عصر خودرو

یک کارشناس ارز در گفتگو با عصربازار

ارز در دوراهی کاهش و افزایش قیمت است

عصر بازار- یک کارشناس ارز می‌گوید: درحالی معمولا دولت‌ها پیش از انتخابات قیمت ارز را کاهش می‌دهند. این است که تقاضای بازرگانی پس از برداشتن تحریم‌ها افزایش یافته است و باید دید ارز در کوتاه مدت به چه سمتی حرکت می‌کند.

ارز در دوراهی کاهش و افزایش قیمت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰:۰۰

    ابوذر نجمی در گفتگو با خبرنگار «عصربازار» با بیان اینکه بزرگترین ابهام ارز در ایران مسئله تک نرخی کردن قیمت ارز است، افزود: به این دلیل که بانک مرکزی تعیین کننده سیاست‌های ارزی کشور است و این ارگان هنوز فرآیند تک نرخی شدن ارز را اعلام نکرده است، ابعاد و تاثیر این کار بر قیمت ارز مشخص نیست.
    وی ادامه داد: به همین دلیل در ساعات ابتدایی پس از برداشتن توافق با وجود اینکه دلار تا 200 تومان کاهش قیمت داشت و به زیر 3500 تومان رسید، بازهم قیمت به نرخ قبلی بازگشت. همچنین با توجه به در پیش بودن انتخابات با عرفی که وجود دارد، پول ملی تقویت می‌شود و قیمت دلار کمی پایین می‌آید. اما باید دید تقاضای بازرگانی ارز که موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود قیمت را افزایش می‌دهد یا انتخابات قیمت را کاهش خواهد داد.
    این کارشناس ارز با بیان اینکه پس از عید قیمت ارز رشد می‌کند، اضافه کرد: در بلندمدت نرخ ارز بستگی به سیاست‌های بانک مرکزی و شیوه تک نرخی کردن ارز دارد. اما در کوتاه مدت به جز انتخابات هیچ دلیل دیگری برای کاهش قیمت وجود ندارد. همچنین برقراری سوئیفت و برداشتن تحریم‌ها تنها نقل و انتقالات بانکی را تسهیل می‌کند و هزینه جابجایی پول را کاهش می‌دهد. این در حالی است که این امر در موجودی ارز کشور تاثیری ندارد.
    نجمی در خصوص تعیین قیمت 2995 تومانی دلار در بودجه نیز اعلام کرد: در حالی این قیمت پایین برای دلار در نظر گرفته شده است که حتی اکنون نرخ دلار مبادله‌ای نیز بیش از این مقدار است. در همین راستا به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با فروش بالاتر دلار نسبت به آنچه که تعیین شده کسری بودجه احتمالی‌اش را پوشش بدهد. همچنین تعیین این قیمت غیر واقعی شاید سیگنالی به بازار برای کاهش قیمت ارز باشد. به این ترتیب بهتر بود نرخ دلار بالاتر و نزدیک به قیمت بازار در نظر گرفته می‌شد.
    به گفته وی، افزایش منابع ارزی دولت در گرو فروش بیشتر نفت و افزایش این فرآورده است که این عامل نیز به رشد اقتصادی چین و هند بستگی دارد.
    این کارشناس ارز پایین نگه داشتن نرخ ارز با تزریق ارز به بازار توسط دولت را اشتباه دانست و تشریح کرد: این کار ممکن است در کوتاه مدت پاسخگو باشد. اما در بلند مدت موجب رشد شارپی و وحشتناک ارز می‌شود. با پایین نگه‌داشتن نرخ دلار در دو سال گذشته و تقویت این ارز در بازارهای جهانی، صادرات کشور نیز تحت تاثیر قرار گرفته و رشد کافی را نداشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها