عصر خودرو

برای نخستین بار در پنج سال گذشته

کشتی‌های کانتینری ایران به اروپا می‌روند

عصر بازار- وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد بزرگترین شرکت کشتیرانی ایران امیدوار است بار دیگر وارد بنادر اروپایی شود و قصد دارد تا ماه آینده خدمات به هند، ایران و اروپا را آغاز کند.

کشتی‌های کانتینری ایران به اروپا می‌روند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این برنامه با گذشته دو هفته پس از برداشته شدن تحریمهای اقتصادی علیه ایران مطرح می‌شود و با راه اندازی این سرویس، کشتیهای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی برای نخستین بار در پنج سال گذشته به بنادر اروپایی سفر خواهند کرد.

    از زمان برداشته شدن تحریمها مقامات ایرانی قراردادهایی با شرکتهای اروپایی اعلام کردند که شامل توافق اخیر برای خرید هواپیماهای مسافربری ایرباس بوده است. همچنین توتال هم برای ازسرگیری خرید نفت خام ایران موافقت کرده است.

    ایران که در جنوب با خلیج فارس و خلیج عمان و از شمال با دریای خزر همجوار است همواره یک قدرت بزرگ در صنعت کشتیرانی جهانی بوده است و شرکت نفتکش ایران بزرگترین ناوگان دنیا را از نظر ظرفیت دارد اما شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در سطح جهانی شرکت کوچکتری به شمار می‌رود.

    به گفته منابع آگاه، این شرکت یا یکی از شرکتهای تابعه اش قصد دارد خدمات دائمی را آغاز کنند که 600 هزار کانتینر را در مسیری حمل خواهد کرد و مسیر مذکور شامل توقف در بندرعباس، نهاوا شوا در هند، استانبول و بنادر اروپایی شامل فلیکستاو انگلیس، ژنو ایتالیا و لوهاور فرانسه خواهد بود و بنادر دیگر ممکن است بعدا به برنامه اضافه شوند.

    مدیران این شرکت امیدوارند خدمات مذکور نخستین گام در اهداف بلندپروازانه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی برای کسب سهمی از بازار جهانی حمل کانتینر باشد. این شرکت همچنین بدنبال خرید کشتیهای کانتینری غول پیکر "تریپل ئی" است که بزرگترین کلاس کشتیهای کانتینری در جهان هستند.

    شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در حالی مجددا وارد بازار می‌شود که صنعت حمل کانتینر در شرایط دشواری بسر می‌برد و نرخهای حمل به دلیل وجود مازاد ظرفیت، بیش از یک سال است که به پایین سطح سر به سر رسیده است.

    با این‌همه سرویس برنامه ریزی شده شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی چندان به ظرفیت جهانی نخواهد افزود و هدف آن خدمات رسانی به بازار ایران است اما این شرکت قصد دارد تا سال 2020 حدود 580 هزار تن به ظرفیت حمل اضافه کند.

    لارس جنسن، مدیرعامل شرکت مشاوره سی اینتلیجنس در کپنهاگ به وال استریت ژورنال گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با رقابت شدید و تقاضای پایین روبرو خواهد شد زیرا بازار مازاد ظرفیت شدیدی دارد بنابراین هر گونه اقدام این شرکت برای خرید کشتیهای بزرگ برای پیوستن به لیگ غولها ریسک بالایی خواهد داشت.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این شرکت ایرانی، شرکتهای کشتیرانی جهانی آماده بردن سهمی از بازار تازه گشوده شدن ایران هستند.

    آخرین باری که کشتیهای این شرکت وارد اروپا شدند در سال 2010 و از طریق شرکت تابعه "شرکت کشتیرانی حافظ دریا" یا "اچ دی اس لاینز" بود. به گفته کارگزاران، "اچ دی اس لاینز" احتمالا شرکتی خواهد بود که خدمات جدید به اروپا را راه اندازی می‌کند.

    محمد سعیدی، مدیرکل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اواخر سال گذشته به وال استریت ژورنال گفته بود تجارت دریابرد سالانه میان اتحادیه اروپا و ایران پیش از تحریمهای بین المللی در سال 2008، به 15 میلیارد دلار بالغ شده بود.

    به گفته آن گرانبرگ، مدیرکل شرکت مرسک در اردن، کویت و عراق، مجموع حجم کانتینری که سال گذشته به ایران وارد و از این کشور خارج شد، نصف میزان سال 2011 بود.

    کارگزاران بین المللی پیش بینی می‌کنند واردات کالاهای مصرفی، الکترونیکی، پوشاک و اسباب بازی به ایران امسال افزایش خواهد یافت و همه این کالاها با کشتیهای کانتینری حمل می‌شوند.

    آقای سعیدی در مصاحبه ای که در اکتبر داشت، اظهار کرد بود شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی 41 کشتی کانتینربر در ناوگانش دارد و حداکثر ظرفیت بزرگترین کشتی حدود 12 هزار کانتینر است.

    وی در چهار ماه گذشته به کشورهای اروپایی که ناوگان کشتیرانی بزرگی دارند مانند یونان، آلمان، قبرس، فرانسه و دانمارک سفر کرده تا زمینه را برای بازگشت این شرکت به بازار جهانی مهیا کند.

    شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در این راستا با غول فرانسوی CMA CGM در زمینه اشتراک کشتیها، مسیرها و ورود به بنادر توافقی امضا کرده است.

    منابع آگاه اظهار کرده اند این شرکت قصد دارد از بانکهای و کشتی سازیهای چینی برای فاینانس و ساخت کشتیهای جدید استفاده کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها