عصر خودرو

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات خبر داد؛

ایتالیا پول خرید ایرباس‌های ایران را تضمین کرد

پرداخت اقساط ۲۰ ساله

عصر بازار- مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات شرایط استفاده بدهکاران بزرگ بانکی از خدمات این صندوق را تشریح و اعلام کرد که بیمه "ساچه" ایتالیا، پول خرید ایرباس‌های ایران را پرداخت کرده و ایران ۱۵ تا ۲۰ ساله اقساط آن را خواهد پرداخت.

ایتالیا پول خرید ایرباس‌های ایران را تضمین کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سیدکمال سیدعلی امروز - سه‌شنبه - در نشستی خبری با بیان اینکه فرصت‌های جدید ناشی از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها زمینه مناسبی برای اوج‌گیری مجدد صادرات غیرنفتی فراهم کرده است، گفت: در بسته جدید حق بیمه‌ها نرخ پوشش کل گردش صادراتی تا 80 درصد کاهش یافت.

    وی گفت: دولت و مجلس با حمایت ویژه و تقویت صندوق ضمانت صادرات ایران شرایط تسهیل و پشتیبانی مالی و بیمه‌ای از صادرات را فراهم کرده و دولت طی پنج ماه اخیر، سه مصوبه ویژه برای صندوق به تصویب رسانده است.

    افزایش ریسک‌پذیری ضمانت صادرات به بیش از 5 میلیارد دلار

    او اظهار کرد: با افزایش 200 میلیون دلاری سرمایه، ظرفیت ریسک‌پذیری صندوق به بیش از پنج میلیارد دلار افزایش یافت و در حال حاضر حدود دو میلیارد دلار از صادرات کشور در سبد تعهدات صندوق قرار دارد.

    سید علی افزود: افزایش سرمایه به میزان 200 میلیون دلار، کاهش حق بیمه و کارمزدهای صندوق و مصوبه حمایت 200 میلیون دلاری برای حمایت از پیمانکاران ایرانی فعال در عراق سه مصوبه ویژه برای صندوق است که این امر نشان توجه خاص دولت به ابزارهای حمایت بیمه‌ای از صادرات است.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه نرخ‌های پوشش عراق و افغانستان به یک درصد در سال و نیم درصد در شش ماه کاهش یافت، افزود: این نرخ‌های یارانه‌ای در حالی است که تقریبا تمامی موسسات همتای صندوق این کشورها را از شمول پوشش خارج ساخته‌اند؛ بنابراین صندوق ضمانت صادرات ایران در بازارهایی صادرکنندگان ایرانی را حمایت می‌کند که سایر کشورها جرأت ورود به آن را ندارند.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در ادامه بیان کرد: از 200 میلیون دلار تخصیص برای عراق، بیش از 100 میلیون دلار آن به پیمانکاران ایرانی با تضمین صندوق پرداخت شده یا در حال پرداخت است.

    وی با بیان اینکه تنوع محصولات نیز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ظرف هفته گذشته مصوبه مجمع عمومی صندوق برای صدور مستقیم ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز پیمانکاران توسط صندوق اخذ شده است.

    سیدعلی همچنین اظهار کرد: رفع تحریم‌ها حدود 20 تا 25 درصد از قیمت تمام شده کالاهای وارداتی خواهد کاست و این موضوع منجر به کاهش تورم داخلی می‌شود که دلایل این کاهش مربوط به کاهش حدود هشت درصد هزینه انتقال ارز، کاهش ریسک کشور و فراهم شدن امکان خرید اعتباری است.

    وی گفت: ظرف ماه‌های پیش‌رو کاهش تورم و به دنبال آن امکان یکسان‌سازی نرخ ارز را شاهد خواهیم بود؛ بنابراین نگرانی‌ای از نوسانات نرخ ارزی کاسته خواهد شد، اگرچه در برنامه ششم ابزارهایی برای پوشش نوسانات ارز از طریق بازار مشتقات ارزی تعبیه خواهد شد.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صندوق طی چهار ماهه اخیر با بیش از ده‌ها موسسه اعتبار صادراتی نشست داشته و ظرف ماه آتی با موسسات اعتبار صادراتی انگلستان، ژاپن و هند نیز تفاهم‌نامه امضا خواهد کرد.

    سیدعلی در عین حال بیان کرد: حضور فعال در اتحادیه‌های بین‌المللی از جمله اتحادیه برن فرصت داده تا از موضع ایران دفاع کنیم و امیدواریم ظرف این هفته ریسک کشور یک یا دو درجه کاهش یابد، چون گروه ریسک ایران پیش از تحریم‌ها در گروه چهار یعنی ریسک متوسط قرار داشت که با شدت گرفتن تحریم‌ها به گروه هفت یعنی بسیار پرریسک تنزل یافت.

    وی افزود: تراز تجاری مثبت (حدود دو میلیارد دلار) بدون نفت در سال جاری از نقاط مثبت اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند ادامه پیدا کند و امیدواریم سال آینده شاهد صادرات بیشتری باشیم.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین گفت: مدیریت نوسانات ارز توسط بانک مرکزی از پیامدهای خوب صادرات غیرنفتی است و به نظر می‌رسد واردات بخش خصوصی در آینده نزدیک با ارز حاصل از صادرات صورت پذیرد و در حال حاضر بیش از 60 درصد از واردات از ارز حاصل از صادرات انجام می‌شود.

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: ما می‌توانیم تا 30 درصد بودجه ناخالص داخلی کشور را فاینانس کنیم یعنی توان جذب ما تا 200 میلیارد دلار است که در این راستا پروژه‌های کشور نیز فعال می‌شود.

    وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به جزئیاتی از خرید هواپیماهای ایرباس گفت: «ساچه» پول ایرباس‌های ایران را پرداخت کرده و ایران 15 تا 20 ساله اقساط آن را خواهد پرداخت.

    شرایط استفاده بدهکاران بزرگ بانکی از خدمات صندوق ضمانت صادرات

    مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در بخشی از سخنان خود گفت: چنانچه برخی افراد که بدهکاران بزرگ سیستم بانکی به شمار می روند، بدهی خود را به صندوق ضمانت صادرات ایران پرداخت کرده و به لحاظ فعالیت اقتصادی منعی از سوی دولت نداشته باشند، این صندوق آماده خدمات رسانی به آنها است.

    سیدعلی توضیح داد: به عنوان مثال اگر شهرام جزایری مجدد به صندوق ضمانت صادرات ایران برای دریافت خدمات مراجعه کند، آن را اعتبارسنجی می‌کنیم و اگر منعی برای صادرات نداشته و کارت بازرگانی هم دریافت کرده باشد، منوط به نداشتن بدهی قبلی یا تسویه آن می تواند مجدد از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران بهره مند شود.

    وی در عین حال تاکید کرد: محروم کردن افراد از فعالیت اقتصادی و دریافت خدمات عمومی منوط به حکم دادگاه است و ما نمی توانیم بی دلیل فردی را از دریافت خدمات بی‌نصیب کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها