عصر خودرو

با برداشته شدن تحریمهای کانادا

راه فروش هواپیماهای بمباردیه به ایران هموار شد

عصر بازار- کانادا برای نخستین بار از زمان اجرای برجام، تایید کرد قصد دارد تحریم‌هایش علیه تهران را لغو کند و اعلام کرد اگر ایرباس اجازه یافته به ایران هواپیما بفروشد پس شرکت بمباردیه هم باید امکان صادرات به ایران را داشته باشد.

راه فروش هواپیماهای بمباردیه به ایران هموار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، استفان دیون، وزیر خارجه کانادا، روز سه شنبه پس از نشست پارلمان به خبرنگاران گفت: لغو این تحریم‌ها به شرکت‌های کانادایی اجازه می‌دهد تا مانند همتایان اروپایی و آمریکایی خود در بازار ایران حضور داشته باشند. وی در بخشی از اظهاراتش عنوان کرد: اگر ایرباس می‌تواند هواپیما بفروشد چرا بمباردیه نتواند چنین کاری انجام دهد؟

    بر اساس گزارش رویترز، دیون در برابر این پرسش که آیا بمباردیه بمحض برداشته شدن تحریمها می‌تواند به ایران صادرات داشته باشد، پاسخ داد: مطمئنا می‌تواند تجارت قانونی داشته باشد.

    وزیر خارجه کانادا اظهار کرد: عدم تمایل برای برداشتن تحریمهای ایران از سوی محافظه کاران کانادا به ایرباس کمک کرده است؛ نه بمباردیه.

    بر اساس این گزارش، آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها بخشی از محدودیتهای اقتصادی علیه ایران را لغو کرده اند. در حالیکه آمریکا و اروپا تحریمهایشان علیه صنعت هسته ای ایران را برداشته اند اما کانادا چنین اقدامی نکرده و تحریمهای کانادایی که تجارت مربوط به فعالیت هسته ای را ممنوع می‌کند به قوت خود باقی مانده است. همچنین تجارت در صنایع مختلف شامل نفت و گاز، حمل و نقل و ارتباطات ایران برای شرکتهای کانادایی ممنوع مانده است.

    دیون گفت: هر گونه رفع تحریمها با احتیاط و مطابق با اقدامات متحدانمان انجام خواهد شد تا مطمئن شویم مانع از هر گونه فعالیت نظامی و هسته ای می‌شویم.

    سخنگوی بمباردیه اظهارات وزیر امورخارجه کانادا را گام مثبتی تعبیر و اظهار کرد: این شرکت همچنان تحریمهای کانادایی را رعایت می‌کند.

    وی در ادامه با بیان اینکه بمباردیه اوضاع را تحت نظر دارد، اظهار کرد هنوز هیچ خبری رسما به ما ابلاغ نشده است.

    سخنگوی بمباردیه همچنین اظهار کرد تحریمها مانع از مذاکرات بمباردیه با ایران درباره نیازهای هواپیمایی این شرکت نشده است.

    مونترل سومین قطب هوافضای بزرگ جهان از نظر اشتغال پس از تولوز فرانسه و سیاتل آمریکا است.

    سوزان بنوآ، رییس گروه آنرو مونترال که نماینده بخش هوافضای مونترال است اظهار کرد: اگر تحریمها برداشته شوند، خبر فوق العاده ای برای صنعت خواهد بود. در حال حاضر رقابت منصفانه ای با ایرباس نداریم زیرا ایرباس می‌تواند به ایران فروش داشته باشد.

    ایران هفته جاری از تمایلش برای خرید 160 هواپیمای مسافربری اروپایی از ایرباس خبر داد. اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه ای با رویترز اظهار کرده است: ایران پیش از این برای خرید هشت فروند هواپیمای سوپرجامبو ای 380 ایرباس توافق کرده بود که از سال 2019 به بعد تحویل داده خواهند شد. همچنین ایران قصد دارد 16 فروند ای 350 که جدیدترین هواپیمای دوربرد اروپاست را خریداری کند.

    یک مقام دیگر اظهار کرده مذاکرات خرید هواپیما شامل 45 فروند هواپیمای کوتاه برد ای 320 و 40 فروند هواپیمای پهن پیکر ای 330 است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها