عصر خودرو

وزیر نفت:

پذیرش قراردادهای نفتی به عنوان ضمانت تامین‌مالی در بورس

عصر بازار- وزیر نفت گفت:‌ قراردادهای نفتی که با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود، ‌می‌تواند به عنوان ضمانت تامین مالی در بورس پذیرفته شود.

پذیرش قراردادهای نفتی به عنوان ضمانت تامین‌مالی در بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میادین نفتی پارسی و پرنج در جمع خبرنگاران، ‌با اشاره به اینکه بازپرداخت اجرای این طرح 10 ساله خواهد بود، ‌گفت:‌ تامین مالی به طور کامل توسط سرمایه گذار انجام خواهد شد و بازپرداخت آن از محل حداکثر 50 درصد از افزایش درآمدهای حاصل از اجرای طرح خواهد بود.

    وی با بیان اینکه این دو میدان، قابلیت افزایش ضریب بازیافت دارند، ‌ ادامه داد:‌ این طرح ابعاد مختلفی دارد و تاسیسات زیادی نصب می شود. در طول مدت قرارداد اگر طرح‌های افزایش ضریب تولید پشنهاد و تصویب شود، ‌ به این طرح افزوده خواهد شد.

    زنگنه تاکید کرد:‌ قراردادهای دیگری نیز در حال مذاکره است و طرف های قرارداد نیز شرکت های ایرانی خواهند بود.

    وی یکی از راه های تامین مالی را استفاده از صندوق توسعه ملی دانست و گفت: اما اکنون باید به منابعی به جز این صندوق فکر کنیم،  با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از منابع دیگر مانند بازار سرمایه استفاده شود. این قرارداد می تواند به عنوان ضمانت در بورس پذیرفته شود اما شرکت های ایرانی باید خودشان با بورس وارد مذاکره شوند.

    زنگنه با بیان اینکه فعلا جلسه بعدی اوپک در نیمه اسفند خواهد بود، ‌ افزود:‌ اگر جلسه ای برگزار شود که به توافق نرسد باعث کاهش بیشتر قیمت ها خواهد شد.

    وزیر نفت ادامه داد:‌ هر کشوری برای کاهش دلایلی دارد و این موضوع  پیچیده است با این حال ایران از کاهش تولید اعضای اوپک پلاس حمایت می کند.

    وی با بیان اینکه رونق پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه‌ها به معنای خروج ایران از بازار نفت نیست و بلکه حضور به شکلی دیگر است، ‌ گفت:‌ اما این تفکر که اگر فرآورده صادرکنیم قابل تحریم نیست، ‌ قابل اثبات نیست اما از ساخت پتروپالایشگاه ها حمایت می کنیم.

    وزیر نفت ادامه داد:‌ همه تولید ال پی جی پالایشگاه ها را در داخل توزیع می کنیم اما باید مقدار مشخصی به خانوارها تخصیص پیدا کند.

    زنگنه تاکید کرد: ‌امکان خرید نفت خام از طریق بورس و یا مراجعه مستقیم به وزارت نفت وجود دارد و تنها شرط آن پرداخت پول از سوی مشتری است.

    برچسب ها