عصر خودرو

دفاع شرکت‌های انرژی از تجارت نفت با ونزوئلا

عصر بازار- شرکت ریلاینس اینداستریز هند و شرکت آمریکایی شورون در واکنش به انتقاد کاخ سفید، از تجارت نفت با ونزوئلا دفاع کردند.

دفاع شرکت‌های انرژی از تجارت نفت با ونزوئلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، کاخ سفید اوایل سال 2019 با هدف سرنگونی دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، شرکت نفتی دولتی PDVSA را هدف تحریم قرار داد.

    صادرات نفت ونزوئلا در اوایل سال 2019 به شدت کاهش یافت اما از آن زمان بهبود یافته و به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است زیرا شرکتهای نفتی متعددی فروش یا خرید نفت این کشور را ازسرگرفته اند.

    کاخ سفید هنوز تحریمهای ثانویه ای که در اوت علیه همکاری شرکتهای غیرآمریکایی با ونزوئلا اعلام کرده بود، اجرایی نکرده است با این حال کاخ سفید اواخر هفته گذشته با هدف افزایش فشار روی دولت کاراکاس، به شرکتهای نفتی متعدد از جمله ریلاینس، روس‌نفت روسیه، رپسول اسپانیا و شورون هشدار داد در فعالیتشان در ونزوئلا محتاطانه رفتار کنند.

    به گفته یکی از مدیران یک جوینت ونچر با شرکت PDVSA، پیشنهاد تلافی این شرکت‌ها را متعجب کرده است.

    یک سخنگوی ریلاینس به رویترز گفت: این شرکت پالایش نفت در تماس مداوم با مقامات دولت آمریکا در خصوص ونزوئلا بوده و آنها را از اقداماتش مطلع می‌سازد.

    الیوت آبرامز، مسئول امور ونزوئلا پنج شنبه گذشته درباره مذاکرات واشنگتن با شرکت روس‌نفت اظهارنظر نکرد اما وعده داد تحریمهای بیشتری اعمال خواهند شد. وی گفت: مسکو به زودی درخواهد یافت که حمایت از مادورو بدون هزینه نیست.

    سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پنج شنبه گذشته در مکزیکوسیتی از سیاست تحریمهای آمریکا انتقاد کرد و گفت: این مداخله ممکن است به وخامت اوضاع در ونزوئلا بیافزاید.

    پیش از تحریمها ونزوئلا حدود 1.5 میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده های نفتی صادر می‌کرد. این تحریمها فروش نفت به آمریکا که بزرگترین مشتری ونزوئلا بود را متوقف کرد.

    ریلاینس که یکی از بزرگترین مشتریان شرکت PDVSA است، پس از چهار ماه وقفه خرید مستقیم نفت ونزوئلا را در اکتبر آغاز کرد و کمک کرد ذخایر نفت فروش نرفته این کشور کاهش پیدا کند. این شرکت هندی در آن زمان اعلام کرده بود در قبال نفت خام ونزوئلا، به این کشور سوختی که تحت تحریمها مجاز است، عرضه می‌کند.

    نماینده ریلاینس گفته است این شرکت به عنوان واسطه برای فروش نفت ونزوئلا با افراد دیگر عمل نمی‌کند و تمامی نفتی که از ونزوئلا خریداری شده، برای پالایش توسط ریلاینس استفاده می‌شود.

    شورون بازاریابی نفت ونزوئلا را در اکتبر برای نخستین بار از زمان وضع تحریمهای آمریکا ازسرگرفت. ری فوهر، سخنگوی شورون گفت: ما به فعالیتهای اصلی خود که مطابق با قوانین و مقررات است، متمرکز مانده ایم. صادرات نفت ونزوئلا از سوی شورون معادل حدود دو درصد از کل صادرات ونزوئلا در سال 2019 بوده است.

    بر اساس گزارش رویترز، شرکت دولتی CNPC بارگیری نفت ونزوئلا از بنادر PDVSA را سال گذشته متوقف کرد و پس از اعمال فشار واشنگتن برای توقف تجارت با PDVSA، تجارت نفت با این شرکت را ازسرنگرفته است.

    دولت آمریکا برای شرکتهای خدماتی آمریکایی و شرکای شرکت PDVSA معافیتهایی را برای ادامه فعالیت در این کشور آمریکای جنوبی صادر کرده است. این مجوزها وضعیت تجارت نفت با ونزوئلا را مشخص نکرده است.

    برچسب ها