عصر خودرو

مسابقه برای رسیدن به بازار ایران شروع شد

امید شرکت های خارجی به روزهای خوب پساتحریم

عصر بازار- خبرگزاری رویترز در گزارشی در باره اوضاع اقتصادی ایران پس از لغو تحریم ها نوشت که برخی شرکت های ایرانی و خارجی در دوره تحریم های صبر کرده و در ایران مانده اند به امید آنکه بالاخره روزهای خوب بازگردد.

امید شرکت های خارجی به روزهای خوب پساتحریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شرکت های عربی نیز در انتظار بهره بردن از گشایش بازار ایران هستند. اوج گیری احتمالی مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تنها بخشی از شکوفایی تجاری مورد انتظار در پی لغو تحریم های مربوط به فعالیت های هسته ای ایران در 18 ژانویه (28 دی) خواهد بود.

    تاجران ایرانی نیز از ده ها سال پیش برای دسترسی به آب های خلیج فارس و مناطق آزاد تجاری در شهرهایی مانند دوبی برای صادرات مجدد کالاها و دور زدن تحریم ها به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سفر می کرده اند که اکنون باید شمار آنها افزایش یابد.

    به گزارش رویترز سلطان الجابر رییس گروه الجابر و شریک جدید فواد فانعی تاجر ایرانی گفته است که مسایل سیاسی مانند شکاف و اختلاف میان ایران و عربستان سعودی مانع همکاری تجاری میان اعراب و ایران نخواهد شد.

    به گفته الجابر، ایران امکانات بسیار زیادی دارد که قطر به آنها نیازمند است. قطر از گذشته مواد و کالاهای زیادی مانند سیمان، سرامیک و خاک از ایران وارد می کرد که متوقف شده بود .

    وی با پیش بینی افزایش همکاری در دوره پساتحریم گفت: من دلیلی برای ازسرگرفته نشدن این مبادلات نمی بینم.

    رویترز نوشت: برخی کشورها به سرعت برای بهره برداری یا دستیابی مجدد به کشوری که دارای منابع طبیعی غنی است و جمعیت جوان و تحصیلکرده ای در حدود 80 میلیون نفر دارد، اقدام کرده اند. اما با توجه به باقی ماندن برخی از تحریم های آمریکا علیه ایران، شرکت های اروپایی و آسیایی در انتظار دیدن چگونگی فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران هستند.

    رویترز در عین حال نوشت: بسیاری از بانک ها، شرکت ها و سرمایه گذاران بین المللی به علت خطر گیرافتادن در دام تحریم های باقیمانده آمریکا و بی ثباتی های قانونی در بازگشت به ایران تعجیل نمی کنند.

    درآمد سالانه لاندی رونزو تولیدکننده ایتالیایی گازطبیعی فشرده خودرو در ایران از حدود 35 میلیون یورو به حدود 3 میلیون یورو در اوج تحریم ها کاهش یافت.

    به گفته پیربائولو مارزیالی رییس بخش ادغام و دارایی های شرکت لاندی رونز، هیچ بانک غربی آماده ارائه تضمین و صدور اعتبارنامه (ال سی) نبود. اما ما به کار خود ادامه دادیم و هیچگاه تولید را متوقف نکردیم. گرچه در پایین ترین سطح بود و همین امر اکنون ما را در موضع نیرومندی قرارداده است. کارکنان ما به طور منظم در تهران هستند و ما برای ازسرگیری تولید تلاش می کنیم.

    ایتالیا امیدوار است که روابط تجاری آن با ایران اکنون اوج بگیرد و بهترین فرصت ها را در نفت و گاز، خودرو و حمل و نقل، ساخت وساز و لوازم و اسباب خانگی می بیند.

    رویترز نوشت: چین، هند، روسیه و برزیل از هنگام اعمال تحریم ها جای پایی را در ایران نگهداشته یا بدست آورده اند و پکن در صدر صادرکنندگان به تهران به شمار می رود. این در حالیست که برای برخی شرکت ها، مسابقه را از قبل شروع شده کرده اند.

    مقام های بلندپایه ایران روز یکشنبه گفتند: ایران قصد خرید بیش از 114 فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی ارباس اروپا تا ماه مارس را دارد و در پی قراردادهای تجاری دیگری نیز هستند.

    همچنین بخش کامیون سازی شرکت خودروسازی دایملر آلمان به سرعت با شریکان خود در شرکت سرمایه گذاری مشترک در ایران نامه توافقنامه ای امضا کرد و شرکت دولتی آلمینیوم ملی هند (نالکو) نیز برای بررسی امکان سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری برای تاسیس یک مجمتع ذوب، کارشناسانی به ایران اعزام کرده است.
    رویترز ادامه داد: بانک وی تی بی روسیه که دومین بانک دولتی این کشور به شمار می رود نیز ابراز امیدواری کرد که نخستین عملیات بانکی خود را برای ایران در چند ماه آتی اجرا کند.

    دومینیک بوکور-اینگرام سرمایه گذار انگلیسی نیز در 19 ژانویه (29 دی) یک شرکت سرمایه گذاری مشترک با یک صندوق سرمایه گذاری ایران امضا کرد. وی 20 سال پیش نیز با یک چمدان پول نقد به سالن مبادله سهام مسکو برای خرید سهام پس از پایان حکومت کمونیسم رفت.

    بسیاری از دیگر بانک ها و شرکت ها از شرکت های بین المللی نفتی تا سرمایه به علت بی اعتمادی های حقوقی و به منظور اطمینان یافتن از مواجه نشدن با جریمه های سنگین به علت نقض تحریم های باقیمانده آمریکا به دقت گام برمی دارند.

    شرکت های کوچک نیز با نگرانی های مشابه با شرکت های بزرگ در ارزیابی خطرات و فرصت ها دست و پنجه نرم می کنند. برخی از این شرکت ها مانند شرکت های بزرگتر، سال ها در انتظار گشایش بازار ایران بوده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها