عصر خودرو

هجدهمین همایش ۱۰۰ شرکت برتر ایران (۳۳)

حضور شرکتهای برتر در توسعه اقتصادی کشور مهم است

عصر بازار- مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اهمیت حضور شرکتهای برتر در توسعه و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور افزود: امروز برای حضور در بازار داخل و جهان باید شایستگی خود را به اثبات برسانیم و تلاش برای ارتقای جایگاه بنگاههای اقتصادی باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.

حضور شرکتهای برتر در توسعه اقتصادی کشور مهم است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴:۰۰

    به گزارش شاتا « محمد علی محمدی» در هجدهمین همایش رتبه بندی 100 شرکت برتر ایران (IMI-100 ) که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد با تاکید بر اینکه بنگاههای اقتصادی جامعه لوکوموتیو اقتصاد جامعه هستند و زنجیر  از فعالیتها را به دنبال دارند تصریح کرد: در این بین نقش بنگاههای کوچک و متوسط بسیار پر رنگ است .

    محمدی با اشاره به اینکه 100 شرکت برتر انتخابی از میان 500 شرکت برتر کشور انتخاب شده اند افزود:ملاک ما برای نتخاب شرکت‌های برتر براساس  28 شاخص بوده که شاخص  فروش  مبنای اصلی و مهم آن را تشکیل می دهد.
    وی، شفاف‌سازی فضای کسب و کار و اقتصاد کشور، میزان تأثیر سهم بنگاه‌های تولیدی در اقتصاد ملی، آرایش بنگاه‌های تولیدی در نظام اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی بین بنگاه‌های تولیدی و توسعه رقابت بین بنگاه‌های بزرگ برای اثبات شایستگی آنان را  از جمله اهداف  این همایش ذکر کرد که طی سالهای متوالی دنبال می شود.
    به گفته محمدی ؛‌این تعداد شرکت براساس بیشترین میزان فروش ارزشیابی شده اند  که  باید از فروش 20 میلیارد تومان به بالا برخوردار باشند.
    وی یادآور شد: حدود85 درصد فروش برای 100 شرکت اول بوده و 15 درصد مابقی نیز به 400 شرکت مابقی اختصاص دارند ضمن اینکه سهم این گروهها به سهم اشتغال آنها نیز نزدیک است به طوری که 71.3 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده اند و همچنین این شرکتها 84.4 درصد موضوع صادرات را از آن خود کرده‌اند.
    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه ، رتبه بندی ذینفعان بنگاههای اقتصادی را حائز اهمیت خواند و گفت: علاوه بر اینکه امکان مقایسه شرکتهای مختلف را فراهم می آورد ،‌کمک به توسعه برندهای ملی و بین المللی و هدف گذاری برای رسیدن به رشد پایدار براساس رتبه بندی را میسر می کند.
    وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال 91 نرخ رشد فروش اسمی 500 شرکت 32 درصد رشد فروش  داشته است افزود: اگر نرخ تورم را 30.5 در صد در نظر بگیریم نرخ رشد واقعی 1.6 درصد می باشد که این رقم  در سال 92  ، رشد 47.5 درصدی فروش را  با نرخ تورم 34.7درصد و نرخ رشد واقعی 12.8 درصد رقم زده  و در سال 93 با 19.10 درصد رشد فروش با نرخ تورم 15.5 درصد و نرخ رشد واقعی 3.5 درصد همراه بوده است.
    به گفته محمدی ؛‌ کل صادرات غیرنفتی در سال 93 بالغ بر 50 میلیارد دلار بوده که صادرات 500 شرکت در این سال بالغ بر 30 میلیارد دلار بوده است.
    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار و ارقام در خصوص جایگاه شرکتهای برتر در کشورهای مختلف اظهار کرد:  هر اندازه سازمانهای بزرگ در کشور وجود داشته باشد به همان اندازه می توان سهم بیشتری را در اقتصاد از آن خود کنیم.

    وی افزود:آمارها و جداول تهیه شده این سازمان می‌تواند برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور دستیابی به اطلاعات صنعتی و شناسایی اولویت‌ها سودمند بوده و همچنین پژوهشگران اقتصادی و اجتماعی، مدرسان و اساتید دانشگاه‌ها و در یک جمله برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور می توانند از این اطلاعات بهره مند شوند.
    همچنین دراین همایش «مجید درویش »، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر نیز از میان 29 گروه صنعتی به پنج گروه اول اشاره کرد و گفت: بانک‌ها و موسسات اعتباری، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، وسایل نقلیه و قطعات خودرو و فلزات اساسی تقسیم  می‌شود که سهم آنها از فروش به ترتیب برای بانک‌ها و موسسات اعتباری 26 درصد، گروه‌فرآورده‌های نفتی 16 درصد، پتروشیمی 12 درصد، فلزات اساسی 5 درصد، وسایل نقلیه و قطعات خودرو 5 درصد است.
    وی گفت : نتایج رتبه‌بندی سال 94 که نمایانگر قدرتمندی گروه‌های صنعتی در رشته‌های کسب و کار و اقتصاد کشور هستند برای سیاست‌گذاران اقتصادی و دستگاه‌های حاکمیتی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.
    درویش اضافه کرد: 500 شرکت برتر انتخاب شده از حیث شاخص صادرات و ارزآوری سه گروه اول شامل: پتروشیمی 48 درصد، گروه فرآورده‌های نفتی 12 درصد و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی 10 درصد سهم را اذعان خود کرده‌اند.
    وی در ادامه گزارش جامعی از نحوه چگونگی، انتخاب و جایگاه  شرکتهای برتر در کشور و دنیا ارائه کرد.
    گفتنی است: دراین مراسم اسامی یک‌صد شرکت برتر ایران اعلام و از مدیران تعدادی از شرکت‌های برگزیده تقدیر شد.

    برچسب ها