عصر خودرو

خیز ترامپ برای کنترل صندوق بین المللی پول

عصر بازار- دونالد ترامپ می‌خواهد یکی از مدیران وزارت خزانه‌داری آمریکا را نایب‌رئیس صندوق بین‌المللی پول کند.

خیز ترامپ برای کنترل صندوق بین المللی پول
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سه منبع آگاه در دولت ترامپ به نیویورک تایمز اطلاع داده اند که رئیس‌جمهور در صدد معرفی جفری اوکاموتو، دستیار 35 ساله وزیر خزانه داری آمریکا به عنوان دومین فرد ارشد در صندوق بین المللی پول است. این اقدام که در صورت تحقق باعث افزایش نفوذ آمریکا بر این صندوق خواهد شد از سوی برخی از کارشناسان به عنوان عملی برای افزایش فشار  بر چین در عرصه بین المللی تفسیر شده است.

    پیش از این، دیوید مالپاس، رئیس آمریکایی بانک جهانی که از زمان روی کار آمدنش با افزایش اعطای وام به چین مخالفت کرده، گفته بود این بانک تمایلی برای اعطای وام جدید به چین برای مقابله با ویروس کرونا ندارد اما آماده ارائه کمک های فنی به چین است.

    اوکاموتو از سال 2017 جز هیات مذاکره کننده آمریکا با چین در مسائل تجاری و مسئول نمایندگی آمریکا در جلسات توسعه کارگروه هفت و گروه 20 بوده است. این فرد که احتمالا یکی از جوان ترین مدیران صندوق خواهد شد دانش آموخته سیاست عمومی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه جورج تاون است.

    دیوید لیپتون، قائم مقام پیشین رئیس صندوق بین المللی پول که دارای اختلاف دیدگاه شدیدی با ترامپ بود در حالی هفته گذشته از سمت خود کنار رفت که به عنوان یکی از با سابقه ترین مدیران این نهاد مهم جهانی شناخته می‌شد. اوکاموتو در شرایطی برای این سمت نامزد خواهد شد که دوره تصدی‌گری این سمت 19 ماه تعیین شده است.   لیپتون به عنوان مدیر ارشد وزارت خزانه داری در دوره بیل کلینتون و مشاور باراک اوباما، مواضعی نزدیک به دموکرات ها دارد.

    آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار صندوق بین المللی پول به طور سنتی قائم مقام رئیس صندوق بین المللی پول را انتخاب می کند در حالی که کشورهای اروپایی وظیفه انتخاب رئیس صندوق را بر عهده دارند. در حال حاضر ریاست صندوق بین المللی پول بر عهده کریستالینا جیورجیوا از بلغارستان است.