عصر خودرو

چه عواملی در ارزانی مس تاثیر دارند؟

دلار ، متهم اول کاهش ارزش مس

عصر بازار: همزمان با کاهش قیمت مس در چند وقت اخیر، نرخ دلار هم دچار نوسان‌هایی بوده است. آیا بین این دو عامل ارتباطی وجود دارد؟

دلار ، متهم اول کاهش ارزش مس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد  قیمت فلز مس در چند وقت اخیر نوسانات زیادی داشته و در حال حاضر روند نزولی به خود گرفته است. اما این نوسان همزمان با افت نرخ دلار بوده است. اینکه چه ارتباطی بین افت نرخ دلار با قیمت مس است، سوالیست که فعالان بازار در این گزارش به آن پاسخ داده‌اند.

    سیف‌الله نبوی، یکی از فعالان در بورس کالا و کارشناس فلز مس در مورد رابطه قیمت فلز مس با نرخ ارز گفت: دلار هر مقدار که کاهش قیمت بیابد، مس هم بر اساس آن کاهش نرخ دلار ارزان می‌شود. البته قیمت مس از نظر جهانی هم روند نزولی به خود گرفته است.

    نبوی افزود:  قیمت نرخ ارز با انواع فلزات مثل مس 100 در صد رابطه مستقیمی دارد و همیشه هم این رابطه وجود داشته است. تمام فلزات پایه و گرانبها با تغییر قیمت دلار، تغییر قیمت خواهند داشت.

    همچنین فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت فلزات و مواد در رابطه با ارتباط قیمت نرخ دلار با قیمت مس گفت: ببینید ما یک چیزی به نام قیمت دلار نداریم و در حقیقت ارزش نسبی دلار و ارزهای دیگر را داریم. مثلاً فرض کنید معمولاً در دنیا چیزی که استفاده می‌شود شش تا هفت ارز اصلی هستند، شامل یورو، فرانک، ین و ... که هر کدام با یک وزنی هستند. وزن یورو بیشتر از همه است. وقتی که ارزش دلار نسبت به ارزهای دیگر بیشتر می‌شود این شاخص دلار دچار نوسان می‌شود. آن وقت آن کالاهایی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند هم دچار نوسان قیمت می‌شوند.

    سلطان زاده در ادامه افزود: در چند وقت اخیر ارزش دلار کاهش یافته و این یکی از دلایل افت قیمت‌ها بوده که البته رکود اقتصادی هم تاثیراتی داشته است.

    ابراهیم جمیلی، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق ایران هم در مورد رابطه قیمت دلار با قیمت فلزات گفت: از نظر من هیچ رابطه مستقیمی بین قیمت دلار با قیمت فلزات وجود ندارد.

    او ادامه داد: ببینید دلار تابع این است که چقدر بانک مرکزی یا پول‌های نفت را تبدیل به ریالش بکنیم، قیمت فلزات آهنی و چه غیرآهنی در ال ام ای لندن مشخص می‌شود. یعنی بازارهای جهانی مشخص می‌شود. پس اگر قیمت دلار کاهش یا افزایش پیدا کند، در قیمت فلزات هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

    او خاطرنشان کرد: قیمت فلزات بر مبنای درخواست و مصرف جهانی است. یعنی اگر تولید ما در یک فلزی دچار مشکل شود یا معدن بزرگی را ببندند یا شرایط بهره‌وری مهیا نشود قیمت‌ فلزات و مس تغییر پیدا می‌کند.

    جمیلی در ادامه افزود: قیمت فلزات رنگی مانند مس تابع قمیت جهانی هستند. یعنی به محض اینکه قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کند قیمت داخلی هم همان‌ روز بلافاصله تغییر خواهد کرد. آن چیزی که اکنون باعث کاهش قیمت‌شده اتفاقاتی است که در بورس چین افتاده و یک مقدار رشد چین را تحت تاثیر خودش قرار داده است.

    او در ادامه گفت: ازطرفی دیگر بحران یورو در یونان یک بلاتکلیفی را در کشورهای اروپایی به وجود آورده است، اینها که معاملات مدت‌دار می‌کنند کمتر وارد بازار می‌شوند. در نهایت نکته دیگر این که در ماه آگوست که تعطیلات تابستانی در اروپا و آمریکاست معمولا ما شاهد یک کاهش نسبی قیمت‌ها هستیم. جمیلی در پایان گفت: با توجه به شرایط فعلی که وجود دارد کاهش قیمت‌ها یک چیز طبیعی است. یعنی اتفاق خاصی نیفتاده و همیشه این نوسان وجود خواهد داشت.

    برچسب ها