عصر خودرو

از تحریم‌های جدید در بخش نساجی چه می‌دانیم؟

عصر بازار- عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه جزئیات تحریم‌های اعمال شده بر صنعت نساجی هنوز مشخص نیست گفت که اگر در اثر اعمال این تحریم‌ها شرکت‌های تامین کننده مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعت نساجی همکاری خود با ایران را قطع کنند، قیمت مواد اولیه افزایش خواهد یافت، ‌اما احتمالا صادرات این بخش تاثیر چندانی از این تحریم‌ها نخواهد پذیرفت.

از تحریم‌های جدید در بخش نساجی چه می‌دانیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بیستم دی ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی بر هشت شخص و بخش‌هایی از صنایع ایران از جمله صنعت نساجی اعمال کرده است.

    در این رابطه مجید نامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هنوز جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا در زمینه صنعت نساجی منتشر نشده، اظهار کرد: از طرف دیگر اعلام این تحریم‌های جدید، مصادف با آخر هفته سایر کشورها بود و هنوز با عکس‌العمل تامین‌کنندگان مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعت نساجی ایران در سایر کشورها مواجه نشدیم.

    وی افزود: با توجه به اینکه در یک سال و نیم گذشته و بعد از شروع تحریم‌ها اکثر بانک‌های دنیا با ایران کار نمی‌کنند، بسیاری از شرکت‌های بزرگ تامین کننده مواد اولیه و ماشین آلات صنایع نساجی نیز برای کار با ایران دچار مشکل شدند و چون این بحث مربوط به بخش خصوصی سایر کشورها است، بخشی از این شرکت‌های بزرگ تصمیم گرفتند که با ایران همکاری نکند.

    به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران عدم تحریم صنایع نساجی در سال‌های اخیر باعث شد برخی کشورها به اشکال مختلف مشکلات بانکی را حل کنند و به عنوان تامین کنندگان اصلی مواد اولیه و ماشین آلات صنایع نساجی به همکاری خود با ایران ادامه دهند.

    نامی با اشاره به اینکه در گذشته تحریم‌های شورای امنیت برخی مواد اولیه صنایع نساجی با استفاده دوگانه در بخش‌های نساجی و نظامی را تحریم کرده بود، تصریح کرد: ممکن است تحریم های جدید نیز شامل مواد اولیه با استفاده دوگانه باشد. اما اگر تحریم‌های گسترده‌تری اعمال شده باشد باید منتظر تصمیم شرکت‌ها در رابطه با ادامه یا قطع همکاری با ایران بمانیم.

    وی افزود: شرکت‌هایی که با آمریکا رابطه داشته باشند و تأمین کننده مواد اولیه شرکت‌های نساجی این کشور هم باشند، برای ادامه همکاری با ایران محتاط‌تر خواهند بود و در غیر این صورت می‌توانند به همکاری خود با ایران ادامه دهند.

    به گفته نامی اگر شرکت‌ها تصمیم به قطع همکاری با ایران بگیرند، قیمت مواد اولیه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، چرا که تولیدکنندگان ناچار می‌شوند راه‌های غیرمستقیم را برای واردات مواد مورد نیاز خود انتخاب کنند که بر قیمت آن‌ها تاثیر خواهد داشت.

    وی افزود: در چنین شرایطی مسئولیت بخش حاکمیتی در زمینه توجه به تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق کالا بیشتر خواهد شد، چرا که دشواری واردات و افزایش قیمت مواد اولیه و ماشین آلات صنایع نساجی باعث می‌شود اهمیت جلوگیری از ورود کالا به صورت قاچاق افزایش پیدا کند، چرا که در این صورت رقابت تولیدکنندگان با این کالاها سخت‌تر خواهد شد.

    صادرات
    عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه درباره تاثیر احتمالی این تحریم‌ها بر صادرات محصولات بخش نساجی، تصریح کرد: با توجه به مشکلات بانکی در حال حاضر صادرات ایران در این بخش مبلغ خیلی زیادی نیست. اما اگر صادرات فرش ماشینی دچار مشکل شود تولیدکنندگان این بخش دچار مشکل خواهند شد.

    به گفته وی بیشترین صادرات بخش صنایع نساجی مربوط به فرش ماشینی است و صنایع فرش ماشینی به شدت وابسته به صادرات هستند. به‌ طوری‌که 60 تا 70 درصد صادرات بخش نساجی معادل سالانه حدود 500 میلیون دلار مربوط به فرش ماشینی است.

    نامی در پایان با بیان اینکه صادرات فرش ماشینی بیشتر به کشورهای همسایه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد که احتمالا تحریم‌های جدید مشکل جدی در بخش فرش ماشینی ایجاد نمی‌کند اما ممکن است کار را سخت‌تر کند.

    برچسب ها