عصر خودرو

معاون وزیر صنعت:

نقش صنایع کوچک در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال افزایش می‌یابد

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: این سازمان به‌دنبال توسعه صنایع کوچک است تا نقشی را که از نظر ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور ایفا می‌کنند، بیشتر شود.

نقش صنایع کوچک در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، محسن صالح‌نیا روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور در فولاد مبارکه اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: برای تحقق این هدف، توسعه صنایع کوچک در قاعده استقرار در شهرک‌های صنعتی با بومی‌سازی الگوهای کشورهای در حال توسعه استمرار می‌یابد.

    معاون وزیر صنعت، یکی از هفت محور توسعه مورد نظر این وزارتخانه را رونق ساخت داخل و بکارگیری توانمندی‌ها در اجرای طرح‌ها و تامین کالا عنوان و خاطرنشان کرد: نمونه عینی آن را در بیشتر واحدهای تولیدی کوچک و متوسط می‌بینیم.

    وی با اشاره به وجود 450 شهرک و 400 ناحیه صنعتی در کشور اظهار داشت: 45 هزار واحد تولیدی در این شهرک‌ها و ناحیه‌ها مستقرند که 96 درصد از آنها را صنایع کوچک، 3 درصد صنایع متوسط و یک درصد را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند.

    صالح‌نیا اضافه کرد: 37 هزار واحد صنعتی نیز برای استقرار در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی و اجرای طرح‌های تولیدی خود درخواست داده‌اند که در مرحله ایجاد زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات و ساخت‌وساز هستند.

    وی با اشاره به خدمات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: توسعه فناوری، ایجاد و توسعه خوشه‌های صنعتی و کنسرسیوم‌های(انجمن) صادراتی، برگزاری دوره‌های آموزشی و بازاریابی از جمله خدماتی است که به واحدهای صنعتی مستقر ارائه می‌شود.

    معاون وزیر صنعت با بیان اینکه برخی از دوره‌های آموزشی به‌صورت مشترک با کشورهای دیگر از جمله آلمان و کره جنوبی برگزار می‌شود، اظهار داشت: 14 فن بازار منطقه‌ای در کشور داریم که نیازمندی‌های فناوری واحدهای صنعتی را از طریق برقراری ارتباط با بخش‌هایی که آنها را ارائه می‌کنند، پوشش می‌دهد.

    وی، حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط برای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و معرفی محصولات آنها در زنجیره تامین شرکت‌های بزرگ را از دیگر حمایت‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برشمرد.

    معاون وزیر صنعت در باره زمین‌های رهاشده در شهرک‌های صنعتی توضیح داد: این زمین‌ها 2 دسته هستند که یکی از آنها که درصد بیشتری را شامل می‌شود مربوط به متقاضیان و سرمایه‌گذارانی است که زمینی را بر اساس طرح فنی و تولیدی مناسب، ابتیاع و شروع به ایجاد زیرساخت در آن کردند اما به‌دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های 2 سال اخیر با چالش‌هایی مانند تامین مالی یا ماشین‌آلات مواجه شدند.

    صالح‌نیا اضافه کرد: در حال مذاکره با این واحدها هستیم و تلاش می‌کنیم تا با حل شدن مشکلاتشان، طرح تولیدی آنها اجرا شود.

    وی دسته دوم را مربوط به کسانی دانست که از اهلیت لازم برخوردار نبودند یا علاقه‌مندی لازم را نداشتند.

    صالح‌نیا ادامه داد: رسیدگی به این موارد را به مرور در دستور کار قرار دادیم تا تعیین تکلیف و به کسانی که اهلیت لازم دارند، واگذار شود.

    وی خاطرنشان کرد: این مشکل در شهرک‌های صنعتی تقاضا محور به‌ویژه در مناطق و شهرهای بزرگ، کمتر است.

    معاون وزیر صنعت با اشاره به گردهمایی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کشور در فولاد مبارکه گفت: 30 مدیر استانی شرکت شهرک‌های صنعتی در این رویداد حضور دارند تا به هم‌اندیشی در چند محور از جمله رونق تولید و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استقرار صنایع، نحوه ابتیاع زمین، مسائل حقوقی و توسعه زیرساخت‌ها در تعامل با دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت نفت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دیوان محاسبات بپردازند.

    وی، نقش مجتمع فولاد مبارکه در توسعه زیرساخت‌های کشور را بی‌بدیل خواند و اضافه کرد: این واحد می‌تواند به استمرار تولید واحدهای کوچک و متوسطی که در زنجیره تامین آنها فعالیت می‌کنند، کمک کند.

    در نخستین روز گردهمایی 2 روزه تخصصی مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی و مدیران سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شرکت‌کنندگان، نظرات و مشکلات خود را بیان کردند.

    حدود 820 شهرک و ناحیه صنعتی با استقرار حدود 45 هزار واحد تولیدی در کشور فعال است.

    استان اصفهان با  70 شهرک و ناحیه صنعتی در 12 هزار هکتار و 120 هزار نفر اشتغال از نظر تعداد و اراضی مقام نخست را در کشور دارد.

    برچسب ها