عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی خبرداد

رقم قرارداد خرید ۱۱۸ ایرباس، ۱۰.۵ میلیارد دلار

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رقم قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس از کمپانی ایرباس ۱۰.۵ میلیارد دلار است، سهم ایران در این قرار داد را ۱۵ درصد عنوان کرد و گفت:‌ کمپانی سازنده ۸۵ درصد اعتبار را در قالب تسهیلات تأمین می‌کند.

رقم قرارداد خرید ۱۱۸ ایرباس، ۱۰.۵ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عباس آخوندی درباره قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از کمپانی ایرباس فرانسه اظهار داشت: ایران در فاصله 5 تا 7 سال آینده توانایی رقابت با همه ایرلاین‌های منطقه را خواهد داشت.

    وی به توافقات اخیر در انواع مدل‌های حمل‌ونقلی در کشورهای فرانسه و ایتالیا اشاره کرد و گفت: در حوزه نوسازی ناوگان هوایی مسافری،‌ فرودگاه‌ها، ناوگان ریلی، زیرساخت‌های ریلی، مهندسی ریلی و نوسازی ناوگان جاده‌ای توافق‌نامه و موافقت‌نامه‌هایی به امضا رسید.

    آخوندی درباره جزئیات خرید ایرباس‌ها توضیح داد: این هواپیماها شامل 118 فروند انواع ایرباس است که 45 فروند آن ایرباس 320، 45 فروند آن ایرباس 330، 16 فروند آن ایرباس 350 و 12 فروند آن ایرباس 380 پهن‌پیکر است.

    وی با بیان اینکه امروز از 255 فروند هواپیمای ناوگان مسافری کشور 10 فروند از رده خارج است، افزود: این 155 فروند هواپیمای فعال نیز حدود 22 سال سن متوسط دارند و امروز در کف و حداقل صنعت هوانوردی قرار داریم.

    وی درباره رقم قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد که مبلغ قرارداد 10.5 میلیارد دلار است و تحویل این ایرباس‌ها از اسفندماه آغاز می‌شود.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروسه تحویل ایرباس‌ها 8 ساله است درباره سیستم بازپرداخت و نحوه تأمین مالی،‌اظهار داشت: خرید این ایرباس‌ها بر اساس سیستم اجاره به‌شرط تملیک است.

    آخوندی افزود: برای توسعه ناوگان هوایی کشور، 500 فروند هواپیما لازم داریم که 50 میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد، اما ایرلاین‌ها چنین نقدینگی ندارند، ‌بنابراین پس از بررسی لازم به مدل اجاره به‌شرط تملیک رسیدیم.

    وی با بیان اینکه 85 درصد مبلغ کل ایرباس‌ها را فروشنده تأمین می‌کند و 15 درصد سهم ما است، گفت: بازپرداخت به‌صورت اقساط و به‌تدریج از محل درآمد هواپیما و فروش بلیت حاصل می‌شود.

    وزیر راه و شهرسازی سهم ایران را در این قرارداد 1.5 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این مبلغ یکجا پرداخت نمی‌شود. بلکه به‌صورت 20%_%20 در مدت زمان 8 سال پرداخت خواهد شد.

    وی توضیح داد:درواقع آخرین هواپیما از این خرید ظرف 15 سال تسویه حساب می‌شود.

    وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت ایرباس‌ها گفت که قیمت اسمی یا کاتالوگی این ایرباس‌ها 25 میلیارد دلار است، اما طبق روند کمپانی سازنده، هنگام فروش ارقام کم‌تر می‌شود و به 10.5 میلیارد دلار می‌رسد. زیرا نرخ مبنای تأخیرات تحویل بر اساس نرخ اسمی خواهد بود.

    آخوندی ادامه داد: 20 درصد اولیه قرارداد را شرکت ایرباس از محل منابع داخلی خود تأمین می‌کند و 80 درصد بقیه را اعتبارات صادراتی می‌گیرد که در این باره شرکت‌های تضامین اروپایی نظیر کوهاس این تضمین را انجام می‌دهد.

    وی با بیان اینکه همه این ایرباس‌ها برای ایران ایر به‌عنوان شرکت مادر صنعت و حامل پرچم ایران است، گفت: البته شرکت‌های خصوصی نیز خود می‌توانند وارد قرارداد شده و هواپیما تهیه کنند؛ در اجلاس اخیر هوانوردی ایران 2016 پیشنهادی مطرح کردیم مبنی بر اینکه شرکت بزرگ تأمین و اجاره هواپیما به نام شرکت ملی تأمین و اجاره هواپیما در کشور تشکیل شود و این شرکت هواپیماها را وارد کشور کرده و به شرکت‌های خصوصی اجاره دهد یا بفروشد.

    وزیر راه و شهرسازی درباره امضای قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد: فعلاً در این باره پیش‌قرارداد به امضا رسیده است و پس‌ازآن باید مراحل قانونی طی شود؛ دو طرف 20 روز کاری مهلت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند.

    وی با بیان اینکه ایرباس‌های خریداری‌شده همه میان‌برد و بلندبرد است، گفت: در این قرارداد اولویت ما خرید ایرباس 320 و 380 و 330 بود وایرباس پهن‌پیکر 380 در سال‌های دورتری تحویل می‌شود.

    وی درباره مذاکره با بوئینگ برای خرید هواپیما توضیح داد فعلاً مذاکره مستقیمی با شرکت بوئینگ نداشته‌ایم اما برخی ایرلاین‌های خصوصی مذاکرات غیرمستقیمی داشته‌اند.

    وی درباره خرید هواپیما دست دوم و ورود 10 فروند هواپیمای کارکرده به ناوگان تا پایان سال توضیح داد که این هواپیماها توسط شرکت‌های خصوصی خریداری شده‌اند و البته قبل از ورود باید مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی اخذ کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها