عصر خودرو

چهار عرضه عمده در راه فرابورس

عصر بازار- عرضه چهار شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، فولاد کاویان، بیمه آرمان و بیمه پاسارگاد، به ترتیب در ۱۲، ۲۶ و ۲۸ بهمن و ۵ اسفند ماه سال جاری در فرابورس انجام می‌شود.

چهار عرضه عمده در راه فرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، میز عرضه عمده فرابورس به تازگی میزبانی از دو شرکت بیمه‌ای، یک شرکت فولادی و یک شرکت بازرگانی را پذیرفته است. بر این اساس چهار شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، شرکت فولاد کاویان، بیمه آرمان و بیمه پاسارگاد به ترتیب در 12، 26 و 28 بهمن و 5 اسفند راهی میز حراج خواهند شد.

    بر اساس اعلام فرابورس، در نزدیک‌ترین معامله 5.6 درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد با نماد «بمیلا4»، مندرج در تابلو زرد بازار پایه فرابورس، شنبه هفته آینده به صورت عمده و نقد به فروش خواهد رسید. قیمت پایه برای هر سهم این شرکت 8800 ریال تعیین شده و با احتساب 18 میلیون سهام قابل عرضه، مبلغ 15 میلیارد و 840 میلیون ریال برای حضور در این رقابت مورد نیاز خواهد بود. در این میان شرکت کارگزاری توسعه اندیشه دانا به عنوان کارگزار عرضه کننده معرفی شده است.

    در دومین عرضه عمده، شرکت فولاد کاویان در نماد «فوکا4» مندرج در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس، بالغ بر 29 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی در 26 بهمن به فروش خواهد رسید. قیمت پایه هر سهم 1720 ریال بوده و قیمت پایه کل بیش از 3 هزار میلیارد ریال خواهد بود. شرکت کارگزاری مهرآفرین کارگزار این عرضه عمده بوده و قرار است که ثمن پرداخت معامله به صورت شرایطی باشد.

    در سومین معامله به ترتیب زمانی، قرار است که 14.2 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت بیمه آرمان در نماد «آرمان4»، مندرج در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس، در آخرین روزهای بهمن راهی میز فروش شود. به این ترتیب با توجه به قیمت پایه 2284 ریالی برای هر سهم و نیز تعداد سهام قابل عرضه، سپرده حضور در این معامله نیازمند مبلغی نزدیک به 49 میلیارد ریال است که البته پرداخت ثمن معامله به صورت شرایطی خواهد بود. گفتنی است شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان به عنوان کارگزار عرضه‌کننده مشخص شده است.

    آخرین معامله بر اساس ترتیب زمانی نیز مربوط به شرکت بیمه پاسارگاد در نماد «بپاس4» واقع در بازار اول فرابورس می‌شود که شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد، کارگزار عرضه کننده خواهد بود و طی آن قرار است حدود 20 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت بپاس توسط بانک پاسارگاد اوایل اسفند به فروش برسد. قیمت پایه هر سهم 14 هزار و 500 ریال بوده و بر اساس تعداد سهم قابل عرضه توسط فروشنده، قیمت پایه کل مبلغی بالغ بر 14 هزار میلیارد ریال خواهد بود. بر اساس اطلاعیه منتشر شده این عرضه عمده به صورت نقد یا شرایطی بوده که جزئیات آن در این لینک موجود است.

    یادآور می‌شود که در هر چهار عرضه عمده پیش رو 10 درصد از کل مبلغ به‌عنوان سپرده حضور در رقابت تعیین شده است.

    لازم به توضیح است که در ماده یک ضوابط مربوط به شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس، اصطلاحات مربوط به انواع معاملات عمده به شرح زیر تعریف می‌شود:

    1- معاملات کنترلی: معاملات عمده‌ای است که تعداد سهام یا حق تقدم سهام مورد معامله در آن به میزانی باشد که با تملک آن امکان کنترل شرکت وجود داشته باشد.

    2- معاملات مدیریتی غیرکنترلی: معاملات عمده‌ای است که تعداد سهام یا حق تقدم سهام مورد معامله در آن به میزانی باشد که با تملک آن امکان انتصاب حداقل یک مدیر وجود داشته باشد لیکن منجر به کنترل نشود.

    3- معاملات غیرمدیریتی: به سایر معاملات عمده، غیر از معاملات عمده بندهای 1 و 2 این ماده اطلاق می‌شود.

    برچسب ها