عصر خودرو

نرخ هر کیلو مرغ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسید

عصر بازار- حجت گفت: امروز متوسط قیمت هرکیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

نرخ هر کیلو مرغ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش 300 تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده 8 هزار و 800 تومان و مرغ آماده به طبخ در خورده فروشی‌ها 12 هزار و 800 تومان است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ قیمت نسبت به ابتدای هفته 200 تا 300 تومان افزایش یافته است.

    حجت با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی کماکان ز ثبات نسبی در بازار برخوردار است بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در انبار‌های استانی 1 هزار و 600 تومان و کنجاله سویا 2 هزار و 450 تومان بوده که با احتساب کرایه‌های حمل و نقل به مرغداران عرضه می‌شود که نسبت به قیمت مصوب تفاوت چندانی ندارد.

    او متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را 4 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یک روزه 2 زهار تومان بالا‌تر است که این امر حداقل 1 هزار تومان به هزینه تولید می‌افزاید.

    حجت ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تبدیل مرغ زنده به مرغ گرم و قابل مصرف در کنار نوسان نهاده‌های تولید انتظار می‌رود که قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان و مرغ گرم 14 هزار تومان اعلام شود که این نرخ رضایت تولید کننده و مصرف کننده را در بر دارد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از رشد 20 درصدی میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه ماه قبل در بازار خبر داد و افزود: با توجه به رشد قابل توجه جوجه ریزی نسبت به ماه قبل از پشتیبانی امور دام انتظار می‌رود که سهمیه‌های ابلاغی نهاده‌های دامی در بهمن را افزایش دهد چرا که این امر در استمرار ثبات قیمت ذرت و کنجاله سویا تاثیر به سزایی دارد و چنانچه سهمیه‌های ابلاغی برای بهمن متناسب با میزان جوجه ریزی افزایش نیابد احتمال کمبود و نوسان قیمت نهاده‌ها به سبب ازدیاد تقاضا در بازار آزاد وجود دارد.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید در واحد‌های مرغداری رشد چشمگیری نسبت به ایام عادی سال دارد گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال 130 تا 140 میلیون قطعه جوجه ریزی در واجحد‌های مرغداری صورت میب‌گیرد که در مقایسه با ماه‌های عادی سال رقم بسیار قابل توجهی است و بدین ترتیب نیازی برای واردات مرغ به منظور تنظیم بازار شب عید نداریم.

    او افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر افزایش جوجه ریزی در ایام پایانی سال نه تنها کمبودی در عرضه نداریم بلکه باید مازاد بر نیاز کشور به بازار‌های هدف صادر شود.

    حجت واردات گوشت مرغ را تیر خلاصی به صنعت طیور دانست و گفت؛ با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا کمبودی در عرضه وجود ندارد و نگرانی ما این است که مرغداران با این میزان تولید متحمل زیان شوند.

    به گفته وی در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است وارد کنندگان تنها به سبب منافع خود به دنبال واردات هستند در حالی که این امر به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از رشد چشمگیر سایر نهاده‌های دامی در بازار بیان کرد: طی ماه‌های اخیر قیمت جوجه یک روزه، مکمل، دارو، واکسن و ریز مغذی‌ها نسبت به ابتدای سال نوسان چند باربری داشته که استمرار این روند صنعت مرغداری را به چالش می‌کشد.
    روند خرید تضمینی مرغ کمرنگ می‌شود
    این مقام مسئول تولید ماهیانه مرغ را 170 تا 180 هزار تن در کشور اعلام کرد و گفت: اگر قرار باشد شرکت پشتیبانی امور دم سالیانه حداکثر 100 هزار تند از تولید کنندگان خریداری کند به سبب آنکه این میزان کمتر از تولید 1 ماه واحد‌های مرغداری است از این رو تاثیری بر صنعت نخواهد داشت.

    او با تاکید بر روان‌سازی صادرات مرغ به بازار‌های هدف اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی تولید مسئولان ذی ربط باید تدابیری برای صادرات مرغ بیاندیشند چرا که در شرایط فعلی 200 تن از مرغ تولیدی مازاد بر نیاز کشور است که در صورت استفاده حداکثری میزان مازاد به بیش از این رقم می‌رسد.

    حجت در پایان درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ تصریح کرد: بنا بر آخرین آمار خرید تضمینی مرغ از مرغداران در حال انجام است که با توجه به رند افزایشی قیمت مرغ پیش بینی می‌شود که در هفته‌های آینده موضوع خرید تضمینی از مرغداران کمرنگ‌تر شود.

    برچسب ها