عصر خودرو

گزارش میس از بازگشت نفت ایران به بازار نفت

تماس‌های ایران برای یافتن مشتریان جدید

عصر بازار- بازگشت زودتر از انتظار ایران به بازارهای نفتی در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها درباره رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در حال تنزل هستند. نتیجه این است که بازار نزولی کنونی به سمت قطبی شدن پیش می‌رود. آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند، سال ۲۰۱۶ سومین سال متوالی خواهد بود که روزانه یک میلیون بشکه نفت مازاد در بازار وجود دارد.

تماس‌های ایران برای یافتن مشتریان جدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نشریه میس در گزارشی نوشت: اگرچه قیمت‌های نفت برنت و نفت سبک آمریکا در روزهای اخیر به بالای 30 دلار در هر بشکه بازگشته، اما قیمت‌ها اوایل هفته گذشته با کاهش به پایین‌ترین سطح 12 سال گذشته در حدود 27 دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

    پس از لغو بخش عمده‌ای از تحریمها علیه ایران در 16 ژانویه، ناظران بازار برآوردهای خود درباره مقدار و سرعت افزایش تولید و صادرات نفت ایران را بالا برده‌اند.

    نشریه میس برآورد می‌کند که ایران در ماه دسامبر روزانه دو میلیون و 890 هزار بشکه نفت تولید کرده است که نسبت به متوسط سال 2014 و 2015 تغییر چندانی نکرده اما روزانه 700 هزار بشکه کمتر از متوسط تولید روزانه سه میلیون و 600 هزار بشکه‌ای ایران در سال 2011 است.

    صادرات نفت ایران سال گذشته در محدوده روزانه یک تا یک میلیون و 300 هزار بشکه باقی ماند و در ماه‌های اخیر به قعر این محدوده تنزل کرد.

    صادرات نفت ایران در سال 2015 با احتساب میعانات گازی روزانه حدود دو و نیم میلیون بشکه بود که نشان می‌دهد هنوز فضای زیادی تا حداکثر پتانسیل صادرات نفت ایران باقی مانده است. اگرچه هرگونه افزایش به نظر نمی‌رسد که در صادرات نفت ایران شروع شده باشد اما ایران در حال برقراری تماس با مشتریان دوره‌ای سابق خود در اروپا و آسیا در هفته‌های اخیر بوده تا برای افزایش فوری صادرات نفت خود خریدار پیدا کند.

    لغو تحریم‌ها علیه ایران برای بازارهای نفتی چندان غیرمعمول و نامشخص نبود اما سرعت و تکمیل آنها در راس انتظارات قبلی قرار داشته و باعث شده بازارهای نفتی در هفته‌های اول سال 2016 روند نزولی شدیدی داشته باشد.

    آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت که 19 ژانویه منتشر شد احتمال کاهش بیشتر در قیمت نفت پس از شروع ناامیدکننده در سال 2016 را مطرح کرد.

    افزایش تولید نفت ایران به معنای این است که بازار نفت در سال 2016 با چشم‌انداز سومین سال متوالی بالاتر بودن یک میلیون بشکه‌ای عرضه نسبت به تقاضا روبرو است که به یک فشار عظیم روی توان سیستم نفتی برای جذب کارآمد این مازاد عرضه منجر خواهد شد.

    به نظر می‌رسد آژانس بین‌المللی انرژی در ماه نوامبر هنوز احتمال افزایش صادرات نفت ایران را در محاسبات پایه‌ای خود لحاظ نکرده بود. این سازمان در حال حاضر مازاد عرضه روزانه 300 هزار بشکه‌ای نفت ایران را تا پایان ماه مارس و افزایش روزانه 600 هزار بشکه‌ای عرضه نفت ایران را تا پایان ماه ژوئن در محاسباتش لحاظ کرده است.

    بنابراین اگرچه این آژانس کاهش روزانه 600 هزار بشکه‌ای عرضه نفت کشورهای خارج از اوپک را در سال 2016 پیش‌بینی می‌کند این مقدار کاهش به شکل اجتناب‌ناپذیری با افزایش تولید نفت ایران خنثی خواهد شد.

    یک فرضیه مبنی بر اینکه دیگر اعضای اوپک در مواجهه با افزایش روزانه 600 هزار بشکه‌ای ایران تا اواسط امسال تولید خود را ثابت نگه خواهند داشت باعث شده که آژانس بین‌المللی انرژی به طور ضمنی اعلام کند که بازارهای جهانی پس از پایان 2016 نیز تحت فشار باقی خواهند ماند.

    افزایش تنش در خلیج فارس بین عربستان و دیگر کشورهای عربی این منطقه در یک سو و ایران در سوی دیگر به احتمال زیاد به عرضه بیشتر نفت در بازار منجر خواهد شد.

    با توجه به اینکه عربستان در سال 2015 به بالاترین سطح تولید خود رسید، این کشور و متحدانش احتمال کمی دارد که تولید خود را برای باز کردن فضای حضور ایران در بازار کاهش دهند.

    آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: اگر اوضاع تغییر نکند بازار نفت در مازاد عرضه غرق خواهد شد.

    این آژانس می‌افزاید: آیا قیمت‌ها ممکن است پایین‌تر بیاید؟ پاسخ این سوال مثبت است و قیمت‌ها ممکن است بیش از این کاهش یابد.

    معمولا کاهش قیمت نفت دستکم رشد اقتصاد جهانی و در نتیجه تقاضای نفت را تقویت خواهد کرد و به ایجاد تعادل در بازار منجر می‌شود. اما اگرچه تقاضای جهانی نفت سال گذشته روزانه یک میلیون و 210 هزار بشکه افزایش یافت، افزایش مشکلات اقتصادی به معنای این است که تکرار تقاضای سال گذشته در سال جاری بعید به نظر می‌رسد.

    آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد تقاضای نفت چین که مدت‌ها موتور رشد تقاضای جهانی نفت بوده در سال 2016 افزایش پیدا کند. اما این افزایش تنها 350 هزار بشکه در روز خواهد بود که پایین‌تر از تقاضای 560 هزار بشکه‌ای این کشور در سال 2015 است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها