عصر خودرو

سبک‌ترین نفت جهان در میدان نفتی هنگام تولید شد

عصر بازار- سبک‌ترین نفت جهان با درجه سبکی ۵۱ و به رنگ سفید از میدان نفتی هنگام که با کشور عمان مشترک است، تولید شد.

سبک‌ترین نفت جهان در میدان نفتی هنگام تولید شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، تولید نفت خام از میدان هنگام که مشترک با کشور عمان است  از سال 1389 به طور رسمی آغاز شد و در طول پنج سال گذشته تاکنون بیش از 35 میلیون بشکه نفت خام از این میدان مشترک در محدوده تنگه هرمز و آب‌های خلیج فارس استخراج شده است.

    در همین رابطه مدیر منطقه قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران در تشریح مهم ترین ویژگی‌های نفت استحصالی از میدان هنگام، می گوید بر اساس مطالعات جدید انجام گرفته کیفیت نفت خام تولیدی این میدان مشترک به 51 API ارتقا یافته است و بنابراین نفت خام تولیدی این میدان سبک ترین نفت تولیدی در بین کل میادین نفتی منطقه خلیج فارس و حتی جهان به شمار می رود.

    این گزارش حاکی است نفت تولید شده در این میدان سفید رنگ است که به دلیل سبک بودن فوق العاده این نفت است.

    هم اکنون 6 نوع نفت خام در سبد نفتی ایران در خلیج فارس با درجه ای.پی.ای 18 تا 36.5 تولید و عرضه می شود، اما نفت میدان هنگام با درجه ای.پی.آی 51 سبک و مرغوب ترین نفت تولیدی ایران در منطقه خلیج فارس و حوزه فلات قاره به شمار می رود.

    نفت تولیدی در میدان هنگام با استفاده از یک خط لوله زیر دریایی 16 اینچی به طول 30 کیلومتر دریایی و 26 کیلومتر خشکی از سکو به پالایشگاه و تاسیسات جداسازی در جزیره قشم منتقل می شوند.

    علاوه بر این نفت تولیدی این میدان پس از انجام جداسازی و فرآورش مقدماتی از مسیر یک خط لوله 16 اینچی به طول 75 کیلومتر از جزیره قشم به پالایشگاه نفت بندرعباس منتقل می شود.

    هم اکنون ظرفیت تاسیسات نفتی احداث شده در جزیره قشم برای استخراج میدان هنگام حدود 45 هزار بشکه در روز است، تاکید کرد: علاوه بر این ظرفیتی در حال فرآورش و جداسازی روزانه 180 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در روز در برنامه‌های توسعه‌ای قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها