عصر خودرو

لزوم حذف عوامل صف‌نشینی در سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت رشد ۴هزار و ۴۴۹واحدی شاخص معادل ۶۸/ ۶ درصد دومین هفته پربازده سال جاری را به ثبت رساند.

لزوم حذف عوامل صف‌نشینی در سهام
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران با استقبال از تحولات سیاسی به ویژه سفر رئیس‌جمهوری به اروپا و با توجه به افزایش حجم نقدینگی فعال در بازار سهام شاهد رشد قیمت‌ها بودند که در نهایت توانست در همه فاکتورهای کمی و کیفی بازار بهبود قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کند. هفته گذشته با رشد شاخص بازدهی بازار در سال جاری به رقم 6/ 13 درصد رسید. در همین حال هفته گذشته ارزش معاملات در بورس با 68درصد رشد به 21هزار و 651میلیارد ریال و شمار خریداران با رشد 5/ 43درصد به 179هزار و 14نفر بالغ شد.

    در بازار سهام اکثر کارشناسان با توجه به شرایط حاکم بر بازار از سرعت رشد بازار در هفته گذشته متعجب شده‌اند. از دیدگاه کارشناسان سرعت بالای رشد بازار به دلیل عوامل تشدیدکننده نوسان در بازار حاصل شده است؛ به عبارت دقیق‌تر، حجم مبنا و دامنه نوسان 5 درصدی موجب شده تا کشف قیمت عادلانه در بازار با تاخیر صورت گیرد و سرمایه‌گذاران برمبنای صف خرید و فروش اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند از این رو با تشکیل صف‌های خرید یا فروش بازار به هیجان می‌آید. از سویی مشکل دیگر بازار سهام در رفتار هیجانی تمایل بالا به نوسان‌گیری به ویژه از منبع معاملات اعتباری است که موجب شده است بحث سرمایه‌گذاری تحلیل‌محور در بازار جای خود را به تمایلات سفته‌بازانه بدهد. این مسائل موجب شده است تا بازار با سرعتی بالا قیمت‌ها را رشد دهد که هفته گذشته موجب شد برخی از نمادها تا 25 درصد بازدهی را شاهد باشند که این امر در گروه خودرویی بیشتر به چشم می‌آمد.

    هر چند لغو تحریم‌ها و سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا دستاوردهای مثبتی به همراه داشته است اما واکنش‌های معامله‌گران در گروه خودرویی چنان شدید بود که برخی کارشناسان از جمله رئیس کانون نهادهای سرمایه‌گذاری را وادار به هشدار در مورد وجود حباب در بخش‌هایی از بازار کرد. به نظر می‌رسد بازار سهام هر چند در هفته گذشته توانست رشد قابل ملاحظه‌ای را به نمایش بگذارد اما عدم توجه به برخی از مشکلات و عدم تلاش برای بازگرداندن بازار به ریل بازار سرمایه به جای بازار معامله‌گری می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که در دراز‌مدت تاثیرات منفی را برای فعالان بازار به همراه خواهد داشت. در این میان، اقدامات مدیریتی هفته گذشته، به ویژه کنترل سهامداران حقوقی و حرکت‌های سنجیده صندوق توسعه بازار نیز در ثبت کارنامه مثبت بازار موثر بود.


    فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در اروپا

    در بازار سهام در خبرهای کلان سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه در صدر خبرها قرار داشت.در این سفرها ده‌ها تفاهم‌نامه و قرارداد اقتصادی نیز امضا شده است. در سفر به فرانسه رئیس‌جمهوری اراده سیاسی، شرایط اقتصادی آماده، سابقه همکاری‌های مثبت، جایگاه با ثبات ایران در منطقه، فراوانی انرژی و نیروی کار تحصیلکرده، اتصال ایران به کشورهای منطقه، نیاز ایران به سرمایه‌گذاری در بخش‌‌های انرژی، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل، تحول در صنعت گردشگری، توسعه صنایع کوچک و متوسط برای اشتغال‌آفرینی، مقررات روشن و ثابت برای جذب سرمایه‌ خارجی و نظرات شفاف دولت را زمینه‌هایی مهم برای تسهیل گسترش روابط دو دولت و بخش‌های خصوصی دو کشور دانست.

    در صحنه داخلی نیز با نزدیکی زمان شروع تبلیغات انتخاباتی فضای کشور به سمت اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی در حال حرکت است. در همین حال با توجه به این شرایط، انتظار برای تصویب لایحه بودجه پیش از پایان سال جاری نیز کمرنگ‌تر شده است. در این مورد محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت لایحه بودجه را با تاخیر ارائه کرده است، گفت: تصویب بودجه هم تاخیر خواهد داشت. وی افزود: دولت بنا به دلایلی که مطرح کرد و با توجه به شرایط اجرای برجام در سال جاری لایحه بودجه را دیرتر تقدیم کرد و نمایندگان مجلس هم طبق قانون باید آن را بررسی و نهایی کنند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به تجاربی که در بررسی بودجه‌های سالانه داریم لایحه بودجه سال 1395 کل کشور احتمالا در فروردین‌ماه تصویب و نهایی شود. در بازار جهانی بهای نفت در انتهای هفته جهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد این جهش که با انتشار خبرهایی در مورد احتمال کاهش تولید نفت از سوی عربستان و روسیه منتشر شد اما رفته رفته کمرنگ شد تا بهای نفت برنت مجددا به سطح 34 دلار باز گردد. در بازار جهانی فلزات نیز بهای مس به 4هزار و 507دلار در هر تن رسیده است بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک‌هزار و 508 دلار، یک هزار و 597دلار و یک هزار و 655دلار رقم خورده است. در بازار سنگ‌آهن نیز بهبود تقاضا و رشد قیمت در بازار فیوچرز باعث شده قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین در بالاترین سطح 13 روز اخیر قرار گیرد. ظاهرا امید به بهبود بازار پس از تعطیلات فوریه در چین بالا رفته است. به گزارش «ایفنا»، سنگ‌آهن خلوص 62 درصد وارداتی از استرالیا 45 سنت بالا رفته و 41 دلار و 75 سنت هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است. خرید‌ها در بازار نقدی و فیوچرز بهتر شده و به رشد قیمت کمک کرده است. توفان در استرالیا و اختلال در فعالیت حمل کشتی‌ها تاثیر زیادی بر بازار نداشته چون موجودی سنگ‌آهن بنادر چین بالاست و بعید است با کمبود مواجه شود. دیگر پیش‌بینی‌ها برای سه ماه نخست سال مثل گذشته منفی نیست و برخی امیدوارند پس از تعطیلات در چین تقاضای فولاد بهتر شود. از این رو پس از تعطیلات سال نو چینی که 7 فوریه تمام می‌شود شاید قیمت سنگ‌آهن بالاتر برود.


    در بازار چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازار پر عرضه و تقاضایی بود به گونه‌ای که در پایان معاملات ارزش داد و ستدها در بورس و فرابورس از مرز هزار میلیارد تومان گذشت و به رقم 1151میلیارد تومان بالغ شد. بازار روز چهارشنبه با عرضه‌های سنگین در گروه‌های خودرویی و بانکی شروع شد.رشد قابل ملاحظه گروه خودرویی و حضور فروشندگان حقوقی در این گروه و گروه بانکی باعث شد تا در پایان معاملات در گروه بانکی میزان معاملات نمادهای صادرات و تجارت به ترتیب به 332میلیون و 295میلیون سهم و در گروه خودرویی پارس خودرو با معامله236میلیون سهم، خاور با 218میلیون سهم، سایپا با 165میلیون سهم و سایپا دیزل و ایران خودرو هر کدام با 112میلیون سهم مواجه شوند. در همین حال بازار روز چهارشنبه با بازگشایی نماد تجارت الکترونیک پارسیان و حق تقدم کارت اعتباری کیش شاهد صدر‌نشینی گروه انفورماتیک بود. با افول اقبال به گروه خودرویی در بازار روز چهارشنبه برخی نمادها تا درصد منفی نیز عقب‌نشینی کردند. کارشناسان بازار با توجه به بازدهی‌های نمادهای این گروه از جمله زامیاد 25درصد، سایپا دیزل 25درصد، محور خودرو 24درصد، پارس خودرو 21درصد و ایران خودرو دیزل به میزان 20درصد در انتظار استراحت گروه خودرویی هستند؛ انتظاری که البته با توجه به سطح نقدینگی حاضر در این گروه چندان دور نیست. در گروه خودرویی در جریان سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه قرارداد همکاری ایران خودرو و پژو امضا شد. طبق قرارداد 800 میلیون یورویی ایران خودرو و پژو فرانسه، یک شرکت مشترک 400 میلیون یورویی با ایران خودرو تاسیس می‌شود تا علاوه بر تولید پژو 405 و پژو 206 سه خودرو جدید پژو 208، 2008 و 301 از اواسط سال 2017 تولید شود. در گروه شیمیایی روز چهارشنبه نماد شیمیایی‌فارس برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی متوقف شد. در گروه پتروشیمی نماد پتروشیمی مبین نیز به دلیل انتخاب هیات‌مدیره جدید و برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق العاده متوقف می‌شود. در گروه فلزی روز چهارشنبه اکثر نمادها با مازاد عرضه و افت قیمت همراه شدند. در این گروه نماد فرو سیلیس ایران بعد از کاهش سود هر سهم از 293ریال به 207ریال بازگشایی شد. گروه صنعتی سپاهان نیز سود 222ریالی هر سهم را به 165ریال کاهش داد و آلومراد نیز به جای 94ریال سود 40ریال زیان اعلام کرد. در مجموع روز چهارشنبه بازار داد و ستد سهام بازاری فعال و پرحجم بود که در نهایت با رشد 5/ 11 واحدی شاخص کل معادل 02/ 0 درصد مواجه شد. با این رشد، شاخص در پایان معاملات به رقم 71هزار و 11واحد رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها