عصر خودرو

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی اعلام کرد:

اتمام رسیدگی به پرونده معافیت و مشوق‌های صادراتی ۹۷ از فردا

عصر بازار- رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گفت:پرونده صادرکنندگان سال۹۷ که رفع تعهد ارزی نکرده‌ باشند، از اول بهمن در سازمان مالیاتی مختومه شده و معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای آنها اعمال نخواهد شد.

اتمام رسیدگی به پرونده معافیت و مشوق‌های صادراتی ۹۷ از فردا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، جمشید نفر درباره پایان مهلت صادرکنندگان سال 97 برای رفع تعهد ارزی در روز سی‌ام دی‌ماه، اظهار داشت: آمار دقیقی از تعداد صادرکنندگانی که در سال گذشته صادرات داشته ولی موفق به رفع تعهد ارزی نشده‌اند، نداریم اما براساس اعلام بانک مرکزی، در مجموع سال‌های 97 و ماه‌های گذشته از سال 98، حدود 70 درصد از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

    وی، میزان ارز بازگشتی به کشور را با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات بانکی مناسب توصیف کرد و افزود: البته بعد از پایان مهلت صادرکنندگان سال 97، بانک مرکزی خود راسا محدودیت‌هایی را برای صادرکنندگان رفع تعهد نکرده ایجاد نخواهد کرد مگر برای عده قلیلی که شرایط ویژه‌ای دارند و با وجود مقادیر زیادی از صادرات، هیچ ارزی به کشور بازنگردانده باشند.

    رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران ادامه داد: بانک مرکزی به صادرکنندگان رفع تعهد نکرده این فرصت را داده است که هر زمانی ارز خود را از طریق چهار روش اعلامی به کشور بازگردانند، رقم بازگشتی را از میزان تعهد آنها کم خواهد کرد اما مشکل اساسی اینجاست که فهرست بانک مرکزی در پایان وقت اداری امروز برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود و افراد غایب در آن لیست دیگر امکان استفاده از معافیت‌ها و مشوق‌های سال قبل را نخواهند داشت.

    نفر توضیح داد: با وجودی که از سی‌ام دی‌ماه به بعد صادرکنندگان رفع تعهد ارزی نکرده دیگر امکان استفاده از معافیت مالیاتی یا سایر مشوق‌ها را نخواهند داشت اما به هر میزانی که ارز خود را بازگردانده باشند، مالیات بر ارزش افزوده به آنها مسترد می‌شود.

    وی تصریح کرد: این امر بدان معناست که دیگر پرونده صادراتی این دسته از صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی مختومه شده و این سازمان معافیت یا مشوقی را برای آنها اعمال نخواهد کرد.

    رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران تصریح کرد: البته ما در کمیسیون و اتاق بدنبال آن هستیم تا سازمان امور مالیاتی را مجاب کنیم مانند بانک مرکزی راه را نبندد و هر زمانی که ارز بازگشت و رفع تعهد انجام شد، معافیت‌ها و مشوق‌ها برای صادرکنندگان سال 97 اعمال شود.

    براساس نامه مورخ دهم آذرماه 1398 بانک مرکزی، کلیه صادرکنندگان کالا در سال 1397 که تاکنون موفق به رفع تعهد ارزی نشده‌اند حداکثر تا پایان دی‌ماه سال جاری (1398) فرصت خواهند داشت برای آخرین بار جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی سال یاد شده نسبت به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات متعلقه اقدام کنند.

    برچسب ها