عصر خودرو

چگونه با انتشار اوراق سلف تامین مالی کنیم؟

عصر بازار- تأمین مالی از طریق انتشار اوراق سلف، در واقع تأمین مالی از طریق پیش فروش محصولات قابل عرضۀ شرکت های متقاضی تأمین مالی است؛ بدین صورت که فروشنده سلف(عرضه‌کننده کالا)، با دریافت قیمت کالا به قیمت روز عرضه، ورقه سلف را به خریدار می دهد که به سبب آن خریدار یا دارندۀ اوراق، حق دارد در سررسید به عرضه‌کننده مراجعه کرده و مقدار معیّنی کالا تحویل بگیرد. این نوع تأمین مالی عموماً برای تأمین سرمایه درگردش شرکت ها و برای دوره های کوتاه مدت مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه با انتشار اوراق سلف تامین مالی کنیم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، با توجه به چالش های موجود در صنعت سیمان از جمله رکود فعلی در صنعت ساختمان و لذا تغییر شرایط فروش شرکت های تولیدکنندۀ این محصول، کمبود نقدینگی برای تأمین سرمایه در گردش تولید یکی از مسائل شرکت های فعال در این صنعت می باشد. انتظار می رود که با تغییرات سیاسی ایجاد شده در سطح کلان کشور و ثبات نسبی سیاستها، وضعیت تولید بخصوص در بخش ساختمان نیز دچار تحول عمیق تری شود و رشد صنعت ساختمان تأثیر مطلوبتری در روند تولید مصالح ساختمانی ایجاد نماید و همین طور تداوم ثبات سیاسی منجر به فراهم آوردن شرایط صادرات و تبادلات مالی شود. لذا با توجه به این چشم انداز مثبت در زمینۀ بهبود وضعیت صنعت ساختمان، بنظر می رسد استفاده از ابزار سلف کمک بسیار خوبی برای کاهش اثرات کمبود نقدینگی در صنعت سیمان و آماده سازی شرکت ها برای شرایط بهتر اقتصادی خواهد نمود.
    با توجه به این که اوراق سلف، یکی از انواع اوراق مبتنی بر دارایی می باشد، معاملات این اوراق نیز در بورس های کالایی که دارایی پایه آن امکان معامله در آن بورس را دارد، عرضه خواهند شد. لذا بورس کالای ایران برای عرضه و معامله اوراق سلف سیمان درنظر گرفته شده است. این اوراق معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و پذیرش آن نیز در هیئت پذیرش بورس کالای ایران انجام می گیرد و در صورت پذیرش عرضه و معامله خواهد شد.
    ساختار اوراق سلف با توجه به کارکرد متفاوت این اوراق تفاوت هایی را با اوراق مشارکت و انواع دیگر صکوک دارد؛ که عبارتند از:
    در اوراق سلف بر خلاف سایر ابزارهای تأمین مالی رایج در بازار سرمایه ایران، در بین دوره سودی به دارندگان اوراق پرداخت نمی شود و کل سود در زمان سررسید پرداخت می گردد. لذا این روش تأمین مالی برای شرکت های موجود در صنعت سیمان که نقدینگی لازم برای پرداخت سود دوره ای را در اختیار ندارند، بسیار مناسب خواهد بود.
    بازدهی این اوراق متناسب با تغییر قیمت دارایی پایه در سررسید همراه با یک کف و سقف مشخص تعیین شده است. به نحوی که ناشر فارغ از میزان تغییر قیمت دارایی پایه یک سود حداقلی را برای سرمایه گذاران در قالب اختیار فروش در سررسید تضمین نموده است. لذا جذابیت این اوراق نسبت به سایر ابزارهای موجود در بازار سرمایه حفظ شده و نرخ بازدهی بالا و رقابتی برای سرمایه گذاران در این اوراق درنظر گرفته شده است.
    از سوی دیگر سودی مازاد بر سود تضمین شده برای سرمایه گذار لحاظ گردیده است که قطعی نیست و مشروط بر افزایش قیمت دارایی پایه به سرمایه گذار تعلق خواهد گرفت و با در نظر گرفتن حق اختیار خرید برای ناشر در قرارداد، ناشر نسبت به افزایش چشمگیر قیمت دارایی پایه در سررسید نیز مصون می گردد.
    اوراق سلف دارای بازارگردان بوده و بازارگردان تضمین می نمایند که هر روز درصدی از اوراق سلف را وفق شرایط بازارگردانی مقرر در دستورالعمل مربوطه و بر اساس قیمت های مشخص شده در امیدنامه بازارگردانی نمایند.
    هم چنین با توجه به این که اوراق سلف جزو ابزارهای مالی موضوع بند 24 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384 می باشد، براساس قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب1388 ، سود حاصل از این اوراق و درآمدهای ناشی از نقل و انتقال آن از پرداخت هر گونه مالیات معاف خواهند بود.
    شرکت های سیمانی علاقه مند به استفاده از ابزار سلف برای تأمین مالی، می توانند با مراجعه به شرکت¬های تأمین سرمایه، از جمله تأمین سرمایه امین، درخواست خود را مطرح کرده و تأمین سرمایه تهیه کلیه گزارش¬های مورد نیاز و انجام هماهنگی¬های لازم برای ارائۀ درخواست پذیرش به بورس کالا را به عهده گرفته و در صورت پذیرش اوراق، امکان انتشار فراهم آمده و تأمین مالی از این طریق به انجام خواهد رسید.

    *ساره محبعلی، مدیر تامین مالی تامین سرمایه امین

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها