عصر خودرو

لزوم همکاری بانک مرکزی و بورس کالا

راه اندازی بازار آتی ارز به تاخیر افتاده است

عصر بازار- رئیس انجمن صنفی کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران خواستار تسریع در راه‌اندازی بازار آتی ارز و همکاری بانک مرکزی و بورس کالا در این زمینه شد.

راه اندازی بازار آتی ارز به تاخیر افتاده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس مسعودی  درباره راه اندازی بازار آتی ارز گفت: نباید زمان را از دست داد و باید با راه اندازی بازاری همچون آتی ارز، این واحد پولی را به تعادل رساند تا با ایجاد ثبات و پوشش ریسک قیمت، انگیزه برای ورود سرمایه گذاران خارجی فراهم شود.

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صرافان استان تهران در ادامه به محدودیت منابع ارزی اشاره کرد و اظهارداشت: راه اندازی بازار آتی ارز به تاخیر افتاده، باید هر چه سریع‌تر با هماهنگی بانک مرکزی و بورس کالا مقدمات اجرای این طرح بزرگ اقتصادی را فراهم کرد. این بازار باید به گونه ای عملیاتی شود که تعداد زیادی عرضه‌کننده و خریدار در آن وجود داشته و بانک مرکزی نقش نظارت بر روند معاملات را داشته باشد و سعی نکند به صورت دستوری بر قیمت های ارز تاثیرگذار باشد.

    وی عنوان کرد: پیش شرط راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی این است که بانک مرکزی سیاست‌گذاری و نظارت این بازار را بر عهده بگیرد و همچنین بهتر است بازیگران این بازار افزایش یافته و حتی صرافی ها نیز به دلیل تجربه های خود می توانند در این بازار حضور پیدا کنند.

    مسعودی با بیان اینکه با توجه به رکود فعلی در تمام بازارهای کالایی، باید با راه اندازی بازار مشتقه ارزی این بازارها را به سمت رونق هدایت کرد، گفت: امروز سرمایه های راکدی وجود دارد که به دلیل تردیدهای ارزی روانه بازارها نمی شوند در صورتیکه اگر بازاری که پوشش ریسک نوسانات نرخ را بر عهده دارد، راه اندازی شود، حتی سرمایه گذاران داخلی می توانند با ورود به بازارها و اطمینان از محدوده نوسان نرخ ارز، تا حدود زیادی سرمایه های از دست رفته خود در گذشته را مجددا احیا کنند.

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی سکه و صرافان استان تهران در ادامه افزود: تجربه راه اندازی بازار آتی سکه در بورس کالای ایران و شفاف سازی در این بازار معاملاتی، نشان می دهد که ایجاد بازار آتی ارز در بورس کالا می تواند اطمینان از پوشش نوسان نرخ ارز را به تجار و فعالان نوید دهد.

    وی تاکید کرد: در حقیقت سر منشا تمام فعالیت های اقتصادی ثبات نرخ ارز است و تنها با به ثبات رسیدن این واحد پولی است که می توان اوضاع واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران را سروسامان داد و از طرفی دلالان و واسطه گرهای بازار ارز را نیز به سمت معاملات آتی هدایت کرد؛ به این ترتیب با انتقال بخشی از واسطه ها به معاملات آتی ارز، نوسانات کاذب نرخ ارز در بازار نقدی به حداقل می رسد که این امر یکی دیگر از مزایای بازار آتی ارز خواهد بود.

    مسعودی در رابطه با حضور سرمایه گذاران خارجی در کشورمان افزود: باید براساس برنامه ریزی دقیق و مطابق با استانداردهای بین المللی، بستر ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور را فراهم کرد به عقیده بنده ابتدا باید از بازار ارز داخلی خیالمان راحت شود و بعد به فکر ورود اینگونه سرمایه گذاران باشیم.

    وی به حذف دلالان ارزی از بازار ارز اشاره کرد و گفت: با راه اندازی بازار آتی ارز که هدف اصلی اش شفافیت بازار و پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است، دلالانی که قواعد بازار را نمی شناسند اما امروز به دلیل نبود مکانیزمی شفاف در بازار ارز، توان بالا و پایین کردن قیمت ها را دارند، از بازار حذف می شوند.

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و صرافان استان تهران در پایان عنوان کرد:  در حال حاضر سرمایه گذاری که نگران نوسانات نرخ ارز در آینده است، به راحتی ریسک حضور در طرح های توسعه ای را قبول نمی کنند اما اگر ابزاری چون بازار مشتقه ارز برای پوشش ریسک نوسان قیمت ارز اجرایی شود، می توان به این نگرانی ها پایان داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها