عصر خودرو

چرا مانور اوپک پلاس در بازار نفت شکست خورد؟

عصر بازار- با وجود توصیه کمیته فنی مشترک اوپک پلاس به این گروه برای کاهش جدید تولید در واکنش به پیامدهای اپیدمی ویروس کرونا بر تقاضا و قیمتها در بازار، نفت روز جمعه را با کاهش به پایان برد و پنجمین کاهش هفتگی متوالی خود را سپری کرد.

چرا مانور اوپک پلاس در بازار نفت شکست خورد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کمیته فنی مشترک اوپک پلاس قرار بود سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نشست دو روزه ای را به منظور بررسی تاثیر شیوع کرونا بر تقاضا برای نفت و تدابیر لازم برای حفظ ثبات بازار برگزار کند اما با طولانی شدن مذاکرات، نشست این کمیته به روز سوم کشید و تا پنج شنبه ادامه یافت. انتظار بر این بود که کمیته فنی مشترک اوپک پلاس نتیجه گیری کند که بازار نفت دچار مازاد عرضه شده و اوپک پلاس باید تولیدش را به میزان بیشتری کاهش دهد. اما روسیه هنوز مجاب شده و خواستار فرصت بیشتری شده است. این مذاکرات طولانی شد و چشم انداز پایان بی‌نتیجه آن باعث شد قیمتهای نفت نزول کند.

    کمیته فنی اوپک پلاس پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید 1.7 میلیون بشکه که فعلا اجرا می‌شود، تولید نفت 600 هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده شود و این روند تا ژوئن ادامه پیدا کند.

    سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه در کنفرانسی در مکزیکوسیتی اظهار کرد که روسیه از توصیه کمیته فنی اوپک پلاس در واکنش به تاثیر اپیدمی کرونا روی تقاضا برای انرژی حمایت می‌کند.

    موضوعی که مورد اشاره برخی از تحلیلگران قرار گرفته این است که تقاضا برای نفت ممکن است به دلیل شیوع اپیدمی کرونا آسیب ببیند اما ممکن است تاثیر آن موقتی باشد. برآورد شده که مصرف نفت چین سه میلیون بشکه در روز افت پیدا کرده است که چنین رقمی، حفره عظیمی در بازار به وجود می‌آورد و قطعا اوپک پلاس را وادار خواهد کرد اقدام کند. اما اگر این ویروس مهار شود، تقاضا ممکن است به سرعت بهبود پیدا کند. تا آن زمان که کاهش جدید تولید اوپک پلاس آغاز می‌شود، وضعیت در چین ممکن است به حالت عادی برگردد.

    با این حال نفت برنت در روزهای اخیر به پایین 55 دلار سقوط کرد. اوپک پلاس به خصوص عربستان سعودی احساس می‌کند که لازم است اقدام کند. در یک نشانه نگران کننده برای بازار حمایت روسیه از کاهش بیشتر تولید نفت تاثیر چندانی روی معاملات نفت در روز جمعه نداشت.

    شیوع اپیدمی کرونا همچنان ادامه دارد اگرچه نشانه‌هایی از کندی روند شیوع آن دیده می‌شود و تقاضای جهانی برای نفت آسیب قابل توجهی دیده است اما شدت و مدت زمان کندی رشد تقاضا نامعلوم است.

    شرکت "جی بی سی انرژی" در یادداشتی نوشت: مجموعه نتایج مختلف در بازه‌های زمانی مختلف همچنان ممکن است. تفاوت برای اوپک پلاس این است که کاهش عرضه ای که انجام می‌شود در مقایسه با خرید پالایشگاهها در مدت چند روز تا چند هفته، به میزان قابل توجهی تاثیر کمتری دارد و ریسک بالایی وجود دارد که این گروه تولیدش را بیش از حد لازم کاهش دهد. این شرکت برآورد کرده که تقاضا برای نفت در سال 2020 به میزان 750 هزار بشکه در روز رشد می‌کند که مشابه سال میلادی گذشته است و همچنان کاملا ضعیف محسوب می‌شود. در این بین، تولید لیبی همچنان 800 هزار بشکه در روز پایین مانده است و این مسئله در فضای نفت تاثیر چندانی نداشته است.

    بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی عنوان کردند: با وجود صعود بازارهای سهام، بازارهای انرژی در وضعیت مساعدی بسر نمی‌برند و در حالی که به نظر می‌رسد بازارهای سهام به بحران ویروس کرونا غلبه کرده و در برخی از موارد به رکورد بالایی صعود کرده‌اند، اما نگرانیها در بازار نفت به قوت خود باقی است. زیرا چین و وارداتش برای بازار جهانی نفت اهمیت زیادی دارد. توجه به این موضوع به خوبی توضیح می‌دهد که چرا خبر کاهش بیشتر تولید نفت از سوی گروه اوپک پلاس با واکنش آرام بازارهای نفت روبرو شد.

    در آخرین تحولات مربوط به اوپک پلاس، رویترز به نقل از محمد ارکاب، وزیر نفت الجزایر و رییس فعلی اوپک گزارش کرد کمیته فنی اوپک و غیراوپک ادامه پیمان محدودیت عرضه فعلی تا پایان سال 2020 و کاهش بیشتر تولید به دلیل تاثیر ویروس کرونا روی تقاضا برای نفت را توصیه کرده است.

    ارکاب گفت: اپیدمی ویروس کرونا روی فعالیتهای اقتصادی به ویژه در بخش حمل و نقل، گردشگری و صنعت در چین و منطقه آسیا و به تدریج در سراسر جهان تاثیر منفی گذاشته است.

    برچسب ها