عصر خودرو

برگزاری هم اندیشی افزایش سرمایه با صرف سهام در بورس تهران

عصر بازار- هم اندیشی افزایش سرمایه با صرف سهام (راهکارها و فرصت ها) روز دوشنبه ۳۰ دی ۹۸ در ساختمان جدید بورس تهران برگزار شد.

برگزاری هم اندیشی افزایش سرمایه با صرف سهام در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران، هم اندیشی افزایش سرمایه با صرف سهام با حضور حسن  امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس، علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران،  نوروزی معاون ناشران و اعضا،  بیک زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه و  طهماسب زاده رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ای و همچنین نمایندگان برخی از شرکت های بزرگ پذیرفته شده، صاحب نظران و شرکت هایی که دارای تجارب عملی در این حوزه بودند، برگزار شد.

    این هم اندیشی با هدف آشنایی بیشتر و ترغیب شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران، شرکت های تأمین سرمایه و مشاوران سرمایه گذاری به استفاده از این روش با هماهنگی سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار تهران تشکیل شد.

    هدف از برگزاری این هم اندیشی استفاده از پتانسیل بازار سرمایه برای تأمین مالی شرکت ها با کمترین هزینه و جذب نقدینگی برای اهداف توسعه‌ای و بهبود ساختاری در کمترین زمان بود.

    با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام، سهام جدید به قیمتی نزدیک قیمت بازار به فروش می رسد شرکتها می‌توانند صرف حاصله را به صورت سهام جایزه به سهامداران فعلی تخصیص دهند.

    با توجه به این‌که افزایش سرمایه مزبور می‌تواند به قیمت بازار انجام شود در شرکتهایی که قیمت بازاری سهم تفاوت معنا داری با قیمت اسمی دارد شرکتها می‌توانند با درصد کمتری از افزایش سرمایه نسبت به تامین مالی مبلغ مورد نیاز خود اقدام کنند.

    برخی از مزیت های ناشی از افزایش سرمایه با صرف سهام به شرح ذیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت:

    -امکان جذب سریع تر منابع نقدی برای شرکت در مقایسه با سایر روش ها تامین مالی.

    -کاهش درصد افزایش سرمایه و عدم نیاز به افزایش سرمایه (تعدادی سهام) قابل توجه برای نیاز نقدینگی مشخص.

    -کاهش هزینه تعهد پذیره‌نویسی به دلیل تامین کل مبلغ مورد نیاز شرکت با درصد پایین افزایش سرمایه در نتیجه کاهش میزان تعهد قابل ایفای متعهد.

    -امکان جذب سرمایه گذاران جدید از طریق تخصیص سهام جدید منتشره و سلب حق تقدم خرید از سهامداران موجود.

    -افزایش درصد سهام شناور و  جلوگیری از نوسانات شدید قیمت سهام.

    خلاصه نظرات کارشناسی و نتایج حاصل از برگزاری این هم اندیشی به شرح زیر است:

    -نبود مشکلات مقرراتی و قانونی در خصوص افزایش سرمایه با صرف سهام.

    -افزایش سرمایه با صرف سهام در صورتی که قیمت پذیره نویسی سهام جدید با تخفیف مناسب به خریداران سهام جدید صورت گیرد با موفقیت انجام خواهد شد و نگرانی از بابت کاهش قیمت سهام در بازار وجود نخواهد داشت.

    -نگرانی در خصوص از دست دادن کرسی مدیریت در صورت قرار دادن محدودیت خرید برای هر کد معاملاتی وجود ندارد.

    -لزوم کسب رضایت سهامداران فعلی در مجمع عمومی فوق العاده شرکت .

    -با توجه به این‌که قیمت عرضه در مجمع عمومی فوق‌العاده بر اساس قیمت بازار می‌تواند انجام شود، نگرانی بازار در خصوص عدم قیمت گذاری مناسب در این روش را مرتفع می‌گردد.

    همچنین، در این جلسه با توجه به اعلام آمادگی برخی از شرکت ها برای افزایش سرمایه با صرف سهام، مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار تهران اعلام کردند که در مسیر تحقق این روش افزایش سرمایه، همکاری منسجمی جهت اجرای هر چه مناسب تر و تسریع در ارائه مجوز افزایش سرمایه به روش فوق، خواهند داشت.

    برچسب ها