عصر خودرو

آمادگی مپنا برای حضور در طرح بلاتکلیف پارس جنوبی

عصر بازار- مدیرعامل مپنا در واکنش به ادعای کنارکشیدن شرکت های ایرانی از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: از حضور در پارس جنوبی صرف نظر نکرده و توان تامین منابع مالی طرح توسعه فاز ۱۱ و نیز اجرای بخش عملیاتی و فنی این فاز را داریم.

آمادگی مپنا برای حضور در طرح بلاتکلیف پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، فاز 11 پارس جنوبی که به پروژه سرگردان و بلاتکلیف این منطقه معروف شده، هنوز تعیین تکلیف نشده است و گاهی خبر جدیدی درباره آن منتشر می شود که به پیچیدگی وضعیت این فاز می افزاید.
    عباس علی آبادی در حاشیه عملیات نصب توربین های سوم و چهارم فاز نخست نیروگاه پتروشیمی دماوند در عسلویه، در پاسخ به ایرنا، درباره کناره گیری مپنا از حضور در فاز 11 پارس جنوبی افزود: چنین موضوعی صحت ندارد.
    مدیرعامل مپنا اضافه کرد: همانگونه که پیش از این اعلام کرده بودیم اگر پروژه حفاری فاز 11 پارس جنوبی به مپنا واگذار شود، آن را انجام خواهیم داد.
    علی آبادی درباره آماده نبودن دکل حفاری مپنا برای فعالیت در فاز 11 پارس جنوبی نیز گفت: تامین دکل حفاری به راحتی امکان پذیر است و محدودیتی در آن وجود ندارد و موضوع مهم، اجرای پروژه است که آماده اجرای آن هستیم.
    مدیرعامل مپنا با بیان اینکه با شرکت ملی نفت صحبت تازه ای درباره فاز 11 نداشته ایم، ادامه داد: منتظریم وزارت نفت هر تصمیمی بگیرد ما تابع آن خواهیم بود.
    به گزارش ایرنا، در حالی مدیرعامل مپنا بر حضور در طرح حفاری چاه های دریایی فاز 11 پارس جنوبی تاکید می کند که پیش از این علی اکبر شعبانپور مدیرعامل نفت و گاز پارس از احتمال حضور خارجی ها در طرح توسعه این فاز خبر داده بود.
    شعبانپور با بیان اینکه تقریبا همه فازهای پارس جنوبی به جز فاز 11 تعیین تکلیف شده و قراردادهای مربوط به آنها امضا شده است، افزوده بود: از پارس جنوبی، تنها فاز 11 باقیمانده که اولویت نخست ما استفاده از شرکت های داخلی است که در صورت به توافق نرسیدن با داخلی ها، از سرمایه گذاران خارجی استفاده خواهد شد.
    در روزهای گذشته برخی منابع خبری اروپایی از کناره گیری مپنا از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی و احتمال واگذاری این طرح به شرکت اِنی (ENI) ایتالیا خبر داده بودند.
    فاز 11 پارس جنوبی، سرنوشت پیچیده ای داشته است به گونه ای که قرارداد بیع متقابل طرح توسعه این فاز و ساخت تاسیسات ال ان جی در سال ٢۰۰٤ به طور مشترک با شرکت های توتال فرانسه و پتروناس مالزی امضا شد که پس از تاخیرهای این دو شرکت برای اجرای طرح، این قرارداد به شرکت چینی سی.ان.پی.سی واگذار شد.
    شرکت چینی طبق قرارداد باید در ٥٢ ماه و تا مهرماه ١٣٩٢ این فاز را به تولید می رساند، اما این شرکت هیچگاه به تعهدهای خود عمل نکرد. پس از گذشت حدود ٥۰ ماه از سپردن توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی به این شرکت چینی، بدون اجرای ابتدایی ترین فعالیت های توسعه ای، این شرکت زمستان ٩١ از این طرح خارج شد.
    فاز ١١ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٢ میلیارد فوت مکعب گاز از میدان پارس جنوبی توسعه می یابد. گاز استحصالی این فاز به عنوان خوراک واحدهای ال.ان.جی به میزان ١٩۰۰ میلیون فوت مکعب در روز تحویل خواهد شد و علاوه بر آن، روزانه ٨۰ هزار بشکه میعانات گازی سنگین در این فاز تولید خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها