عصر خودرو

وضعیت هفتگی افزایش سرمایه شرکت‌ها در بازار سهام بررسی شد؛

اطلاعیه‌های بدیمن تجدید ارزیابی

عصر بازار- در هفته گذشته دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی «ایران خودرو» (خودرو) و «سایپا» (خساپا) پس از مدت‌ها انتظار، گزارش پیشنهادی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های خود را روی کدال منتشر کردند.

اطلاعیه‌های بدیمن تجدید ارزیابی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش سرمایه 2008 درصدی ایران خودرو که بعدازظهر یکشنبه هفته قبل اعلام شد، مورد استقبال بازار قرار نگرفت و بعد از آن این سهم مسیر نزولی را در پیش گرفت. در یک‌سال گذشته سهم خودرو افزایش بیش از 5 برابری را تجربه کرد که تنها بهانه‌اش همین افزایش سرمایه بود.

    سایپا برخلاف ایران خودرو چند سال پیش، یکبار از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه داده بود، اما امسال نیز در ارزیابی دوباره دارایی‌ها توانست بیش از 404 درصد منبع برای افزایش سرمایه مهیا سازد. با انتشار این اطلاعیه نیز شاهد افزایش فشار در سهام سایپا بودیم و این سهم نیز معاملات دیروز را با صف فروش به پایان رساند. در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

    حریل ج: ریل‌پرداز کوثر در مجمع فوق‌العاده پنج‌شنبه گذشته افزایش سرمایه اندک 70 درصدی از محل تجدید ارزیابی بخشی از واگن‌هایش را به تصویب رساند تا سرمایه خود را از 196 میلیارد تومان به بیش از 332 میلیارد تومان برساند. افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی بخشی از واگن‌های شرکت با وجودی که در پیشنهاد هیات‌مدیره مطرح شده بود اما چون در رهن یکی از نهادهای مالی برای تضمین اوراق اجاره بود و به نام آن نهاد مالی ثبت سند حسابداری شده بود، از سازمان بورس مجوز نگرفت و بنابراین شرکت به همین میزان اکتفا کرد. مدیرعامل در این جلسه مهم‌ترین اقدام شرکت را تحصیل غیرمستقیم 20 درصد از سهام «ریل‌پرداز نوآفرین» دانست و گفت به‌زودی نماد این شرکت در بازارپایه فرابورس گشایش می‌یابد. گزارش این مجمع در سایت «دنیای بورس» منتشر خواهد شد.

    در هفته گذشته سازمان بورس 5 مجوز افزایش سرمایه را صادر کرد که بزرگ‌ترین آن مربوط به «شرکت معدنی و صنعتی چادرملو» (کچاد) بود. کچاد می‌تواند به سرمایه 4400 میلیارد تومانی خود بیش از 1100 میلیارد تومان بیفزاید تا سرمایه چادرملو به بیش از پنج هزار و 500 میلیارد تومان برسد. محل افزایش سرمایه از مطالبات و آورده نقدی و برای «احداث و بهره‌برداری از معادن جدید» و «جبران مخارج انجام‌شده بابت طرح کارخانه فولادسازی» است.

    بخش دوم یعنی ساخت کارخانه فولادسازی توسط معادن بزرگ سنگ آهن، اخیرا مورد اعتراض برخی از مقامات قرار گرفته است. اعتراض سهامداران سنگ‌آهنی‌، به محروم شدن از ارزش افزوده بالای پروسه فولادسازی (از کنسانتره تا فولاد) اشاره دارد که بیم و هراس فولادسازان فعلی کاهش ماده اولیه را به‌دنبال دارد. بنابر نظر این دسته از سهامداران، درحالی‌که قیمت کنسانتره سنگ آهن کنترل شده و کمتر از قیمت‌های جهانی است، محصولات شرکت‌های فولادی براساس نرخ جهانی فروخته یا صادر می‌شود. از آنجا که مجمع فوق‌العاده کچاد قبلا این افزایش سرمایه را در اختیار هیات‌مدیره قرار داده است، چهارشنبه همین هفته در جلسه هیات‌مدیره بررسی و احتمالا تصویب خواهد شد. تولیدکننده روانکار «نفت پارس» (شنفت) مجوز افزایش سرمایه در اختیار را از 200 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان (معادل 25 درصد) دریافت کرد تا در جلسه چهارشنبه این هفته هیات‌مدیره آن را به تصویب برساند. محل این افزایش سرمایه مطالبات و آورده نقدی و برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌پذیر «پالایش پارسیان سپهر (سهامی خاص)» است.

    دو شرکت دارویی هم توانستند مجوز افزایش سرمایه خود را دریافت کنند؛ «سبحان دارو» (دسبحان) مجوز افزایش سرمایه 30 میلیارد تومانی را که کمتر از 30 درصد سرمایه 103 میلیارد تومانی فعلی آن است دریافت کرد تا عمده آن را صرف نوسازی و تجهیز خطوط تولیدی و پشتیبانی خود در راستای تطابق با الزامات GMP کند. شرکت هم‌گروه دسبحان یعنی «سبحان انکولوژی» (دسانکو) نیز مجوز افزایش سرمایه 10 میلیارد تومانی که کمتر از 12 درصد سرمایه فعلی‌اش است را دریافت کرد تا ساختار مالی خود را اصلاح کند. یکی از شرکت‌های دامداری فرابورس یعنی «کشت و دام قیام اصفهان» (زقیام) نیز با دریافت مجوز از سازمان بورس قصد دارد سرمایه 35 میلیارد تومانی خود را از محل مطالبات و آورده نقدی، دو برابر کند تا آن را صرف سرمایه در گردش کند.

    «تامین سرمایه لوتوس پارسیان» (لوتوس) سه هزار و 546 ریال خالص حراج هر برگه حق‌تقدم را نزد بانک پارسیان به امانت گذاشته تا اشخاص حقیقی دارنده آنها به یکی از شعب این بانک مراجعه و آن را دریافت کنند. «بیمه پارسیان» (پارسیان) برای هر حق‌تقدم استفاده نشده 356 تومان به‌صورت خالص در حراج به‌دست آورد که دارندگان حقیقی آن نیز باید به بانک پارسیان مراجعه و مبلغ مزبور را دریافت کنند. شرکت ساختمانی «سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان» (وآذر) اعلام کرد که 15068 ریال برای هر حق‌تقدم استفاده نشده به حساب بانکی دارندگان آن واریز خواهد کرد.

    کسانی هم که شماره حسابشان نزد شرکت موجود نیست باید آن را به‌صورت کتبی به نشانی شرکت در تبریز ارسال کنند. «فنرسازی زر» (خزر) هم که پرداخت وجه حق‌تقدم‌های استفاده نشده‌اش مثل سریالی چند قسمتی از ماه قبل ادامه یافته در آخرین اطلاعیه خود مبلغ خالص را از 302 تومان به 305 تومان تغییر داد و همان‌گونه که پیش از این گفته شد، دارندگان آن (اشخاص حقیقی) باید به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای دریافت آن مراجعه کنند.

    چهار شرکت هم در هفته گذشته آگهی ثبت افزایش سرمایه خود را روی کدال قرار دادند؛ «معادن بافق» (کبافق) افزایش سرمایه 500 درصدی از سود انباشته را به ثبت رساند و سرمایه خود را از حدود 20 میلیارد تومان به بیش از 120 میلیارد تومان یعنی 6 برابر رساند. هفته گذشته سهام جایزه سهامداران کبافق در بانک اطلاعاتی شرکت سپرده‌گذاری قابل معامله شد که دیروز نیز این سهم با جهش 32 درصدی بازگشایی شد.

    افزایش سرمایه بیش از 62 درصدی «داروسازی امین» (دامین) از سود انباشته نیز به ثبت رسید. دامین با سرمایه جدید 135 میلیارد تومانی در دوره 9 ماهه منتهی به سی‌ام آذرماه به ازای هر سهم بیش از 82 تومان سود ساخته که بیش از دو برابر سود مدت مشابه سال گذشته (با سرمایه قدیم) است. سهامدار عمده دامین، شرکت «داروسازی کوثر» (دکوثر) است که هر دوی اینها، طی چند سال اخیر بیش از آنکه در مجامع سالانه سود تقسیم کنند، آن را انباشته کرده و به مصرف افزایش سرمایه رسانده‌اند. «تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک» (دبالک) سرمایه جدید 37 میلیارد تومانی خود را پس از افزایش سرمایه 20 میلیارد تومانی (بیش از 117 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی به ثبت رساند. بیش از 9 ماه فاصله بین صدور مجوز افزایش سرمایه و ثبت آن طول کشید و مجوز افزایش سرمایه هم برای یک دوره 15 روزه تمدید شد. دبالک را می‌توان اولین شرکت وابسته به «گروه دارویی برکت» (برکت) دانست که آن‌قدر سهام آن عرضه و شناوری‌اش بالا رفت که مجامع آن مدتی است در نوبت اول به حد نصاب نمی‌رسد و این موضوع یکی از دلایل طولانی شدن این پروسه بود. «داروسازی کاسپین تامین» (کاسپین) یکی از شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی هم ثبت افزایش سرمایه 200 درصدی خود را شنبه هفته گذشته انجام داد، گرچه باید در این هفته منتظر اضافه شدن سهام جدید به سبد سهامداران و آماده معامله شدن آن بود.

    کاسپین سرمایه 15 میلیارد تومانی را به 45 میلیارد تومان رساند که 15 میلیارد از محل سود انباشته و 15 میلیارد تومان دیگر از مطالبات و آورده نقدی بود. کاسپین اگر از زمان عرضه اولیه بازدهی چندانی از لحاظ قیمتی (و نه سود نقدی) به سهامداران نداده بود، در یک‌سال گذشته جبران مافات کرد و قیمت این سهم بیش از 6 برابر شد.

    «کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ» (کحافظ) در کمتر از 10 روز افزایش سرمایه بیش از 716 درصدی خود از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به ثبت رساند تا احتمالا در هفته جاری نمادش باز شود و سهامداران بتوانند به خرید و فروش سهام رقیق شده بپردازند. کحافظ در 9 ماه منتهی به پایان آذر امسال، پس از مدت‌ها زیان‌دهی، بیش از 5 میلیارد تومان سود ساخت تا امیدها برای پوشش حدود 65 میلیارد تومان زیان انباشته باقی‌مانده زنده شود.

    حراج حق‌تقدم «گروه دارویی برکت» (برکت) برای یک‌ماه دیگر تمدید شد تا تمام 108 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده به فروش برسد. تا پایان هفته گذشته کمتر از 20 میلیون از این تعداد به فروش رسیده است. براساس آخرین قیمت، حق‌تقدم (با احتساب 100 تومان واریزی) بیش از 75 تومان ارزان‌تر از خود سهم که در صف خرید است، است. کشف قیمت حراج «دامداری تلیسه نمونه» (تلیسه) با معامله تنها پانصد برگه حق‌تقدم مورد تایید ناظر فرابورس قرار گرفت؛ دلیل آن هم شاید این بود تا حراج بیش از 2 میلیون برگه استفاده نشده در مهلت دو هفته‌ای که تا یکشنبه همین هفته است، به پایان برسد. حراج حق‌تقدم «سیمان خزر» (سخزر) برای مدت دو هفته تمدید شد.

    برچسب ها