عصر خودرو

با تایید مجلس نمایندگان آمریکا؛

استیضاح دونالد ترامپ بالاخره استارت خورد

عصر بازار- با موافقت مجلس نمایندگان آمریکا برای ارسال طرح استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور به سنا، سایه استیضاح جدی‌تر از همیشه بر سر ترامپ سنگینی می‌کند.

استیضاح دونالد ترامپ بالاخره استارت خورد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، در صورتی که سنا نیز با این تصمیم جنجالی موافقت کند، این سومین بار در تاریخ ایالات متحده خواهد بود که راه‌های قانونی برای استیضاح یک رییس جمهور هموار می‌شود.

    مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا چهارشنبه شب درحالی با ارسال طرح دو ماده‌ای استیضاح دونالد ترامپ به سنای این کشور موافقت کرد که نمایندگان در این روز با 228 رای موافق در مقابل 193 رای مخالف با ارسال این طرح به سنا و آغاز رسمی جلسات استیضاح موافقت کردند.

    آنها همچنین موافقت خود را با فهرست هفت نفره‌ای که از سوی نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان به عنوان دادستان‌های پروسۀ استیضاح دونالد ترامپ معروف به مدیران استیضاح پیشنهاد شده بود، اعلام کردند.

    فهرست هفت نفره مدیران استیضاح دادگاه دونالد ترامپ عبارتند از: آدام شیف، نمایندۀ دموکرات کالیفرنیا و رئیس کمیتۀ اطلاعات این مجلس که سال گذشته وظیفۀ انجام تحقیقات رسمی دربارۀ ضرورت استیضاح دونالد ترامپ و استماع شهادت افراد مرتبط با این پرونده را برعهده داشت.

    جری نادلر، رئیس کمیتۀ قضایی مجلس نمایندگان که پس از پایان تحقیقات در کمیتۀ اطلاعات و جمع‌آوری ادلۀ کافی برای استیضاح آقای ترامپ، مسئولیت تهیۀ پیش‌نویس طرح دو ماده‌ای استیضاح و تصویب آن را عهده دار بود. همچنین پنج نماینده جمهوری‌خواه به نام‌های حکیم جفریس، جینسون کرو، وال دمینگ، زوئه لوفگرن و سیلویا گارسیا.

    لوفگرن از جمله نمایندگانی است که در رسیدگی به پروندۀ استیضاح بیل کلینتون و ریچارد نیکسون، رؤسای جمهور پیشین این کشور نیز مشارکت داشته است. بنا به گفتۀ نانسی پلوسی، او در دوران استیضاح ریچارد نیکسون، کارمند کمیته قضایی مجلس نمایندگان و در دوران استیضاح بیل کلینتون عضو کمیته قضایی و اکنون برای استیضاح دونالد ترامپ یکی از مدیران استیضاح این پرونده است.

    بر اساس آنچه به تصویب نمایندگان مجلس رسید، دونالد ترامپ به دو دلیل باید استیضاح شود: اولین دلیل «سوء استفاده از قدرت» به دلیل تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین و تحت فشار قرار دادن او برای تحقیق دربارۀ احتمال فساد مالی فرزند جو بایدن، رقیب انتخاباتی اوست و دلیل دوم «مانع تراشی در مسیر تحقیقات کنگره» است.

    با آغاز کار مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه و معرفی فهرست 7 نفرۀ نانسی پلوسی، استفانی گریشهام دبیر مطبوعاتی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: معرفی این افراد به عنوان مدیران استیضاح چیزی را تغییر نمی‌دهد. رئیس جمهور ترامپ کار اشتباهی انجام نداده است. او مشتاقانه منتظر است تا این پروسۀ حقوقی در سنا آغاز شود. پروسه‌ای که در چهارچوب آن نانسی پلوسی و دموکرات‌های مجلس نمایندگان به دنبال حذف او هستند. آقای ترامپ انتظار دارد که کاملا تبرئه شود.

    انتظار می‌رود دادگاه استیضاح دونالد ترامپ از سه‌شنبۀ آینده در سنا آغاز شود و رسیدگی به این پرونده در سنا نیز احتمالا چند روز طول خواهد کشید. پیش از این در دوران استیضاح بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین آمریکا مدیران استیضاح چند روز را صرف ارائه استدلال‌های خود در سنا و تیم حقوقی بیل کلینتون نیز چند روز را صرف دفاع از موکل خود کردند.

    سناتورها موظف هستند چنانچه لازم شد در رای گیری‌ها شرکت کنند و همه رای گیری‌ها نیز علنی خواهد بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو