عصر خودرو

آخر هفته طلایی بورس‌ها در جهان

عصر بازار- تمام شاخص‌های مهم بورسی جهان در آخرین دور از معاملات هفتگی صعودی شدند.

آخر هفته طلایی بورس‌ها در جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، روند معاملات در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر اخبار مختلفی قرار گرفت. پس از تهدید کره شمالی به خروج کامل از مذاکرات خلع سلاح هسته ای، مقامات آمریکایی از این کشور خواسته‌اند تا به مذاکرات باز گردد. از طرف دیگر احتمال دعوت رئیس جمهور کره جنوبی از رهبر کره شمالی برای سفر به سئول، امیدواری‌ها به بازگشت آرامش به شبه جزیره کره را تقویت کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی غیرمنتظره، دو شرکت کره ای را به اتهام ارسال نیروی کار از کره شمالی به کشورهای خارجی تحریم کرده است.

    در حوزه جنگ تجاری پس از 17 ماه اختلاف گسترده، نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن فاز نخست توافق تجاری با آمریکا را امضا کرد. این پیمان که بخشی از یک توافق بزرگ‌تر خواهد بود چین را مکلف به افزایش خرید از آمریکا در ازای برداشته شدن بخشی از تعرفه های آمریکا بر روی محصولات چینی می‌کند. علاوه بر آن آمریکا با کانادا و مکزیک نیز پیمان جدید تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به "نفتا" را امضا کرده است که این پیمان آزاد تجاری رای موافق کنگره را نیز کسب کرد. از سوی دیگر اما اختلافات تجاری آمریکا با اروپا مجددا شعله ور شده است و پس از جریمه سنگین گوگل در فرانسه و "تحریم پروژه نورد استریم 2" توسط آمریکا که قرار است گاز روسیه را به آلمان برساند، تنش های بین اروپا و آمریکا شدت گرفته است.

    در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته  شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با 0.17 درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح 29 هزار و 348.10  واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی 500" با 0.39 درصد افزایش تا سطح 3329.69 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با صعود 0.34 درصدی در سطح 9388.95 واحدی بسته شد.

    جک یاناشویچ، مدیر سبد دارایی در موسسه " ناتیکسیس اینوسمنت منیجرز" گفت: نااطمینانی نسبت به سرانجام جنگ تجاری اندکی برطرف شده و چشم‌انداز روشن‌تری را روبروی خود داریم. این مساله کمک زیادی به ارزیابی ریسک دارایی‌ها کرده است.

    هم‌چنین در تحولات داخلی آمریکا، کنگره که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌ها است ترامپ را به دو اتهام سوء استفاده از قدرت و سنگ اندازی در کار کنگره مقصر دانسته است و نانسی پلوسی، رئیس کنگره پس از مدت ها کش و قوس سرانجام پرونده استیضاح وی را به مجلس سنا ارسال کرده است. به نظر نمی رسد که با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا، استیضاح ترامپ رای بیاورد.

    کیتی جونز، استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در موسسه " چارلز شاوب" گفت: در مقطع فعلی مهم ترین چیزی که معامله گران منتظر آن هستند، اجلاس پیش روی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود تا مشخص شود که آیا فدرال رزرو تن به کاهش بیشتر نرخ بهره خواهد داد یا خیر. اگر نرخ بهره کاهش پیدا کند احتمالا شاهد صعودهای بیشتری خواهیم بود.

    از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی کماکان تحت تاثیر وقایع مربوط به فرانسه و انگلیس قرار دارند. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی  و یکم ژانویه موافقت کرده است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در توئیتی وعده داده است دولت با افزایش سرمایه گذاریها در زیرساخت‌های این کشور، اقتصادی نیرومندتر را بنا کند. در فرانسه نیز دولت برای راضی کردن اعتصاب‌کنندگان به از سرگیری فعالیت خود وعده داده است لایحه پیشنهادی خود برای اصلاح نظام بازنشستگی را تا حد زیادی تعدیل کند. لایحه جنجالی دولت فرانسه برای اصلاح نظام بازنشستگی باعث رقم خوردن طولانی‌ترین اعتصابات تاریخ معاصر این کشور و استعفای وزیر بازنشستگی این کشور شده است. بانک مرکزی فرانسه هشدار داده است اعتصابات باعث کاهش محسوس رشد اقتصادی این کشور خواهد شد.

    در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 0.85 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 7654.76واحد بسته شد. شاخص "کک 40" بورس پاریس با جهش1.32 درصدی در سطح 6100.72 واحد بسته شد و شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود 0.72 درصدی و ایستادن در سطح 13 هزار و 526.13 واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 1.14 درصد بالا رفت و به 9681.30 واحد رسید.

    از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص  "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با افزایش 0.45 درصدی تا سطح 24 هزار و 41.26 واحدی بالا رفت و شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با صعود 0.6 درصدی به 29 هزار و 56.42 واحد رسید.

    در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با صعود 0.14 درصدی در سطح 4154.85 واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 0.32 درصد افزایش و ایستادن در سطح 7064.13 واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

    در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با 0.03 درصد افزایش به 58.54 دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود 0.26 درصدی به ازای 64.85 دلار در هر بشکه مبادله شد.

    همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش 0.3 درصدی به 1557.24 دلار رسید. هر اونس نقره با صعود 0.75 درصدی به ازای 18.07 دلار مبادله شد. 

    انتهای پیام

    برچسب ها