عصر خودرو

پیش‌بینی کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات در سال ۱۴۰۰

عصر بازار- سرپرست امور صنایع وزارت صنعت معدن و تجارت با شاره به اینکه کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات در سال ۱۴۰۰ در نهضت ساخت داخل پیش‌بینی شده است ، گفت: هدف کیفی ما دستیابی به خود اتکایی صنعتی، ساخت داخل، درون‌زایی و برون‌گرایی است.

پیش‌بینی کاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات در سال ۱۴۰۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مهدی صادقی نیارکی در دومین جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما افزود: تا سال 96 عمده رشد سالیانه صنعتی ایران حاصل رشد صنایع کامودیتی شامل فلزات، صنایع شیمیایی، پالایشگاهی، نفت و صنایع میان دست مرتبط بوده است.

    وی یادآور شد: هیچ یک از کشورهای پیشرفته جهان رشد خود را بدون توسعه صنایع ماشین سازی، صنایع ساخت محور، الکترونیک و صنایع مبتنی بر دانش به دست نیاورده اند، اما حداکثر سهم صادرات ما از این بخش‌ها در سال های گذشته پنج درصد بوده است .

    این مسوول‌ به پیش‌بینی سه سال گذشته وزیر سابق نفت عربستان که عنوان کرده بود تا سال 2030 بخش عمده‌ای از نفت بدون مشتری تولید می شود و تقاضایی برای آن نخواهد بود اشاره کرد و گفت: امروز در سال 2020 به دلیل تحریم ها حضور ایران در بازار نفت به حداقل رسیده و شرایط مشابهی را در لیبی و عراق شاهدیم.

    وی اضافه کرد: این بدان معنا است که تا سال 2030 باید با نفت 15 تا 20 دلاری روبرو باشیم که به دو دلیل کوچک شدن اقتصاد های جهانی و جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد خواهد شد.

    صادقی نیارکی یادآور شد: افزایش رشد سال 96 کشور به دلیل افزایش صادرات نفت خام پس از تحریم‌ها بوده است، اما امروز نیازمند توجه ویژه به منابع انسانی و سازمان های مبتنی بر دانش‌ توانمندی و آگاهی به عنوان رکن توسعه هستیم.

    وی اضافه کرد: مزیت نسبی صنعت ما مبتنی بر انرژی است و اگر امروز در حوزه صادرات تجهیزات و صنایع پتروشیمی موفقیم به واسطه انرژی ارزان است.

    سرپرست امور صنایع وزارت صنعت تاکید کرد: امروز نیازمند دانش و فناوری برای بهره برداری حداکثری در صنایع هستیم و برای تحقق اقتصاد بدون نفت به ناچار باید به سمت حلقه‌های مفقوده و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

    وی با اشاره به رویکرد حمایت از تولید وزارت صنعت یادآور شد:  پروژه نهضت ساخت داخل با توجه به افزایش نرخ ارز ، فرصت طلایی برای صنایع و اقتصاد است.

    صادقی، صادرات 20 میلیارد دلاری ایران به کشورهای همسایه را یادآور و خاطرنشان کرد: افزایش این صادرات به 48 میلیارد طی سه سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

    این مسوول همچنین به برگزاری 9 میز ساخت داخل در صنایع کشور اشاره کرد که فقط در سه میز خودرویی 275 میلیون یورو کاهش ارزبری محقق شده و با ساخت سه قطعه در میز نخست 20 هزار خودرو باقی مانده در ایران خودرو و سایپا جمع‌آوری و تجاری‌سازی شد.

    وی ادامه داد: برگزاری دو میز تعمیق ساخت داخل مخابرات با کاهش 118 میلیون یورویی ارزبری و دو میز صنعت نفت و پتروشیمی با کاهش 92 میلیون یورویی از دیگر نکات قابل ذکر است و تا پایان امسال دو میز لوازم خانگی، یک میز ریلی و یک میز خودرویی دیگر برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو