عصر خودرو

ابراز نگرانی "بورل" درباره احتمال شکست برجام

عصر بازار- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مکانیسم حل اختلافات در برجام را به خودی خود سیستمی برای برقراری مجدد تحریم‌ها ندانسته و در عین حال درباره شکست این توافق ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی "بورل" درباره احتمال شکست برجام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با هفته نامه "اشپیگل" در این باره که دیگر امکان نجات برجام وجود نداشته باشد هشدار داد.

    وی در عین حال گفت: "اما یک مسئله برای من مهم است. مکانیسم حل اختلافات در برجام به خودی خود سیستمی برای برقراری مجدد تحریم ها نیست. من این تصمیم وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه را به عنوان درخواستی برای پایان برجام نمی دانم."

    این مقام اروپایی در ادامه سخنانش تصریح کرد: "ایران تا به حال در چارچوب این توافق عمل کرده  است؛ البته تهران می گوید که دیگر خود را به مفاد این قرارداد متعهد احساس نمی کند، اما این بدین مفهوم نیست که این توافق از طرف تهران نقض شده است."

    وی تاکید کرد که اروپا همچنان به بررسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران اعتماد دارد و این مسئله برای بروکسل مهم است.

    "بورل" همچنین از تصمیمات دولت آمریکا به منظور براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته و تاکید کرد که اروپا به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و اینکه ترامپ موافق و یا مخالف این مسئله است به خودش بستگی دارد.

    مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از گفتگو با این رسانه آلمانی درباره اوضاع عراق ابراز نگرانی کرده و از اعضای اتحادیه اروپا درخواست کرد حمایت بیشتری از این کشور داشته باشند.

    وی در این باره گفت: "اگر ما بدون اینکه کاری کنیم نظاره گر فروپاشی دولت عراق باشیم، در این صورت باید هزینه بالاتری را  پرداخت کنیم. در این صورت پیشرفت های سال های گذشته نابود شده و عراق در معرض خطر تبدیل شدن به سوریه دومی قرار می گیرد. ما باید از تمامیت ارضی عراق حمایت کنیم."

    روز گذشته نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با "محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان، در جریان کنفرانسی در هند بر تمایل کشورهای اروپایی برای حفظ برجام تاکید کرد.

    مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با ظریف گفت که در دیپلماسی این امر عادی است که در باره نکات مورد اختلاف به وضوح گفتگو صورت گیرد و مذاکرات به دلیل برطرف نشدن اختلاف‌نظرها متوقف نشود.

    دیدار بورل و ظریف در دهلی‌نو و در جریان برگزاری کنفرانس رایسینا صورت گرفت.

    آلمان، فرانسه و بریتانیا روز سه‌شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای از فعال کردن ساز و کار حل اختلاف در برجام به دلیل نقض این توافق از طرف ایران خبر دادند.

    فعال شدن این ساز و کار گام نخست فعال شدن "مکانیسم ماشه" محسوب می‌شود که می‌تواند در صورت نرسیدن طرفین به توافق، پرونده را به شورای امنیت کشانده و باعث بازگشت خودکار تمامی تحریم‌های بین‌المللی در نظر گرفته شده در قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران شود.

    برچسب ها