عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهم ترین اخبار بازار سرمایه در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

    وزارت صمت به دنبال تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه

    رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز شنبه 21 دی ماه در نشست مشترک فعالان اقتصادی بخش تعاون که در اتاق تعاون ایران برگزار شد، نقدینگی را یکی از مشکلات صنایع و فعالان اقتصادی عنوان کرد و گفت: در حوزه نقدینگی امسال متأسفانه مشکل داریم که البته در این زمینه با بانک مرکزی به تفاهم‌هایی رسیده ایم و قرار شد ما در وزارت صنعت، صنایع با اولویت نیاز به نقدینگی را به بانک مرکزی معرفی کنیم. همزمان در وزارت صنعت در حال تدوین شیوه‌های نوین تأمین مالی صنعت از بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه، اوراق و صندوق‌ها هستیم.

    بازار سرمایه متعادل و نقد شونده

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح جزئیات جلسه شورای عالی بورس که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، بیان کرد: ابراز امیدواری کرد بازار سرمایه به روند رو به رشد خود ادامه دهد و گفت: از هموطنان عزیز درخواست می کنیم اگر از دانش کافی و تخصص مالی برخوردار نیستند از طریق صندوق ها و مشاوران متخصص دارای مجوز به بازار سرمایه وارد شوند. دکتر محمدی افزود: با توجه به تعادل بازار اعضای شورایعالی بورس تاکید کردند هیات مدیره سازمان می تواند نسبت به بازگشت دامنه نوسان 5 درصد تصمیم گیری کند و در کوتاه ترین زمان هیات مدیره سازمان بورس با محور بازگشت دامنه نوسان تشکیل می شود.

    بورس ایران بین‌المللی می‌شود

    مشاور رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: در چند وقت اخیر دستورالعملی را در زمینه بین‌المللی شدن بازار سرمایه در دستور کار قرار دادیم؛ در این زمینه برنامه اصلی سازمان بورس ایجاد ارتباط با دنیا و فعالان بازار سرمایه است که آن را اجرایی خواهیم کرد. بهادر بیژنی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی که در بازار ایران اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند با دید بلندمدت وارد این بازار می‌شوند، که این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم ورود سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود.

    رشد 48 درصدی رقم افزایش سرمایه ها

    مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار بیان داشت: مبلغ مجوزهای افزایش سرمایه صادر شده در مدیریت بازار اولیه سازمان بورس برای دوره 9 ماهه منتهی به آذر98 نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 48 درصدی داشته است. علی بیک زاده خصوص اظهار داشت: مبلغ کل مجوزهای ارائه شده به شرکتهای سهامی عام جهت انجام افزایش سرمایه طی 9 ماهه ابتدای سال 98 معادل 235 میلیون و 336 هزا رو 253 ریال بوده است که بر اساس مجوزهای صادره، 61 درصد افزایش سرمایه ها از محل سود انباشته،18 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مابقی از اندوخته ها تأمین شده اند.

    بورس؛ بهترین گزینه سرمایه گذاری/دانش و تخصص کلید سودآوری در بازار سرمایه

    مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در سمینار "بررسی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه" که در فرهنگسرای شهرکرد و با همکاری کارگزاری نهایت نگر برگزار شد، گفت: بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تا امروز (24 دی ماه) بیش از 100 درصد بازدهی عاید سرمایه گذاران کرده است. یاسر فلاح با بیان اینکه طی چند سال اخیر نقش بازار سرمایه در اقتصاد کشور افزایش داشته، گفت: در سال جاری، بازدهی بازار سرمایه فاصله معناداری با تمام بازارهای موازی داشت.

    بازار سرمایه از تنش‌ها عبور کرد / ارزش سهام شرکت‌های فلزی پس از اعلام تحریم‌ها ریزش نداشت

    مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه بازار سرمایه تنش‌ها را پشت سر گذاشت، گفت: بازار سرمایه تحریم‌های فلزی را نادیده گرفت و اعلام قرار گرفتن این شرکت‌های فلزی در لیست تحریم‌ها باعث افت ارزش سهام آنها نشد و در صف فروش هم قرار نگرفتند. علی صحرایی درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه پس از اتفاقات اخیر در منطقه و کشور گفت: بازار سرمایه و بورس دوران تنش و بحران را پشت سر گذاشت.

    اعطای تسهیلات به متقاضیان برای خرید سهام نهایی شد

    در حاشیه جلسه شورای عالی بورس که با حضور دکتر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضای این شورا برگزار شد، فرهاد حنیفی، معاون نظارت بانک مرکزی گفت: هدف از حضور ما در جلسه امروز شورای عالی بورس، اعلام حمایت کامل بانک مرکزی از بازار سرمایه بود. بانک مرکزی و سازمان بورس دو بال اقتصادی کشور هستند و با اهداف مشترک، منابع مورد نیاز شرکت ها را تامین می کنند.

    بورس بهترین گزینه سرمایه گذاری/ افزایش سودآوری در گروه پتروشیمی

    عضو هیات مدیره کانون کارگزاران، بازار سرمایه را علی رغم ریسک های سیستماتیکی که اخیرا با آن مواجه شد، همچنان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری دانست. علیرضا تاج بر با بیان اینکه رفتار هیجانی همواره بخشی از بازارهای ما بوده و هست، خاطرنشان کرد: غالبا رفتار هیجانی را در صندوق ها یا افراد حرفه ای نمی بینیم  اما به دلیل آنکه برخی سهامداران به سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه روی آورده اند، طبیعتا با رفتارهای هیجانی هم مواجه بوده ایم.

    چند توصیه‎ به سرمایه‌گذاران در شرایط هیجانی / از تحلیل و عوامل بنیادی استفاده کنید

    محمودرضا خواجه نصیری معتقد است که ورود، استفاده از تحلیل و نیز نقدشوندگی در بازارسرمایه تسهیل شده است. بر این اساس سرمایه‌گذاران تازه وارد نباید بدون تحلیل و به طور هیجانی در بازار رفتار کنند، بلکه باید برای جلوگیری از آسیب‌ها از نظرات تحلیلگران و عوامل بنیادی پیروی کنند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته با رکوردی در حوزه میزان ورود سرمایه گذاران به بازارسرمایه مواجه بودیم، ممکن است سرمایه گذاران تازه وارد هنوز فرصت نکرده‌ باشند تا با بازارسرمایه به شکل عمیق‌تری آشنا شوند و این افراد عمدتا دچار رفتارهای هیجانی می‌شوند.

    کنترل هیجانات با سطح بندی سرمایه گذاران

    یک کارشناس بازارهای مالی در خصوص تعیین سطح دسترسی سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه گفت: اگر چه از حضور گسترده سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر و ورود نقدینگی سرگردان در این بازار باید خشنود بود، اما رعایت سطح دسترسی معاملاتی این افراد باید مطابق استانداردهای جهانی که مبتنی با منطق بازار است درنظر گرفته شود. علیرضا پاکدین اضافه کرد: برخی سرمایه‌گذاران حقیقی به دلیل نداشتن شناخت مناسب و تحلیل درست از شرایط بازار اقدام به معاملات هیجانی می‌کنند، درحالیکه اگر حجم این معاملات از سطحی فراتر رود سبب خدشه بر ثبات مالی بازار خواهد شد، کما اینکه بازار در ماه‌های اخیر تجربه رفتارهای هیجانی و بدون تحلیل در خرید یا فروش را تجربه کرده است.

    بازار شاهد حمایتی فراتر از قانون گذاری از سوی نهاد ناظر است

    مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن گفت: معادلات سیاسی محرک اصلی اتفاقات هفته گذشته در بازار سرمایه بود اما به لحاظ بنیادی شرکت ها گزارش های خوبی را در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال به ثبت رساندند و به نظر می رسد تداوم فروش و صادرات شرکت ها موجب رشد بازار در هفته جاری شود. محمدمهدی بحرالعلوم ادامه داد: نرخ دلار یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در بازار سرمایه بود که آن هم بعد از تحولات اخیر و تمهیدات بانک مرکزی برای اجرایی کردن عملیات بازار باز بانک مرکزی ، در شرایط باثباتی به نظر می رسد و انتظار می رود ثبات نسبی را حفظ کند.

    تحریم‌های جدید تکراری و بی اثر است

    یک کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر تحریم‌ فولادی‌ها بر وضعیت سهام این شرکت‌ها گفت: معتقدم هیچ تأثیری نخواهد داشت چراکه در مباحث مالی‌رفتاری، موضوعی وجود دارد که به آن «کاهش حساسیت عکس‌العمل» گفته می‌شود؛ در این مواقع گفته می‎‌شود که حساسیت مردم نسبت به تحریم‌ها کم شده است. سوری در پاسخ به این پرسش که آیا فولادی‌ها با وجود تحریم‌های جدید همچنان توان فروش محصولات خود را خواهند داشت؟ گفت: در این مدت که آنها تحریم شده‌اند صادرات فولاد ما بیشتر شده اما کمتر نشده است و تاکنون این بخش حساسیت خاصی هم به تحریم نداشته است.

    ارائه خدمات الگوریتمی به فعالان بازار از الزامات بازار سرمایه

    کوروش شمس در خصوص عوامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه گفت: به اعتقاد من مباحث مربوط به نرخ ارز و بحث های تورمی فاکتورهای اصلی اثرگذار بر بازار سرمایه هستند. این مدرس دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می رسد که بازار سرمایه همچنان پتانسیل رشد دارد و انتظار رشد و سودآوری سهم های بنیادی، نیز وجود دارد. کما اینکه مباحث مربوط به افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی ها که در دستور کار بوده، هنوز اجرایی نشده است و انتظار می رود که در آینده ای نزدیک عملیاتی شود. لذا انتظار ما این است که بازار سرمایه مسیر روبه رشدی را طی کند.

    رشد 98 درصدی شاخص

    با بررسی شاخص های بازار سرمایه، شاهد افزایش 16.1 درصدی شاخص کل (وزنی- ارزشی) بورس اوراق بهادار در پایان معاملات یک ماهه منتهی به آذرماه 1398 و رسیدن آن به مقدار 353997 واحد هستیم. این بیشترین مقدار شاخص کل طی دوره 13 ماهه اخیر محسوب می  شود. همچنین مقدار شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای سال 1398 تا پایان آذرماه 1398، معادل 98.1 درصد رشد داشته است. شاخص کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران نیز در دوره یک ماه منتهی به پایان آذرماه 1398 با 15.4 درصد افزایش به مقدار 4،559 واحد و بیشترین مقدار خود طی دوره 13 ماهه اخیر رسید. این در حالی است که مقدار شاخص کل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران از ابتدای سال 1398 تا پایان آذرماه 1398، معادل 102 درصد رشد را نشان می دهد.

    ارزش بازار 100 میلیارد دلاری

    میزان رشد بورس در آذرماه معادل 16.1 درصد بوده و به این ترتیب، رشد نه‌ماهه ارزش بازار به حدود 90 درصد رسیده است.‌ در مورد دلایل رشد بازار طی آذرماه می‌توان به مواردی مانند تحریک انتظارات تورمی پس از افزایش قیمت بنزین، افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی نفت و سایر کالاهای پایه پس از توافق تجاری چین و ایالات متحده و رفع نااطمینانی‌های ناشی از لایحه بودجه 99 اشاره کرد. البته به نظر می‌رسد که مورد آخر، مهمترین علت رشد بازار در آذرماه بوده است و با مشخص شدن مختصات کلی بودجه دولت و اتکاء آن بر انتشار اوراق، نگرانی فعالان بازار از احتمال مداخله دولت در سود شرکت‌ها (به روش‌های مختلف نظیر افزایش نرخ مالیات، بهره مالکانه، قیمت نهاده‌ها، عوارض صادراتی و موارد مشابه) رفع شده و تقاضا برای خرید سهام افزایش یافته است.

    برچسب ها