عصر خودرو

کارشناسان پاسخ دادند:

چگونه می‌توان دلارهای خارجی را به بورس جذب کرد؟

عصر بازار- آیا ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه کشور، این بازار را در مسیر رشد قرار می‌دهد؟ آیا سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای کشور را دارند و نهایتا اینکه باید چه زمینه‌هایی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور فراهم شود؟

چگونه می‌توان دلارهای خارجی را به بورس جذب کرد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،  در حال حاضر خیلی‌ها انتظار دارند که با اجرایی شدن برجام فضای رکودی اقتصاد کشور خاتمه یابد و اوضاع به سمت رونق پیش رود.

    البته به نظر می‌رسد مسائل بی‌شماری وجود داشته‌اند که باعث به‌وجود آمدن رکود حاضر در اقتصاد کشور به ویژه بازار سرمایه شده‌اند اما بعضی از کارشناسان عقیده دارند که نبود بازیگران اصلی در بورس کشور باعث تشدید فضای رکود در این بازار شده؛ به این دلیل که این بازیگران اصلی بودند که وقتی بورس، وارد فاز رکودی شد، از این بازار خارج شدند. اما اکنون به نظر می‌رسد با لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، بسیاری از آنها در انتظار ایجاد شرایط مناسب برای ورود به بازار باشند، چون معتقدند با اجرایی شدن برجام راه‌های بسیاری برای خروج از این رکود پیش رو است و بدین وسیله می‌توان زمینه را برای آغاز دوران بهبود در بازارها فراهم کرد.

    ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند معضل نقدینگی را حل کند
    اما با اجرایی شدن برجام و به دنبال آن، برقراری روابط بین‌المللی انتظار می‌رود تا سرمایه‌گذاران خارجی به بازار ایران ورود پیدا کنند و خواهان سرمایه‌گذاری در بورس ایران باشند. در این زمینه بعضی از کارشناسان معتقدند اگرچه ورود منابع و سرمایه‌گذاران خارجی به کشور می‌تواند زمینه رشد را مهیا سازد اما این تنها در شرایطی است که بعضی از پیش‌زمینه‌ها در خصوص ورود آنها صورت گیرد. زیرا باید اعتماد این سرمایه‌گذاران برای ورود در بازار کشور، جلب شود تا آنها سرمایه‌های خود را به کشور بیاورند.

    این عده از کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاران بدون آگاهی از مسیر کامل سرمایه‌گذاری در بازار ایران، در این مسیر قدم نمی‌گذارند و ممکن است که نبود برخی از پیش‌نیازها که برای ورود آنها لازم است، حضور آنها برای سرمایه‌گذاری در بازار کشور را با تاخیر مواجه کند.

    از نظر این کارشناسان دلایلی همچون نوسانات نرخ ارز و نبود ابزار پوشش ریسک از دلایلی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران خارجی، اطمینان لازم برای ورود به بازارسرمایه کشور را نداشته باشند. اما آیا ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه کشور، این بازار را در مسیر رشد قرار می‌دهد؟ آیا سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای کشور را دارند؟ و در آخر اینکه باید چه زمینه‌هایی برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور فراهم شود؟ اینها سوالاتی است که بعضی از کارشناسان بازار سرمایه در این گزارش به اقتصادنیوز پاسخ داده‌اند.

    ورود سرمایه‌گذاران خارجی زمان‌‌بر است
    فرزام ابوعلی در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال لغو تحریم‌ها در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاران خارجی بخواهند در بازار سرمایه کشور ورود پیدا کنند و ورود آنها صورت گیرد، طبیعتا بورس کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا با ورود آنها در این بازار نقدینگی به بازار تزریق می‌شود. حال حتی اگر میزان این نقدینگی اندک هم باشد باز می‌توان شاهد آثار آن در بورس کشور شد. زیرا حجم ارزش جا گرفته شده در بورس کشور رقم آنچنان بالایی نیست.

    مدیرعامل کارگزاری کارآمد ادامه داد: اما به‌نظرم حضور سرمایه‌گذار خارجی در بازار کشور نیازمند یک‌سری مقدمات است که تا آنها اجرایی نشوند، تاثیرات خود بر بازار را به سرعت نشان نمی‌دهد.

    او معتقد است: ورود سرمایه خارجی به کشور نیازمند این است که بعد از اجرایی شدن برجام، بازار تا حدودی پا بگیرد، همچنین بازار مشتقه ارز راه‌‌اندازی شود که تا این مسائل صورت گیرد؛ به زمان نیاز است.

    ابوعلی گفت: همچنین وجود عواملی از قبیل قوانین و آیین‌نامه‌های دولت، بخشنامه‌های مالیاتی و... باعث کند شدن ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور می‌شود که به نظرم یک مقدار خوش‌بینانه است که در حال حاضر به ورود آنها امید داشته باشیم.

    بازار سرمایه ایران جذابیت‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران دارد
    علی اسلامی‌بیدگلی نیز، در خصوص ورود سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصادنیوز گفت: بازار سرمایه کشور به چند دلیل جذابیت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد؛ یکی از این دلایل، تنوع قابل توجه صنایع و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است .

    این کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ بورس ایران از نظر تنوع شرکت و صنعت پذیرفته‌شده، جزیی از بورس‌های قابل بررسی در کشورهای منطقه محسوب می‌شود و بنابراین به دلیل وجود منابع باارزش و منحصر به‌فرد در برخی از صنایع نظیر صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی یا شرکت‌‌های معدنی و شرکت‌های در زنجیره‌ معدن کشور، جذابیت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد.

    او افزود:‌  از آنجا که یکی از معیارهای اصلی تصمیم‌گیری برای یک بازار و یک شرکت محاسبه تفاوت ارزش ذاتی و ارزش بازاری بنگاه‌هاست، این می‌تواند یکی دیگر از شاخص‌های اصلی بازار سرمایه باشد که بتواند سرمایه‌گذار خارجی را به خودش جذب کند.

    پیش‌نیازهای ورود سرمایه‌گذاران خارجی
    اما اسلامی‌بیدگلی نیز، در خصوص ورود این سرمایه‌ها به کشور معتقد است: برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور باید بعضی از زمینه‌ها فراهم شود تا تا فرآیند حضور آنها در بازارهای کشور کوتاه شود.

    او به اقتصادنیوز گفت:‌باید بتوان پیش‌بینی با ثباتی از برابری نرخ ارز کشور در مقابل ارزهای خارجی داشت که در نهایت این ثبات می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بازارهای کشور کمک کند، زیرا زمانی‌که سرمایه‌گذار خارجی منابعش را در کشور تبدیل به ریال و سهامی را خریداری کند و بعد از آن انتظار یک بازده مثلاً 30 درصدی را داشته باشد، بدیهی است که در چنین شرایطی اگر سرمایه‌گذار یک ریسک ناشی از  تغییر نرخ ارز 200 درصد در محاسباتش تخمین بزند ممکن است که در خصوص سیاست سرمایه‌گذاری‌اش در کشور بازنگری کند. بنابراین باید بتوان در این شرایط، یک فضای مطمئن جهت برابری نرخ ارز در کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های آینده ایجاد کنیم.
      
    این کارشناس بازار سهام معتقد است: اما به هرحال با توجه به نعمت‌ها وجاذبه‌های بسیاری که کشور دارد با انجام این فرآیند می‌توان شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی به طور مستقیم در کشور شد.

    برچسب ها