عصر خودرو

رئیس کل گمرک ایران مطرح کرد:

حجم تجارت کشور از مرز ٧٢ میلیارد دلار عبور کرد

چین، اولین شریک تجاری ایران

عصر بازار- رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: بیش از ٧٢ میلیارد دلار حجم واردات و صادرات در ١۰ ماه گذشته است که حجم صادرات ٣۵.۵ میلیارد دلار با تناژ ١١۵ میلیون تن بوده که به لحاظ وزنی این رشد کم‌سابقه است.

حجم تجارت کشور از مرز ٧٢ میلیارد دلار عبور کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، مهدی میراشرفی در نشست خبری روز جهانی گمرک با بیان اینکه بیش از ٧٢ میلیارد دلار حجم واردات و صادرات در ١۰ ماه گذشته است، گفت: حجم صادرات ٣5.5 میلیارد دلار با تناژ ١١5 میلیون تن بوده که به لحاظ وزنی این رشد کم‌سابقه است.

    وی افزود: میزان صادرات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از لحاظ وزنی رشد ٢۰/٧6 درصدی و از نظر ارزشی کاهش ٣.٢ درصدی داشت.

    رییس کل گمرک ایران با اشاره به بحث اصلاح پایه‌های صادراتی گفت: با احتساب این موضوع باید ٩ میلیارد دلار به ارزش صادرات اضافه کرد.

    میراشرفی با تاکید بر اینکه میزان صادرات به لحاظ وزنی 4 برابر واردات بوده است،اظهار داشت: باید به رقم صادرات کل کشور صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی را اضافه کنیم.

    وی درباره میزان واردات در ١۰ماه گذشته گفت: میزان واردات در این مدت ٣6.٨١ میلیارد دلار بوده که واردات 6۰۰ میلیون دلار بیشتر از میزان صادرات ثبت شده است.

    رییس گمرک ایران افزود: میزان واردات از لحاظ وزنی رشد ٨ درصدی داشته اما از لحاظ ارزشی تفاوتی با مدت مشابه در سال گذشته نداشته است.

    میراشرفی ادامه داد: ١٩ میلیون تن از کل واردات به کالاهای اساسی اختصاص داشت که در شرایط تحریم در این بخش از لحاظ وزنی رشد ٢4 درصدی و از نظر ارزشی رشد ٢۰ درصدی داشته است.

    وی درباره شرکای ایران در صادرات و واردات گفت: پنج کشور اول در مقاصد صادراتی کشورمان، چین با صادرات ٨.٣ میلیارد دلار، عراق با ٨ میلیارد دلار، ترکیه 4.١ میلیارد دلار، امارات ٣.٧میلیارد دلار و افغانستان ١.٩ میلیارد دلار هستند.

    رئیس کل گمرک ایران افزود: به لحاظ ترکیب کالایی بیشترین کالاهای صادراتی پتروشیمی‌ها با ارزش ١5 میلیارد دلار است که 44 درصد سهم ارزش صادرات کالا را دارند و 54 درصد مابقی کالاهای صادراتی ارزش ١٩ میلیارد دلاری داشته‌اند.

    وی با اشاره به شرکای وارداتی کشور اظهار داشت: کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان پنج کشور مبدا واردات هستند.

    میراشرفی درباره میزان کشفیات کالای قاچاق گفت: میزان کشفیات در سال جاری ٢٧۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم سال گذشته حدود ٨۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

    وی با اشاره به کشفیات مواد مخدر در ١۰ ماه اول امسال اظهار داشت: میزان کشفیات مواد مخدر 5١٩ تن بوده که عمدتا از طریق ایکس ری و سگ‌های موادیاب کشف شدند.

    رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه 4۰ درصد کل کشفیات مواد مخدر در گمرکات انجام شده ادامه داد: در این مدت ١۰٢٩ کیلوگرم هروئین ، 4٢6کیلوگرم تریاک، ٢٧6 کیلوگرم مواد مخدر مصنوعی کشف شده است.

    برچسب ها