عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه:

مکانیزم عرضه و تقاضا شیوه عمل بورس باشد

عصر بازار: کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار بورس به هیچ عنوان ایراد ندارد، بلکه عوامل اثرگذار بر آن زیاد است لذا بهترین شیوه کنترل وضعیت این بازار رها کردن مکانیزم بازار به حال خود است تا عرضه و تقاضا بازار را به تعادل برساند.

مکانیزم عرضه و تقاضا شیوه عمل بورس باشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، فردین آقابزرگی با اشاره به تاثیر توافق بزرگ هسته ای بر بازار سرمایه، افزود: بورس ایران به خوبی و به درستی وقایع و فعل و انفعالات موجود بازار را نشان می دهد و براین اساس، هیچ ایرادی به این بازار وارد نیست.

    وی تصریح کرد: از آنجا که هرچند روز یک بار شاهد نوسانات مثبت یا منفی در این بازار هستیم باید عوامل مؤثر و تاثیرگذار بر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا تبعات منفی آن به کمترین میزان کاهش یابد.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بطور نمونه جهش 9 درصدی بازار بورس از ابتدای سال تاکنون ناشی از نوعی تاثیرپذیری بازار سرمایه از متن مذاکرات هسته ای، تصمیمات اقتصادی دولت و سایر نکات و مؤلفه ها است.

    وی خاطرنشان کرد: حال که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به نتیجه رسیده، بیان برخی تردیدها و ابهامات در مورد آن منجر به اصلاح قیمت ها در روزهای اخیر شده است.

    آقابزرگی با اشاره به اثرگذاری سیاست های اقتصاد داخلی، اضافه کرد: بطور نمونه یکی از این موارد، دستور بانک مرکزی به بانک ها مبنی بر اعمال سیاست تقسیم سود انقباضی و در حقیقت تقویت سیاست انقباضی است که شاهد آثار آن بر بازار سرمایه طی روزهای گذشته بوده ایم.

    وی بازگشت گمانه های گذشته از جمله تثبیت نرخ خوراک پتروشیمی (که با وجود وعده های فراوان در گذشته همچنان نرخ 13 سنت ملاک عمل است و تا حدودی حاشیه سود را متاثر ساخته)و همچنین برخی شایعات که بعضی ها با حرکت جمعی هدایت شده سیاسی به دنبال پایین آوردن قیمت سهام در بازار هستند، را از دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار بورس طی روزهای گذشته عنوان کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با این وجود بازار بورس به هیچ عنوان ایراد ندارد، بلکه عوامل اثرگذار بر آن زیاد است و بهترین شیوه کنترل وضعیت این بازار رها کردن مکانیزم بازار به حال خودش است تا عرضه و تقاضاها بازار را به تعادل برسانند.

    وی گفت: سرعت اثر رفع تحریم ها بر صنایع حمل و نقل، پیمانکاری، قطعه سازان، خودرو و لیزینگ ها مشروط به مشاهده ملموس آثار رفع تحریم، بیش از سایر صنایع و حوزه های اقتصادی خواهد بود و مهم این است تا دغدغه های موجود برطرف شود.

    آقابزرگی با بیان آنکه آثار رفع تحریم ها در صنایع پتروشیمی دو سویه است، خاطرنشان کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که به تدریج مناقشات سیاسی بین المللی فروکش خواهد کرد، کاهش قیمت نفت و کالاها را به دنبال خواهد داشت و در مقابل، برخی صنایع نظیر سنگ آهن و پتروشیمی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

    وی گفت: با فرض ثابت ماندن تیراژ تولید شرکت ها، با کاهش قیمت های جهانی فروش محصولات و قیمت جهانی عوامل و نهاده های تولید، سود شرکت ها و حاشیه سود آنها نیز با افت مواجه خواهد شد.

    کارشناس بازار سرمایه در پایان درخصوص تبعات برجام بر قیمت نفت در بازار نیز افزود: هرچند پیش بینی قیمت نفت براثر تحولات به وجود آمده، به دلیل تعدد عوامل مؤثر بر آن دشوار است؛ اما در مجموع ثبات نسبی بیشتری در این حوزه از اقتصاد پیش بینی می شود.
     

    برچسب ها