عصر خودرو

رئیس سازمان حمایت:

قیمت شکر هیچ تغییری نداشته است

برای اتفاقات غیرمترقبه ذخایر اساسی و آمادگی کامل داریم

عصر بازار- رئیس سازمان حمایت گفت:ما تضمین می‌دهیم که هیچ کالای استراتژیکی در بازار دچار کمبود نخواهد شد هم اکنون نیز به استناد قانون شش ماه ذخیره کالا داریم و حتی اگر اتفاقات غیرمترقبه‌ای رخ دهد از جمله مریضی‌های واگیردار ما برای تامین کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

قیمت شکر هیچ تغییری نداشته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، عباس تابش رئیس سازمان حمایت در جمع خبرنگاران از برنامه‌های ویژه این سازمان برای بازار شب عید و ماه رمضان خبر داد.

    وی افزود: ما در حال حاضر سه هزار نفر بازرس فعال داریم که این تعداد جدا از ظرفیت اتحادیه‌ها و اصناف است با توجه به تفاهمی که با بسیج اصناف داشتیم این ظرفیت دو برابر خواهد شد و شش هزار بازرس در قالب سه هزار تیم بازرسی در سراسر کشور از پنج اسفند که این طرح ویژه آغاز خوهد شد تا پایان ماه مبارک رمضان بازار را به طور ویژه رصد خواهند کرد البته چشم ما به 82 میلیون نفر بازرس افتخاری است که اصلی‌ترین ابزار کنترل و جلوگیری از تخلف هستند.

    وی در خصوص احتکار و دپوی کالاها گفت: از زمانی که سامانه انبار راه‌اندازی شده تمام مالکان انبارهای سراسر کشور موظف هستند که مشخصات اموال خود را در این سامانه ثبت کنند از نظر ما 570 هزار انبار در کشور موجود است و فراتر از این مرکز نگهداری کالای مجهول است و ما به شدت با آنها برخورد خواهیم کرد. در تعریف انبار ذکر شده یعنی محلی که کالا بیشتر از نیاز شخصی در آن نگهداری شود.

    وی ادامه داد: اکنون تمام مالکان انبار دارای یک کد کاربری هستند و وقتی برای آ‌نها باری فرستاده می‌شود پیغامی در کد کاربری آنها ارسال خواهد شد که آیا این کالا با این مشخصات رسیده است یا خیر که اگر تایید کنند بازر س در هنگام مراجعه با ید آن را ببیند و اگر تایید نکنند ما رد کالا را پیگیری خواهیم کرد. طبق این سامانه هیچ کالایی مخفی نخواهد ماند و ما آنلاین میزان ذخایر بار موجود در بازار و حتی باری که قرار است وارد کشور شود را در لحظه خواهیم داشت.

    وی در پاسخ به سوالی که در این صورت نباید در بازار شاهد کمبود هیچ نوع کالای استراتژیکی باشیم گفت: ما تضمین می‌دهیم که هیچ کالای استراتژیکی در بازار دچار کمبود نخواهد شد هم اکنون نیز به استناد قانون شش ماه ذخیره کالا داریم و حتی اگر اتفاقات غیرمترقبه‌ای رخ دهد از جمله مریضی‌های واگیردار ما برای تامین کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

    تابش در خصوص پویش بدون قیمت نخریم گفت: مطابق بررسی‌هایی که انجام شده عدم نصب قیمت بالاترین تخلف در چند سال اخیر بوده و همین امر باعث زمینه‌سازی برای گران‌فروشی، کم‌فروشی و سایر تخلفات بوده است افرادی که قیمت درج نمی‌کنند قصد فریب مشتری را دارند ما در سازمان قصد داریم با پویش بدون قیمت نخریم با این پدیده برخورد بکنیم اما نیاز به حمایت مردم داریم.

    وی افزود: اگر مردم از مغازه‌ای که قیمت درج نکرده کالا خریداری نکنند و در مقابل مغازه‌ای که قیمت درج می‌کنند را با خرید از آن حمایت کنند دیگران نیز ترغیب به درج قیمت می‌کنند این اتفاق کار نظارتی ما را نیز راحت‌تر خواهد کرد. ما امیدواریم همزمان مردم در بحث گرفتن فاکتور هم دقت نظر داشته باشند با نصب صندوق‌های مکانیزه واحد صنفی حتی برای یک قوطی کبریت نیز موظف است فاکتور صادر کند .

    وی در خصوص ساماندهی تخلفات شبکه‌های مجازی گفت:‌ مطابق قانون واحدهایی که عرضه مجازی دارند باید اینماد بگیرند به زودی نیز سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود تا مشتریان سابقه فعالیت هر فروشگاه مجازی را بررسی کنند تا ببینند به طور مثال این واحد چند سال است که فعالیت می‌کند چه تعداد شکایت داشته و به چه تعداد آن رسیدگی شده و یا اصلا مجوزهای لازم را دارند یا خیر؟

    وی ادامه داد: ما حتی به دنبال آن هستیم که فروشگاه‌های مجازی که اینماد ندارند را به تخلفات‌شان رسیدگی کنند.

    وی در خصوص قیمت شکر نیز گفت: قیمت شکر با وجود حذف ارز 4200 هیچ تغییری نکرده و اکنون قیمت درب کارخانه آن 4050 تومان است که البته با توجه به نوع بسته بندی و حمل و نقل قیمت نهایی متغیر است بر این اساس، نرخ شکر 900 گرمی 5400 تومان، شکر فله یک کیلوگرمی در مبادی توزیع 4700 تومان و شکر سفید بسته‌بندی یک کیلویی 5900 تومان تعیین شده است. هر واحدی بیشتر از این قیمت بفروشد تخلف کرده و در صورت مشاهده توسط بازرسین و یا گزارش به 124 به شدت با آ‌نها برخورد خواهیم کرد.

    رئیس سازمان حمایت با اشاره به آمار بازرسی‌های این سازمان قبل و بعد از اصلاح قیمت بنزین گفت: در 9 ماهه اول سال 98 در مجموع 346 هزار و 625 فقره بازرسی انجام  شد در حالی که در 9 ماهه سال 97 تعدادی بازرسی برای کشف کالای قاچاق 290 هزار و 72 بازرسی بوده است.

    تابش افزود: جمع کل بازرسی‌های سازمان برای کشف کالاهای قاچاق و غیر قاچاق در 9 ماهه اول سال 97 در مجموع 2 میلیون و 593 هزار و 573 مورد و در 9 ماهه سال 98 در مجموع 3 میلیون و 59 هزار و 348 مورد بازرسی بوده که براین اساس در 9 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بازرسی‌ها 18 درصد بوده است.

    وی ادامه داد: در 9 ماهه اول سال 97 تعداد پرونده‌های تشکیل شده 190 هزار و 586 فقره و 9 ماه ابتدای امسال تعداد پرونده‌های تشکیل شده 280 هزار و 588 فقره بوده و این بدان معناست که در تشکیل پرونده 47.36 درصد رشد تشکیل پرونده داشته‌ایم.

    رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارزش ریالی پرونده‌های متشکله در 9 ماهه اول سال 97 را 35 میلیون و 155 هزار و 749 میلیون ریال و در 9 ماهه ابتدای امسال 53 میلیون و 562 هزار و 499 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: براین اساس رشد ارزش پرونده‌های متشکیل در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 52.35 درصد بوده است.

    وی همچنین بیان داشت: در 76 روز قبل از اصلا بنزین تعداد بازرسی‌های سازمان 623 هزار و 832 فقره بوده و 76 روز بعد از اصلاح بنزین تعداد بازرسی‌ها به 939 هزار و 799 مورد افزایش یافت که به این ترتیب رشد بازرسی‌ها 36 درصد بوده است.

    تابش همچنین تعداد پرونده‌های متشکله را در 76 روز قبل از اصلاح قیمت بنزین را 46 هزار و 396 فقره و 76 روز بعد از اصلاح قیمت بنزین 73 هزار و 159 فقره عنوان کرد و بیان داشت: 51 درصد رشد تشکیل پرونده‌ها در این دو بازه زمانی بوده است.

    رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارزش پرونده‌های متشکله 76 روز قبل از اصلاح قیمت بنزین را 2 میلیون و 901 هزار و 584 هزار میلیون ریال و ارزش پرونده‌های متشکله 76 روز بعد از اصلاح قیمت بنزین را 6 میلیون و 516 هزار و 994 هزار میلیون ریال عنوان کرد و گفت: براین اساس 12 درصد رشد ارزش پرونده‌های تشکیل شده در این دو بازه زمانی بوده است.

    برچسب ها