عصر خودرو

آمادگی بورس کالا برای پوشش ریسک صنعت پتروشیمی

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران از آمادگی بورس کالا برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی کشور خبر داد.

آمادگی بورس کالا برای پوشش ریسک صنعت پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: بورس کالا آمادگی کامل را برای تامین مالی و پوشش ریسک صنعت پتروشیمی کشور دارد.

    وی با بیان این که در همین زمینه می توان برای عمده محصولات پایین دستی و بالا دستی پتروشیمی، بازار مالی تشکیل داد و آن محصولات را براساس اوراق بهادار معامله کرد، افزود: این اقدام، نیازمند تعامل و همکاری دوجانبه میان بورس و صنایع پتروشیمی است.

    سلطانی نژاد با بیان این که تامین مالی و پوشش ریسک نوسانات قیمت کالاها در آینده از نخستین ثمرات ایجاد و تقویت بازارهای مالی در بورس کالاست، تصریح کرد: زمانی می توانیم مدعی داشتن یک بازار مالی قوی باشیم که بتوانیم عمده کالاها را براساس اوراق بهادار، دادوستد کنیم؛ این موضوع از اهداف جدی شرکت بورس کالای ایران است.

    ضرورت تشکیل بازار مشتقه ارزی

    وی در ادامه به راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: این بازار می تواند مسیری قابل اتکا برای جذب سرمایه گذارن خارجی و پوشش ریسک فعالان اقتصادی داخلی در مقابل نوسانهای نرخ ارز باشد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان این که باید کمک کنیم که هرچه سریعتر این بازار که از نیازهای امروز اقتصاد کشور است، شکل بگیرد، یادآور شد: بورس کالا آماده است تا با برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان صنعت پتروشیمی، فرصتها و مزایای راه اندازی بازار مشتقه ارزی را در اقتصاد ایران تشریح کند.

    وی با بیان این که افت و خیزهای قیمت نفت که امروز زندگی همه مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داده، به واسطه بازارهای مالی قوی است که به طور عمده در بورسهای کالایی و یا بورسهای نفت از سوی بازیگران مالی دادوستد می شود، گفت: برای مثال حجم نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» که امروز به عنوان شاخصی برای قیمت گذاری نفت در بازارهای جهانی استفاده می شود، روزانه یک میلیون بشکه است، اما از طریق بازارهای مالی، کل دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد.

    لزوم تقویت بازارهای مالی در ایران

    سلطانی نژاد ادامه داد: اگر نگاهی به آمارها بیندازیم می بینیم که مجموع تولید جهانی نفت خام حدود ٨۰ میلیون بشکه در روز است، اما به موجب قراردادهای مالی که در بورسها بسته می شود، دو برابر این حجم در بازارهای مالی دادوستد می شود.

    وی گفت: امروزه بازارها از شکل سنتی خارج شده و به سمت بازارهای مالی حرکت کرده اند؛ همه کشورهایی که اکنون با عنوان مجامع پیشرفته از آنها یاد می شود، کشورهایی هستند که بازار مالی قوی دارند یعنی توانسته اند از طریق ابزارهای مالی از منابع مالی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران، بر لزوم تقویت بازارهای مالی در ایران تاکید کرد و افزود: به تازگی نقشه ای در شبکه های مجازی منتشر می شد که در این نقشه، اندازه کشورها براساس بزرگی بازارهای مالی آنها ترسیم شده بود، شاید جالب باشد که بدانیم در این نقشه کشورهایی همچون سنگاپور، تایوان و هنگ کنگ از کشوری مانند روسیه بزرگ تر بودند زیرا این کشورها به سمت توسعه بازارهای مالی و تاثیر گذاری بر بازارهای کل دنیا حرکت کرده اند.

    بورس از مرزها عبور کرده است

    سلطانی نژاد با بیان این که آن چیزی که امروز در بورس کالای ایران به عنوان معاملات سلف می شناسیم در بورس های کالایی دنیا به عنوان «فوروارد» شناخته می شود که در واقع این معاملات، نسل دوم دادوستد کالاها در بورس های کالایی هستند،ادامه داد: در واقع بورسها به این سمت حرکت کردند که پیش از تولید یک محصول و به پشتوانه یک گواهی، محصولات در بورسها فروخته شود و در موعد مشخص کالا به خریدار تحویل داده شود.

    وی افزود: به این ترتیب بورسها به سمت یک ساختار متشکل و استفاده از گواهی سپرده کالایی روی آوردند که کالاها در انبارها با نظارت بورس ها ذخیره و معادل محصولات، اوراق بهاداری به عنوان گواهی سپرده به خریداران داده شود؛ اتفاقی که امروز در بورس کالای ایران در حال رخ دادن است.

    مدیرعامل بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: امروزه بورس های کالایی به سمت قراردادهای آپشن(اختیار معامله) و فیوچرز (آینده) روی آورده اند و از این طریق توانسته اند با عبور از مرزها بر بازارهای کل دنیا تاثیر بگذارند.

    برچسب ها