عصر خودرو

مجمع جهانی اقتصاد:

سال ۲۰۱۶ امیدوارکننده است، اما بااحتیاط

عصر بازار- مجمع جهانی اقتصاد، وضعیت اقتصاد جهان برای سال ۲۰۱۶ میلادی را امیدوارکننده، اما توام با احتیاط پیش‌بینی کرده است.

سال ۲۰۱۶ امیدوارکننده است، اما بااحتیاط
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، به‌رغم نوسانات جدی بازارها در ابتدای سال جدید میلادی، اما همچنان دلایل موجهی برای امیدواری توام با احتیاط نسبت به چشم‌انداز اقتصادی جهان در سال 2016 و پس از آن وجود دارد.

    به‌گزارش وب‌گاه رسمی مجمع جهانی اقتصاد، اعضای شرکت کننده در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (داووس)، متفق‌القول بر این عقیده هستند که به رغم دورنمای نفت به شدت ارزان و بازده اوراق بهادار و همین‌طور نگرانی‌های جدی نسبت به تاثیر اقتصاد چین بر بازارها و نگرانی نسبت به سیاست‌های پولی واگرایانه در آمریکا نسبت به ژاپن و اتحادیه اروپا، چشم‌انداز اقتصادی جهان در سال 2016 و پس از آن امیدوارکننده اما توام با احتیاط است.

    بنابر اعلام «کریستین لاگارد»، رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF)، رشد اقتصادی جهان در سال 2016، ملایم و متغیر خواهد بود. رشد اقتصادی جهان در سال 2016 میلادی، 3.4 و در سال 2017 میلادی 3.6 درصد برآورد می‌شود؛ درحالی که این رقم در سال 2015 میلادی، 3.1 درصد بوده است. لاگارد در ادامه افزود: ما در سال 2016 میلادی، شاهد رشد اقتصادی جهان با سرعت ملایم و نامتوازن هستیم. بنابراین، خوش‌بینی‌های نسبی و در عین حال، ریسک‌های جدی وجود خواهد داشت.

    این ریسک‌های رو به پایین، شامل تغییر عمیق رویکرد اقتصادی چین از اقتصاد تولیدمحور و مبتنی بر صادرات، به سمت اقتصاد مبتنی بر مصرف، ادامه روند قیمت پایین مواد اولیه متاثر از قیمت نفت و غیرهمزمانی و غیرهمگرایی سیاست‌های پولی در سراسر جهان، می‌شود. لاگارد گفت: اقتصاد جهان، تصویری کاملا متفاوت از تغییرات اساسی نشان می‌دهد که این مساله به دلیل رشد اقتصادی چین و هند و روند نزولی اقتصادهای برزیل و روسیه رخ داده است. وی با اشاره به تامین مالی توافق‌های حاصله در «آدیس‌آبابا»، تحت عنوان برنامه اهداف توسعه پایدار، از حصول توافق آب و هوایی در اجلاس تغییرات جوی پاریس (COP21)، به عنوان رویدادی قابل‌ توجه یاد کرد که می‌تواند بر تغییر جدی اقتصاد جهان تاثیر بگذارد.

    گرچه، اقتصاد اروپا با رقم زدن رشد 1.5 درصدی شرایط بهتری دارد اما لاگارد با اشاره به دو نگرانی مهم یعنی خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به Brexit و بحران پناهجویان تصریح کرد: اگر بحران پناهجویان به خوبی مدیریت شود و فرآیند حفظ یکپارچگی اتحادیه اروپا به خوبی پیش رود، در آن صورت شاهد آن سوی سکه رشد اقتصادی اروپا خواهیم بود.

    «جورج آزبورن»، وزیر خزانه‌داری انگلیس می‌گوید: به رغم شرایط تیره و تار اتحادیه اروپا، انگلیس همیشه نقطه درخشانی محسوب می‌شده است. ما به لطف میزان مشارکت بالای نیروهای کار و نرخ بیکاری بی‌سابقه، در بین اقتصادهای پیشرفته، رشد سریعی داریم. وی افزود: مهمترین چالش ما این است که خواستار اجرای اصلاحات در اتحادیه اروپا هستیم که خواسته اصلی ما اصلاحات برای همه اعضای اتحادیه اروپاست. ما به دنبال یک اتحادیه رقابتی‌تر هستیم.

    نقطه درخشان دیگر در اقتصاد جهان، هند است که انتظار می‌رود در سال 2016 میلادی، شاهد رشد 7.5 درصدی باشد. با این حال، مردم این کشور همچنان در فقر بسر می‌برند. «آرون جیتلی»، وزیر دارایی هند با بیان این مطلب افزود: قیمت نفت در حفظ و ثبات رشد اقتصادی هند موثر بوده اما کاهش صادرات همچنان مهمترین نگرانی ما محسوب می‌شود.

    به گفته جیتلی، دولت هند، فهرست بلندبالایی از اصلاحات پیش‌روی خود دارد که این موارد شامل اصلاحات مالیاتی و اصلاح قانون اعلام ورشکستگی می‌شود.

    کمی آن‌طرف‌تر، که سومین اقتصاد قدرتمند جهان یعنی ژاپن قرار دارد، وضعیت اندکی متفاوت‌تر است. اقتصاد این کشور در سال مالی جاری 1 تا 1.5 درصد رشد داشته که بخش تجاری سودآوری بالایی را گزارش کرده و بازار کار این کشور در حال استحکام است؛ به طوری که نرخ بیکاری در آن تنها سه درصد اعلام شده است.

    «هاروهیکو کورودا»، رییس بانک مرکزی ژاپن (BoJ) با بیان این مطلب افزود: انتظار داریم این رشد همچنان ادامه یابد و تورم به محض بهبود قیمت نفت، رفته‌رفته بهبود پیدا کند. وی همچنین، واگرایی سیاست‌های پولی در بین اقتصادهای مهم جهان را عامل اصلی انشعاب در شرایط مالی دانست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها