عصر خودرو

عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران:

رشد بورس ظرف دو سال اخیر ۴ برابر شده است

عصر بازار- عضو هیأت مدیره بانک پاساگارد گفت: شاخص بورس ظرف دو سال اخیر ۴ برابر رشد کرده است.

رشد بورس ظرف دو سال اخیر ۴ برابر شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی‌اکبر امین‌تفرشی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم استقبال آن چنانی از بورس نکرده‌اند،‌گفت: به نظر من مردم ظرف چند سال اخیر استقبال زیادی از بورس اوراق بهادار کرده‌اند، به نحوی که شاخص بورس ظرف دو سال اخیر 4 برابر رشد کرده است و این نشان‌دهنده این است که حجم قابل توجهی از نقدینگی بازار جذب بورس و بازار سرمایه شده است.

    وی گفت: بازدهی سرمایه یکی از علل گرایش‌ سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است که بازارهای رقیب شامل بازار ملک، طلا،‌ ارز و سکه به تدریج دچار یک آرامش و رکودی شده‌اند و روند بازدهی بازارهای رقیب کُند شده است.

    این کارشناس بورس گفت: گرایش به بازار سرمایه به خاطر رشد شاخص کل بورس و بازدهی سرمایه در این بازار است.

    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد از مردم در بورس حضور دارند، گفت:‌آخرین آمار نشان می‌دهد 13 میلیون کد سهامداری وجود دارد که البته شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز هست که در صندوق‌ها در هر یک چند هزار  یونیت هولدر یعنی دارنده واحد سرمایه‌گذاری صندوق هستند.

    وی با بیان این که تعداد افراد حاضر در بورس بیشتر از کدهای معاملاتی می‌شود، گفت: الان 13 میلیون کد سهامدار صادر شده، در حالی که یک زمانی فقط دو میلیون کد سهامداری در بورس وجود داشته است. البته هنوز برای رسیدن به اینکه 80 درصد جمعیت فعال کشور در بورس حضور داشته باشند، فاصله داریم.

    امین‌تفرشی در پاسخ به این پرسش که چرا صندوق‌های بازنشستگی حاضر در بورس نتوانستند بازدهی خوبی داشته باشند و اکنون عمده صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران و کمبود نقدینگی هستند، گفت: صندوق‌های بازنشستگی در بازار بر اساس دانش پیشرفته اکچوئری مدیریت می‌شوند، البته یک راهکار این است که صندوق‌های بازنشستگی در بازار سرمایه و بورس حضور داشته باشند، اما همه راه‌حل صندوقها، حضور در بازار سرمایه نیست.

    وی تأکید کرد: ریشه عدم موفقیت صندوق‌های بازنشستگی متفاوت است از تصمیم‌های اشتباه مدیران، پیش‌بینی‌های غلط در صندوق‌های بازنشستگی گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های غیرحرفه‌ای باعث شده است که صندوق‌ها روند رو به تکامل را طی نکرده باشند و در حال حاضر اکثر صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکل مالی شده‌اند.

    عضو هیأت مدیره بانک پاسارگاد همچنین گفت: مشکل صندوق‌های بازنشستگی فقط سرمایه‌گذاری در بورس نیست، بلکه سیاست‌هایی که در مجموع در پیش می‌گیرند، باید مدل‌های سرمایه‌گذاری آنها اصلاح شود، البته بورس هم این گونه نیست که همیشه روزهای خوب داشته، بلکه هم روزهای خوب هم روزهای بد یعنی رونق و رکود داشته است.

    وی گفت: در مجموع طی سال‌های گذشته روند خوبی برای سرمایه‌گذاران بورس رقم خورده است و آنهایی که با تحلیل مناسب وارد بازار سرمایه‌ شده‌اند، توانسته‌اند بازدهی خوبی هم بگیرند و کسانی که هوشمندانه رفتار کرده‌اند، موفق شده‌اند.

    امین‌تفرشی این را هم گفت:‌ چالش امروز در بازار سرمایه این است که باید در بازارهای مالی از ابزارهای جدید هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها استفاده شود، زیرا در کشورهای پیشرفته 60 درصد معاملات بورس از طریق ابزارهای هوش مصنوعی و کامپیوترهای پیشرفته و الگوریتم‌ها انجام می‌شود و مزیت اصلی این ابزارها دقت و سرعت بالاست و نقش سرمایه در بازارهای مالی این گونه است که به جای اینکه انسان تصمیم بگیرد، تصمیم‌گیری را به ربات‌ها و هوش مصنوعی و تحلیل بازار می‌سپارند و طراحی هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها جایگزین انسان شده است.

    وی گفت: در مسابقات الگوریتمی بورس فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند که این راهی برای تشویق جوانان و فارغ‌التحصیلان به حضور در بورس است.

    برچسب ها