عصر خودرو

جزئیات جدید از قیمت‌گذاری آلومینیوم المهدی

عصر بازار- درحالی که پرونده واگذاری آلومینیوم المهدی در هیات داوری در حال بررسی است، حاشیه‌های واگذاری این شرکت همچنان ادامه دارد و اسنادی مبنی بر قیمت‌گذاری نشدن اسناد و دارایی‌های این شرکت منتشر شده است.

جزئیات جدید از قیمت‌گذاری آلومینیوم المهدی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پرونده واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی که با شکایت از سازمان خصوصی سازی در هیات داوری در حال بررسی است و هنوز رای قطعی در خصوص این واگذاری صادر نشده است، هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد زیرا در این میان برخی از نمایندگان مجلس و همچنین کارمندان شرکت بر ارزان فروشی این شرکت و اموال و دارایی های آن تاکید دارند و از طرف دیگر سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی واگذاری این شرکت ضمن دفاع تمام قد از واگذاری انجام شده، معتقد است که واگذاری آلومینیوم المهدی کاملا قانونی بوده و هیچ گونه تخلفی در واگذاری صورت نگرفته است.

    به این ترتیب هر دو طرف در حالی منتظر رای نهایی هیات داوری برای مشخص شدن تکلیف پر حاشیه تری واگذاری چند سال اخیر هستند که اخیرا نامه سر گشاده ای از سوی کارکنان شرکت به آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و دکتر توکلی، رئیس هیئت مدیره نهاد دیده بان شفافیت و عدالت و رئیس و اعضای کمیسیونهای اصل 44 ، اصل 90 و کمیسیون های اقتصادی و قضایی مجلس شورای اسلامی ، قاضی سراج رئیس مسازمان بازرسی کل کشور و رئیس دیوان محاسبات کل کشور با موضوع اینکه اموال و دارایی های شرکت المهدی و هرمزآل که تاکنون در فرایند واگذاری ، قیمت‌گذاری نشده‌اند، ارسال شده است.

    در این نامه که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته است، به بخشی از اموال و دارایی‌ها اشاره شده است که در ارزیابی و قیمت‌گذاری کارشناسان رسمی دادگستری در آذر ماه 1393 و حتی ارزیابی کارشناسان دادگستری در مرداد 1394منظور و محاسبه نشده است.

    به این ترتیب طبق ادعای انجام شده، موجودی مواد اولیه و اموالی که در قیمت‌گذاری هردو مجموعه المهدی و هرمزآل منظور و محاسبه نشده ، شامل موجودی محلول الکترولیت داخل دیگهای احیاء در هر دو شرکت المهدی و هرمزآل (به نام بت )با مبلغی حدود 5 میلیارد تومان ، قیمت پودر آلومینای داخل مخازن دیگهای هر دو مجموعه المهدی و هرمزآل به اضافه چهار مخزنFTPدر هر دو خط تو لید و مخزن FTC جمعا به مبلغ بیش از 87 میلیارد تومان، قیمت آندهای داخل دیگهای المهدی و هرمزآل که از قلم افتاده و ارزشگذاری نشده ،بالغ بر 6.5 میلیارد تومان و همچنین قیمت راد و یا دسته آند کامل(همراه با متعلقات مربوطه) داخل دیگها ،به اضافه دسته آندهای کامل موجود در کارگاههای میله گذاری ، کارگاه ساخت که اصلا محاسبه و منظور نشده به مبلغی حدود 25 میلیارد تومان.

    علاوه بر این دارایی‌های هرمزآل که از قلم افتاده و ارزشگذاری نشده است ، به این صورت است که از کل دارایی های هرمزآل که برابر 7199603 میلیون ریال در ترازنامه ثبت شده و در جدول خلاصه ارزیابی دارایی های هرمزآل (مرداد 1393) که توسط کارشناس رسمی دادگستری تهیه شده است ، مبلغی معادل 167.95 میلیارد تومان از دارایی های هرمزآل از قلم افتاده است.همچنین زمینهای المهدی که قیمت گذاری نشده است شامل 2050 متر مربع زمین منطقه ویژه (ایستگاه پمپاژ هتل) و71437مترمربع از زمین سایت ساحلی در قیمت گذاری کارشناسان رسمی 1393 لحاظ نشده و مفت و مجانی به خریدار تقدیم شده است.

    علاوه بر این قیمت گذاری مجموعه فضای سبز المهدی به مساحت 110هکتار، 2137306 متربع از زمین های المهدی به قیمت هر متر58هزار تومان و 5000مترمربع دوم به قیمت 70هزار تومان قیمت گذاری شده در حالیکه همین کارشناس 500000متر مربع از زمین هرمزآل را که بخش جداشده ای از زمین المهدی است با مترمربعی 50هزار تومان قیمت گذاری کرده است. درصورتیکه حداقل قیمت زمین المهدی و هرمزآل متری 100هزار تومان کمتر نیست.

    علاوه بر اینکه حدود 100 الی 1300هزارتن ضایعات باتس را که تحت عنوان نخاله و غیرقابل فروش و با مبلغ 100 میلیارد تومان ازقیمت فروش کارخانه حذف کردند ، در صورتیکه باتس نخاله و ضایعات نیست و بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه اند سازی است و در حال حاضر بجز المهدی هیچ کارخانه ای در ایران خریدار این مواد نیست و نباید سازمان خصوصی سازی در مرحله واگذاری این مواد را از دارائی های المهدی جدا میکرد و کارخانه با همه اموال و دارایی هایش باید فروخته میشد ، نه به اصطلاح ، گوشتش را بفروشند و استخوانش را کسر و از جیب مردم هزینه کنند و این نوع معامله شرعا و قانون وجاهت ندارد.

    موجودی انبارهای مواد و قطعات، قطعات و مواد خریداری شده و قراردادهای فعالی که قابل ابطال نیست نیز ارزیابی و قیمت گذاری نشده است به عنوان نمونه درارزیابی تاریخ آبان 1393حداقل تعداد1500 آند خارجی و 10000 آند تولید داخل هریک به قیمت 700دلار قیمت گذاری نشده است.

    قیمت گذاری فله ای مجتمع المهدی به مبلغ 508.4میلیارد تومان است به طوری که کلیه تجهیزات ، ماشین آلات و تاسیسات اصلی مجتمع آلومینیوم المهدی ،بصورت فله ای508.4میلیارد تومان ارزشگذاری شده است ، در صورتیکه شرکت آلومینیوم المهدی یک مجتمع کامل است و معلوم نیست چه قسمتها و واحدهایی قیمت گذاری شده و با چه مبنایی ارزیابی شده و چه تجهیزات و واحدهایی از قلم افتاده و ارزشگذاری نشده اند .

    علاوه بر اینکه حق الاامتیازات صنعتی و حق الامتیاز برق آب گاز و تلفن را بسیار پایین ارزیابی کرده‌اند، متاسفانه برند مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل را با سابقه و قدمت 20ساله صفر درنظر گرفته و هیچگونه ارزشگذاری نشده است ،با توجه به سابقه 20ساله فعالیت گسترده شرکت آلومینیوم المهدی و سابقه 10ساله هرمزآل درسرتاسر دنیا و خرید و فروش و مبادلات مالی و پیوسته با شرکتهای آلمانی ، فرانسوی ، ژاپنی ، چینی ، روسی و عربی ، بدون اغراق المهدی از شرکتهای مطرح دنیا در صنعت آلومینیوم و از اعتبارجهانی برخوردار است که برکسی پوشیده نیست.

    حداقل انتظار این بود که برند آلومینیوم المهدی و هرمزآل را جمعا حداقل به اندازه ارزش برند باشگاه استقلال یا پرسپولیس یعنی حداقل200 میلیارد تومان قیمت گذاری میکردند. متاسفانه ارزش صفر برای برند هر دو مجموعه آلومینیوم سازی کشور، نهایت بی انصافی و مفت فروشی هست.

    متاسفانه موقعیتهای منحصر بفرد اقتصادی ،جغرافیایی ، مانند موقعیت جغرافیایی منحصربفرد و استرتژیک این دو شرکت آلومینیوم سازی و دسترسی به آبهای آزاد خلیج فارس ،قرارگرفتن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس،دارا بودن اسکله اختصاصی تخلیه مواد اولیه 4،امتیاز نیروگاه 500 مگاواتی در حال ساخت در محوطه کارخانه 4، دسترسی منحصر بفرد به راه آهن ، نیروی انسانی متخصص و جوان بعنوان مهمترین و حیاتی ترین دارایی و ثروت این دو شرکت که این ویژگیها در مقایسه با شرکت آلومینیوم اراک هیچ قیمت و ارزشگذاری نشده است.

    لازم به ذکر است در ایران احداث کارخانجات آلومینیوم در مجاورت آبهای بین‌المللی، میانگین هزینه‌های بهره‌برداری به ازاء تولید هر تن آلومینیوم را درمقایسه با طرحهایی که این مزیت را ندارند حدود 150 دلار کاهش میدهد.

    در پایان ضمن اعلام این نکته که موارد دیگری هم از نقض و نادیده انگاشتن حق و حقوق بیت المال در این واگذاری در دست هست که متعاقبا تقدیم می شود، از محضر ریاست محترم قوه قضائیه درخواست رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات و مفاسد متخلفین این واگذاری که در گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم ذکر شده است را در هر پست و موقعیتی که هستند و همچنین لغو واگذاری این صنعت حیاتی و استراتژیک کشور و استان هرمزگان را داریم.

    بر اساس این گزارش، پرحاشیه ترین واگذاری چند سال اخیر به بخش خصوصی با واگذاری سهام آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال در حالی رقم خورده است که با گذشت 10 ماه از این واگذاری و انتقال سند به نام خریدار همچنان حاشیه‌های این واگذاری در خصوص ارزان فروشی و غیرقانونی بودن واگذاری ادامه داشته و پیگیری‌ها برای لغو این مزایده در جریان است.

    به این ترتیب در حالی کشمکش بین نمایندگان مجلس و سازمان خصوصی سازی در مورد پرونده این واگذاری همچنان ادامه دارد که هیات داوری به عنوان مرجع رسیدگی به شکایت‌های پیرامون سازمان خصوصی سازی، در هفته گذشته برای بررسی روند واگذاری این شرکت پر حاشیه تشکیل جلسه داد تا رای نهایی خود را در خصوص لغو و یا عدم لغو واگذاری صادر کند.

    گر چه هنوز رای نهایی این هیات در خصوص المهدی صادر نشده است که عده‌ای از مخالفان پیش‌بینی می‌کنند که با مدارک مستند ارائه شده واگذاری این شرکت لغو می شود، اما سازمان خصوصی سازی نظر دیگری دارد؛ با این حال باید دید با توجه به نظر دو طرف ماجرا برای لغو و عدم لغو واگذاری، سرنوشت این واگذاری پرحاشیه به کجا می رسد و هیات داوری چه رایی برای این پرونده صادر می کند؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها