عصر خودرو

کارشناسان با تاکید بر تحریک تقاضا در صنعت سیمان مطرح کردند؛

اوراق سلف، ابزاری دست به نقد برای سیمانی‌ها

عصر بازار- تزریق نقدینگی به صنعت سیمان از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا، راهکاری است که شرکت سیمان سپاهان در پیش گرفته است. به گفته کارشناسان درشرایط کنونی تنها راهکاری که می‌توان برای حل مشکل نقدینگی سیمانی‌ها اجرایی کرد انتشار اوراق سلف با سود ۲۳درصد است.

اوراق سلف، ابزاری دست به نقد برای سیمانی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صمت، در دوران پسابرجام راهکاری که باید به منظور تامین مالی صنعت سیمان به آن توجه کرد افزایش صادرات سیمان و بهبود پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز برای افزایش تقاضا در این صنعت است.

    تجربه نخست موفق بود

    در همین زمینه اواسط هفته جاری برای نخستین‌بار یک شرکت سیمانی توانست با انتشار این اوراق به میزان 200 میلیارد ریال تامین مالی کند و این امر با موفقیت انجام شد. بنابراین می‌توان گفت این اقدام برای سایر واحدهای سیمانی که با مشکل نقدینگی مواجه هستند مورد استفاده قرار گیرد. علی محمد بد، رییس هیات‌مدیره سیمان سپاهان که نخستین واحد سیمانی است که توانسته با فروش اوراق سلف تامین نقدینگی کند گفته است شرکت «سیمان سپاهان» با همکاری «تامین سرمایه امین» عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد با سود کف 23 درصدی را به منظور تامین مالی صنعت سیمان در بورس کالا انجام داده است. بد با بیان اینکه شرکت سیمان سپاهان دوشنبه 5بهمن با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، 200 هزار تن سیمان پرتلند تیپ 2 تولیدی، تامین مالی 20 میلیارد تومانی را از طریق این ابزار مالی در بورس کالای ایران انجام داد، افزود: بر این اساس سود این اوراق دست‌کم 23 درصد، روزشمار و بازدهی اوراق در سررسید 24 تا 28 درصد خواهد بود.

    همچنین اندازه هر قرارداد یک برگ معادل10 تن و تحویل آن یک‌سال پس از تاریخ عرضه اولیه است. علاوه بر این خریداران در پایان دوره می‌توانند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کنند. وی گفته است مدت این قرارداد یک‌سال از تاریخ عرضه اولیه تعیین شده و تحویل فیزیکی آن 10 روز پس از سررسید و حداکثر یک ماه پس از تاریخ سررسید است. بنابر اظهارات رییس هیات‌مدیره سیمان سپاهان تعیین سود 24 تا 28 درصدی اوراق بستگی به نرخ فروش سیمان دارد و انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برای تامین مالی صنعت سیمان برای نخستین‌بار انجام می‌شود. همچنین اجرای این تامین مالی 45 روزه انجام شده است.

    رونق پروژه‌های عمرانی

    کاهش تقاضا برای مواد اولیه ساختمانی مانند سیمان منجر به کمبود نقدینگی در این صنعت شده از این‌رو تزریق نقدینگی به پروژه‌های عمرانی یکی از راهکارهایی است که مصرف سیمان را در کشور افزایش می‌دهد و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین می‌کند. دبیر انجمن کارفرمایان سیمان به مشکلاتی که صنعت سیمان با آن مواجه شده، اشاره کرد و ادامه داد: در شرایط کنونی که نقدینگی یکی از مشکلات اصلی این صنعت است باید با روش‌های مختلف به جذب نقدینگی برای صنعت سیمان پرداخت در این بین عرضه اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا نیز یکی از این روش‌ها است که منجر به تامین مالی صنعت سیمان خواهدشد. عبدالرضا شیخان با بیان اینکه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به وسیله شرکت سیمان سپاهان آغاز شده، اظهار کرد: روشی که سیمان سپاهان برای تامین مالی این صنعت در پیش گرفته روش مطلوبی است و راهکار دیگر نیز برای افزایش نقدینگی صنعت سیمان فروش به صورت نقدی است.

    به گفته شیخان درحال‌حاضر فروش در صنعت سیمان به صورت اعتباری انجام می‌شود و این امر باعث تضعیف نقدینگی در کارخانه‌های سیمان شده است از این رو فروش نقدی را دستور کار قرار داده‌ایم تا نقدینگی لازم در این صنعت تامین شود. دبیر انجمن کارفرمایان سیمان گفت: رفع تحریم‌ها تاثیر آنی بر رونق صنعت سیمان ندارد و پیش‌بینی می‌شود که در 3ماه سوم سال 95 وضعیت صنعت سیمان کشور بهبود پیدا کند؛ با بهبود وضعیت اقتصادی کشور ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی رونق گرفته و صادرات نیز افزایش می‌کند بدین ترتیب صنعت سیمان نیز از لحاظ مالی تامین می‌شود.

    افزایش میزان صادرات

    یکی از شاخص‌های توسعه کشورها تولید و مصرف سیمان است و این روزها با تشدید رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند. ظرفیت‌سازی‌هایی که در دهه 80 در صنعت سیمان انجام شد، حال با کاهش شدید تقاضای این کالا، به دردسری بزرگ تبدیل شده است.

    مدیر بهره‌برداری سیمان فارس- خوزستان درباره راهکارهای تامین نقدینگی صنعت سیمان کشور گفت: به اعتقاد من توسعه صادرات روش مناسب‌تری برای تامین نقدینگی صنعت سیمان کشور به شمار می‌آید و درصورت ورود به بازارهای جهانی و افزایش میزان صادرات نقدینگی لازم برای این صنعت نیز تامین می‌شود.

    محمد متشرع اظهار کرد: 20 میلیون تن مازاد در صنعت سیمان کشور وجود دارد و با تلاش برای صادرات این میزان، مشکلات مالی این صنعت نیز برطرف می‌شود. به گفته متشرع پسابرجام فرصت مناسبی به منظور گسترش پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وساز در کشور است تا این صنعت نیز رشد کند.

    طلب 29 میلیون دلاری

    معاون فنی و تولید انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: در شرایط فعلی و با توجه به رکودی که در صنعت سیمان کشور وجود دارد انتشار اوراق سلف تنها راهکار برای تزریق نقدینگی به این صنعت است زیرا تمامی مسیرها برای ورود نقدینگی به صنعت سیمان بسته شده است.

    نادر غفاری با بیان اینکه انتشار اوراق سلف مسکنی برای صنعت سیمان کشور است، تصریح کرد: بهترین راهکار تامین نقدینگی برای این صنعت تولید و فروش است در واقع باید پروژه‌های عمرانی تحرکی پیدا کند و دولت پول واحدهای ساختمانی را بدهد. غفاری ادامه داد: امیدواریم در پسابرجام پروژه‌های ساخت‌وساز رونق پیدا کند تا مشکلات این صنعت نیز رفع شود. وی به طلب 29 میلیون دلاری این صنعت از وزارت نفت نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته با وزارت نفت توافق کردیم تا کوره‌های صنعت سیمان به دلیل تامین گاز برای نیاز مردمی متوقف شود و قرار بود در مقابل بخشی از زیان توقف را به ما بدهند ولی متاسفانه بعد از گذشت یک‌سال هنوز موفق به دریافت طلب خود نشده‌ایم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها