عصر خودرو

خوشامدگویی بورس به «گاوها»

شاخص کل فقط یک پله تا ۷۱ هزار واحدی

عصر بازار- بازار سهام امروز شاهد ورود معامله‌گران ریسک‌پذیر برای خرید سهام به هر قیمتی بود. بازاری که به نظر می‌رسید اکنون زمان مناسبی برای تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا در آن فراهم شده است.

شاخص کل فقط یک پله تا ۷۱ هزار واحدی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از  فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 6 بهمن ماه 94 با افزایش 2142 واحدی به رقم 70 هزار و 999 واحد ایستاد.

    شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 296 واحدی عدد 11 هزار و 408 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با رشد 2374 واحدی به رقم 79 هزار و 396 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با رشد 1623 واحدی عدد 49 هزار و 422 واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 3971 واحد رشد به رقم 156 هزار و 860 واحد دست یافت.

    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با 18 واحد رشد عدد 761 واحد را به نمایش گذاشته است.

    بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 302 واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 191 واحد و گروه مپنا با 98 واحد افزایش،‌بالاترین تأثیر مثبت را در براورد شاخص کل بورس تهران به نام خود ثبت کردند.

    در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی شیراز با 4 واحد، البرز دارو و تهران شیمی به ترتیب هر یک به میزان 3 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    بر اساس این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در رکوردی جالب توجه پس از گذشت دو سال از آغاز رکورد فرسایشی در بورس امروز از 460 میلیارد تومان عبور کرد.

    این رقم حاصل دست به دست شدن 2 میلیارد و 256 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 120 هزار و 141 نوبت داد و ستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ ایران شهد، حق تقدم خرید سهام ایران خودرو، قند نقش جهان، سیمان اصفهان، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، گلوکوزان با ما معادن بافق، فولاد خوزستان، بانک پارسیان، سایپا، اوراق مشارکت بین‌المللی توسعه ساختمان و قراردادهای آتی سهام بانک پارسیان بازگشایی شدند.

    امروز همچنین آگهی عرضه اولیه سهام سرمایه‌گذاری سبحان در روز آینده به بازار اعلام شد.

    بر اساس این گزارش، امروز همسو با تقویت حجم و ارزش معاملات سهام 10 میلیون سهم به ارزش بیش از 2.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به کل شرکت‌های درون گروهی جابه‌جا شد. در نماد بهمن دیزل نیز امروز بیش از 4 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

    آمار پایین معاملات کد به کد و بلوکی حقوقی‌های بزرگ در بازار امروز حاکی از ورود سهامداران ریسک‌پذیری بود که به دنبال خرید سهام ارزان و برخوردار از پتانسیل رشد به تکاپو افتاده بودند. امروز شاخص‌های بورس تهران به احترام ورود «گاو‌ها» یک دست سبزپوش ایستادند.

    عمده دلیل نوسان بورس تهران و تکاپو برای پس گرفتن رکوردهای از دست رفته در اقتصاد فرورفته در رکود فعلی می‌تواند تنها یک چیز باشد. «کاهش نرخ سود بانکی و توقف طرح‌های جذب سپرده با سودهای 24 درصدی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری» این موضوع اکنون باعث شده تا به خوبی اثر کاهش نرخ سود بانکی بر روی بورس و به گردش درآمدن منابع حبس شده در صندوق‌های بانک‌ها در تالار شیشه‌ای احساس شود.

    بر اساس این گزارش، آنچه که در این میان می‌بایست برای متولیان بازار سرمایه به عنوان زنگ خطر و یا حتی درس گرفتن از گذشته‌های نه چندان دور در دستور کار قرار گیرد تعدیل انگیزه‌های صف‌محوری و هیجانی خریداران اغلب حقیقی و سوق دادن آنها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی است.

    از سویی دیگر با توجه به تلاش اغلب شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران و از سویی فقر عمقی بازار از سهام شناور به نظر می‌رسد اکنون بهترین فرصت برای تغییر دامنه نوسان قیمت و حجم مبنا فرا رسیده است.

    بنابر این گزارش، انتظار از آثار مثبت حاصل از سرگیری مراودات بانکی و مالی ایران با غرب و نیز تأثیر سفر رئیس‌جمهور به اروپا اکنون به یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر تحلیل‌های بازار سرمایه تبدیل شده است.

    بر اساس این گزارش، امروز در میانه بازار امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت سایپم ایتالیا با گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به منظور اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پالایشگاه شیراز و تبریز مورد توجه بازار قرار گرفت.

    در عین حال با وجود گزارش‌های شفاف‌سازی در گروه خودرو امروز بازار سهام همچنان شاهد شکل‌گیری صف خرید‌های میلیونی بود. در این گروه سایپا در حالی خود را مشمول اصل 141 قانون تجارت دانسته و از برنامه‌های آتی خود خبر داده که امروز این سهم با صف خرید پایدار 689 میلیون سهمی مواجه بود.

    در بازارهای جهانی نیز امروز شاخص کل بورس شانگهای چین با تیره شدن دورنمای رشد اقتصادی این کشور با کاهش بیش از 6 درصدی مواجه بود. جالب اینکه بورس تهران با رشد 3 درصد شاخص کل خود امروز تنها بورس دنیا بود که یک روز مثبت را تجربه کرده است.

    بنابر این گزارش، بازار سهام امروز بازاری شاداب و پرتحرک بود که حاکم شدن انگیزه‌های هیجانی و صف محوری در اغلب نمادهای معاملاتی به ویژه در نماد بانک‌ها، خودرویی‌ها و تجهیزاتی‌ها به تشکیل صف خرید‌های سنگین منتهی شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو