عصر خودرو

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس خبر داد:

شرکت‌های صوری مشاوره‌ای بورس تحت تعقیب

کلاهبرداری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیاردی با نام بورس در کیش!

عصر بازار- مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بروز تقلب در شرکت‌های صوری از کلاهبرداری ۴۰۰ میلیاردی در کیش پرده برداشت.

شرکت‌های صوری مشاوره‌ای بورس تحت تعقیب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدعلی شیری‌زاده، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شرکت های صوری و کلاهبرداران از نام بورس که در هفته ها و ماه های گذشته ردیابی و دستگیر شده اند، اظهار کرد: متاسفانه در فضای سرمایه گذاری و مشاوران سرمایه گذاری افرادی هستند که  به صورت غیرقانونی در حال ارائه مشاوره به عموم مردم هستند، که سازمان بورس در حال شناسایی آن ها هست.

    وی افزود:  این شرکت‌ها از مردم به عنوان سود‌های کذایی 200 تا 100 درصدی پول اخاذی می‌کنند. برای جلب اعتماد مشتری در اوایل سرمایه گذاری مبالغی از منابع افراد مورد سوء استفاده قرار گرفته، به عنوان سود به آن‌ها بر می‌گردانند تا بتوانند مخاطب را کنار خود نگه دارند.

    صدور حکم 20 سال حبس برای مدیر یک شرکت غیرقانونی بورسی

    این مقام مسئول ادامه داد: چند مورد از این اختلال‌ها را شناسایی کردیم  که مدیرعامل این شرکت به 20 سال  و همدستان آن‌ها به 15 سال حبس محکوم شده اند. شکایت‌های زیادی در محاکم ثبت شده است به طور مثال 18 مورد در سال 98 از مشاوران که در فضای مجازی و 43 مورد در فضای حقیقی شناسایی شدند. از این تعداد 76 مورد از کلاهبرداران اشخاص حقیقی و 3 مورد از آن‌ها اشخاص حقوقی بودند.

    شیری زاده با اشاره به اینکه عمدتا  این سوء استفاده‌ها فضای مجازی در نرم افزار‌های اینستاگرام و تلگرام رویت شده است، گفت: این افراد در فضای مجازی مدعی هستند سبدگردانان خوبی بوده و از ارتباطات خود با رئیسای سازمان تحت عنوان سینگنال نقره‌ای و طلایی نام می‌برند.

    این مقام مسئول بیان کرد: سازمان بورس این موارد را پیگیری میکند، تعداد زیادی از سایت متخلف در حوزه بورس توسط معاونت فضای مجازی فیلتر شده است، اما باید بدانید که تعداد از این موارد هم دست ما نیست.

    مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار  تاکید کرد: به طور مثال در یکی از شهر‌ها فرد با جعل آرم بورس برگ سهم جعلی را منتشر کرده، نمونه از این جعل برگ‌ها مشمول برگ سهم فولاد، قیر و ... بوده است.
    کارگزاران ایرانی سهام خارجی خرید و فروش نمی کنند
    او با اشاره به اینکه  وعده‌های طولانی و خاص این شرکت‌های غیر قانونی در بعد خارجی کاملا بیانگر سوء استفاده آن‌ها از مردم است، گفت:   مدعی هستند صندوقی داریم که اگر افراد از واحد‌های این صندوق‌ها بخرند در خارج از کشور برای آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنیم. در چند ماه ابتدا با سود رسانی صوری مردم را پای سو استفاده نگه می‌دارند. متاسفانه موردی داریم که فرد منزل خود را فروخته  و در اختیار این افراد قرار داده است.

    شیری زاده بیان کرد: این موارد را مدام از طریق سایت رسمی سازمان اعلام می‌کنیم و علی رغم شنیدن این پیشنهادات بازهم میبینیم نه تنها خود اینکار را انجام می‌دهد بلکه به دیگران توصیه می‌کنند.

    او تاکید کرد: سازمان برای فعالیت شرکت‌های بورسی قوانین و نظارت‌های لازم خود را دارد و شرکت‌ها رادر سایت سازمان معرفی می کند، افراد در شرکت‌های تحت مجوز استفاده کنند.

    این مقام مسئول در پاسخ به سوال که امکان خرید و فروش سهام خارجی توسط کارگزاری ها در کشور وجود دارد؟ گفت: کارگزاری های بورس ایران تمامی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که داخلی هستند را خرید و فروش مکنند و ما سهام شرکت‌های خارجی نداریم. در واقع این موضوع یک نوع تقلب است که توسط شرکت های صوری و غیرقانونی تبلیغ می شود.

    وی افزود: چندی پیش در جزیره کیش ردیابی شد که 300 تا 400 میلیارد تومان از مردم گرفته بودند و این مبالغ در دبی کشف شده بود. این افراد بعد از دریافت این مبالغ افراد کلاهبردار از کشور خارج شده و کاملا از دسترس خارجی می‌شوند.

    این مقام مسئول بیان کرد: شاید ممکن باشد فردی توسط واسطه خارجی در خارج از کشور بتواند در بورس‌های خارجی سهام خریداری کند، اما کارگزاری‌های داخلی هیچ کدام توانایی خریداری سهم خارجی را ندارند.

    مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: لیست تمام کارگزاری‌ها در سایت بورس بارگزاری شده است و مردم می‌توانند این موضوع را بررسی کنند و سپس برای مشاوره بورسی به آن‌ها مراجعه کنند.

    برچسب ها