عصر خودرو

۱۵ درصد کود مورد نیاز کشور از واردات تامین می‌شود

عصر بازار- شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد:طرح موضوعی که واردات، تولید داخل را تحت‌الشعاع خود قرار داده است با توجه به سهم واردات و همچنین محدودیت آن صرفا به ۳ نوع کود هیاهویی بیش نیست.

۱۵ درصد کود مورد نیاز کشور از واردات تامین می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در توضیح خبری با عنوان «یارانه کودهای شیمیایی به مقصد نمی رسد/ ارز 4200 بلای تولید نهاده کشاورزی» ، توضیحاتی ارائه کرده است.

    «از مقدار کل کودهای یارانه‌ای که توسط این شرکت تامین، تدارک و توزیع می‌گردد، میزان 75 درصد آن کود اوره بوده که صد درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود و در این زمینه نه تنها هیچ‌گونه وارداتی انجام نمی‌گردد، بلکه مقادیر قابل توجهی نیز صادر می‌شود.

    از 25 درصد باقی‌مانده که شامل سه نوع از کودهای فسفاته و پتاسه است که به علت کمبود مواد اولیه ساخت آنها در داخل کشور، در حدود 10 درصد آن به وسیله تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود و در حدود 15 درصد مابقی نیز از طریق واردات تامین می‌شود، لذا طرح موضوعاتی به این شکل که واردات، تولید داخل را تحت‌الشعاع خود قرار داده است با توجه به سهم واردات و همچنین محدودیت آن صرفا به 3 نوع کود هیاهویی بیش نیست.

    سیاست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وفق سیاست‌های ابلاغی وزارت متبوع، تامین کود مورد نیاز کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی است که در این راستا در سال جاری تاکنون تعداد 19 محله مناقصه داخلی برگزار شده است. در حالی که مجموع مناقصات بین‌المللی این شرکت فقط 3 مرحله بوده است.

    نکته حائز اهمیت این که در مناقصات داخلی قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان داخلی کودهای کشاورزی به هیچ وجه با قیمت‌های پیشنهادی تامین‌کنندگان بین‌المللی کود مقایسه نشده و مبنای عمل قرار نمی‌گیرد.

    به عنوان مثال؛ کود TSP به عنوان بزرگ‌ترین حجم از کودهای وارداتی به کشور در سال جاری از فروشندگان بین‌المللی به شکل DFR هر کیلوگرم 14 هزار ریال خریداری می‌شوند.

    در حالی که همین کود را از تولیدکنندگان داخلی با قیمت 42 هزار ریال یعنی 3 برابر قیمت کودهای وارداتی خریداری می‌نماییم. لذا در کودهای فسفاته و پتاسه از حداکثر ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی کودهای کشاورزی استفاده شده و فقط مقدار کسری از طریق برگزاری مناقصات بین‌المللی و واردات تامین می‌گردد.

    بدین ترتیب از کل نیاز کودی کشور بیش از 85 درصد از طریق تولید داخلی تامین، تدارک و توزیع می‌گردد. سهم واردات کود کم‌تر از 15 درصد از برنامه‌ ابلاغی می‌باشد و تنها به 3 نوع کود منحصر می‌شود و با اعمال روش‌های حمایتی هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای تولید داخلی ایجاد نمی‌نماید. به امید روزی که کشور عزیزمان در 15 درصد کودهای وارداتی نیز خودکفا و از واردات هر گونه کودی به کشور بی‌نیاز شود.

    برچسب ها