع، نیکل، سرب و روی نیز با وجود تحرکات رو به پایین نرخ ارز و افت و خیز قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان راکد است. به گفته یکی از فعالان بازار، اعتماد تجار به بازار بسیار کم شده و آنها همچنان در انتظار تغییر مجدد مسیر بازار هستند، چرا‌که معتقدند پارامترهای تاثیر‌گذار به نوسان‌های خود ادامه خواهند داد. از طرفی فروشندگان از فروش کالاهای خود با قیمت‌های پایین فعلی، خودداری می‌کنند و معتقدند با توجه به پارامترهای تاثیر‌گذار موجود قیمت فلزات رنگی تا پایان تابستان روند ثابتی نخواهد داشت. به این ترتیب بنا بر پیش‌بینی کارشناسان انتظار نمی‌رود هفته آینده با توجه به ادامه رکود فعلی، شاهد افزایش تقاضای جدیدی از این محصولات باشیم، چرا‌که بلاتکلیفی این محصولات در بازار داخلی می‌تواند دوباره موجب افت تقاضای این محصولات در روزهای آتی شود. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار اخباری مبنی بر افزایش حجم تولیدات صنعتی چین، افزایش مجدد قیمت نفت و دورنمای نسبی افزایش هزینه تولید، بهبود ساز‌و‌کارهای اقتصادی و نوسان جذابیت سفته‌بازی را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل برای صعود مجدد قیمت‌ها در روزهای آینده دانست، البته این در شرایطی است که تقاضای داخلی نیز در اواخر شهریورماه به دلیل نزدیک شدن به پایان فصل تابستان افزایش خواهد یافت و رشد اندک قیمت‌ها در این برهه از زمان دور از ذهن نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها